Regeringen kan ikke svare på, hvad dens plan om grønne biler vil koste

0
483

Klimaminister Dan Jørgensen (S) vil ikke svare på, hvad regeringen regner med at tabe på omlægning til elbiler. Kommission skal komme med bud på, hvordan der kan findes alternative indtægter, så grønne biler ikke efterlader kæmpe hul i statskassen

I 2030 stopper salget af nye benzin- og dieselbiler i Danmark. Så meget står klart om den nye regerings klimapolitik, hvor målet er at reducere udledningen af klimagasser med 70 procent i 2030, sammenlignet med 1990. Men så er der heller ikke meget mere, der står klart.

Dansk Folkepartis klima- og energiordfører Morten Messerschmidt har spurgt den nye klimaminister Dan Jørgensen (S), om den nye regering holder fast i den gamle regerings ambition om 1 million ”grønne biler” i 2030.

Han har også spurgt, hvad ministeren mener om de beregninger, som tænketanken Cepos har lavet om den gamle regerings målsætningen. De viser, at 1 million grønne biler vil koste 11 milliarder kroner årligt, fordi statskassen mister et stort milliardbeløb i afgifter.

Kommission skal finde alternative indtægter

Men klimaminister Dan Jørgensen vil ikke svare de to spørgsmål. Han har ganske vist sendt et ”endeligt svar” på Morten Messerschmidts spørgsmål. Men ministeren henviser til, at ”Kommissionen for grøn omstilling af personbiler” skal komme med bud på, hvordan bilparken kan omstilles til grønne biler, uden at slå et stort hul i statskassen.

Som Dan Jørgensen skriver i sit svar:

”Kommissionen skal derfor blandt andet komme med forslag til, hvordan vi kan sikre alternative indtægtskilder til finansiering af det danske velfærdssamfund i takt med, at indtægterne fra de nuværende bilafgifter falder som følge af omstillingen af transportsektoren.

Derfor afhænger omkostningerne for statskassen i høj grad af, hvilke løsninger der i forlængelse af kommissionens arbejde iværksættes. Vi er også afhængige af, hvordan teknologiudviklingen forløber frem mod 2030, hvilket vil have meget stor betydning for omkostningerne ved omstillingen”.

Ifølge ministeren er det altså umuligt på nuværende tidspunkt at regne ud, hvad omstillingen vil koste.

Cepos: Dyrt og ineffektivt

Sådan ser Cepos ikke på det. Tænketanken lavede en analyse i marts 2019, og her anslår man, at én million elbiler og et forbud mod diesel- og benzinbiler i 2030 vil koste samfundet ca. 11 mia. kroner årligt. Det vil lægge beslag på mere end en tredjedel af det økonomiske råderum.

Samtidig mener Cepos, at grønne biler er en både dyr og ineffektiv måde at nedbringe CO2 på. CO2-reduktionsprisen på personbiler er op mod 4000 kr. pr. ton. Til sammenligning koster en CO2-kvote 150 kr. ton, mens andre tiltag i “ikke-kvotesektoren” er på 730 kroner pr. ton.

Læs også: Mange elbiler kører på kul og udleder mere CO2 end benzinbiler