Gratis kollektiv transport? Nu skal DF-forslag undersøges til bunds

0
377
Bus og S-tog i København skal være gratis, foreslår Dansk Folkeparti. Foto: René Strandbygaard

Morten Messerschmidt har stillet en stribe spørgmål til energi- klima- og forsyningsministeren om sit nye klima-forslag om gratis bus og tog i landets fire største byer

Hvilken betydning vil det have for trafiksikkerhed, luftforurening, turisme og en stribe andre spørgsmål, hvis den kollektive trafik i landets fire største byer bliver gratis?

Det vil Dansk Folkepartis klima- og energiordfører Morten Messerschmidt nu have energi- klima- og forsyningsministeren til at undersøge.

Morten Messerschmidt lancerede tidligere på ugen forslaget om gratis bus og tog i de store byer. Det skete med den begrundelse, at det vil være en bedre klimainvestering end at satse massivt på el- og brintbiler.

Forslaget fik en positiv modtagelse fra Dansk Industri. På Christiansborg var flere partier også positive, blandt andet SF. Morten Messerschmdit mener selv, at forslaget vil koste fem mia. kroner årligt, men det har han nu bedt ministeren om at komme med et bud på. Samtidig har han stillet en stribe spørgsmål, der skal afklare alle mulige andre aspekter af gratis kollektiv transport.

Morten Messerschmidt vil blandt andet gerne vide:

– Hvor meget vil danskerne samlet kunne spare på transport, hvis der indføres gratis kollektiv trafik i hele landet/de fire største byer?

– Hvad vil den samlede værdi af mindre trængsel og sparede vejinvesteringer være?

– Hvad er værdien af færre dødsfald og kvæstelser i trafikken?

– …og af mindre luftforurening?

– Hvordan vil det påvirke indtjeningen i turisterhvervet?

Morten Messerschmidt har også bedt om et bud på betydningen for arbejds-udbuddet samt et skøn over, hvad det kan få af betydning for brugen af cykel som transportmiddel.

Læs også: Klimaforslag fra DF: Gratis bus og tog i de store byer