Fri fart og frie borgere? Tyskerne diskuterer fartgrænse på motorvejene

0
172
Foto: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa usage worldwide

Tyskerne har igen kastet sig ud i diskussionen om en fartgrænse på det måske mest tyske af alting: die Autobahn. Men selvom der er gode grunde til at dæmpe farten, gør alene diskussionen folk rasende

I Tyskland taler man gerne om ’Freie Fahrt für freie Bürger’. Men denne forestilling om frie borgere, der kan køre lige så hurtigt som de vil, har længe stået i skyggen af virkeligheden, hvor man sjældent har plads og udsyn til at trykke speederen i bund på den elskede Mercedes.

Faktisk er der gode grunde til at tro på de trafikforskere, der lover, at næsten alle kommer hurtigere frem, hvis der kommer en overgrænse på 130 kilometer i timen. En mere jævn rytme giver plads til flere på de motorveje, der virker mere og mere overfyldte.

Bladet Der Spiegel har ført an i at tage denne debat op igen. Og selvom bladet normalt henvender sig til dem med alle de rigtige meninger, har mange af dets læsere reageret rasende.

”En gang jordhulejournalistik”, skriver en læser, mens en anden er lidt mere truende: ”Hvorfor skal jeg egentlig betale for den slags journalistik.” Et nyt argument er måske mere overraskende:

”Andres larm, chikane og hidsighed indskrænker min frihed. Frihed til at køre vildt hurtigt er et overgreb på de svage bilister,” lyder et argument som mange af bladets læsere synes godt om.

Bladets eget hovedargument var at færre vil dø på motorvejene, hvis alle skal holde sig under 130 i timen. Bladet skrev endda, at man kunne tage ved lære af Sverige, der ellers ikke gælder som noget foregangsland blandt tyskere.

Helt til Sibirien

Den sidste optælling af de tyske motorveje viser, at der nu er omkring 13000 kilometer i alt – svarende til en køretur fra Nordspanien til Vladivostok i den yderste ende af Rusland. Og godt nok er der ikke fartgrænser på to ud af tre km, men virkelighedens vejarbejder og uendelige køer hver dag indebærer, at de fleste bilister ikke oplever, at de kan køre som de vil. En journalist tog turen fra Köln til Berlin oplevede 20 områder med fartgrænser – og fandt det hele forvirrende og dermed usikkert.

For høj fart er skyld i knap halvdelen af alle dødsulykker på de tyske motorveje – 181 i 2017. Men virkeligheden er, at motorvejene er det sikreste sted for en tysk bilist. Op mod tusind blev dræbt i trafikken i byområder – og næsten dobbelt så mange på de tyske landeveje, hvor der er en fartgrænse på maksimum 100 kilometer i timen.

En Facebook-side, der netop vender sig imod fartgrænser på die Autobahn, har 130k følgere. Her deler man gerne en oversigt, der viser, at antallet dræbte på motorvejene er relativt højere end i Tyskland, hvor der for hver 10 milliarder kørte kilometer er 19 dræbte. Den samme statistik har i øvrigt Danmark som bedste land med kun otte dræbte.

Politikere på tilbagetog

Senest har en meningsmåling vist, at et lille flertal på 51 procent af de voksne tyskere er klar til fartgrænser på motorvejene. Og man skulle tro, at de tyske politikere – der er mindst lige så begejstrede for at regulere deres borgeres hverdag som deres danske kolleger – ville kaste sig ind i debatten. Om ikke andet så fordi lavere fart kunne gøre det lidt nemmere at leve op til politikernes egne ønsker om lavere forurening.

Men selv den tyske miljøminister, socialdemokraten Svenja Schulze, vil ikke ofre sin karriere på at gå ind i denne strid. Blot det at hun for nylig sagde, at det at indføre en fartgrænse for hende var et åbent spørgsmål, udløste mange vrede kommentarer. Og senest har talsmanden for den tyske regering slået fast, at det ikke står i regeringsgrundlaget – og der ikke er nogen lyst til at ændre på det.

FAKTA: Sikre tyske motorveje

Antal dræbte på motorveje:  409

Antal dræbte i byområder:    976

Antal dræbte på landeveje:   1795

Tallene gælder for hele Tyskland og er fra 2017.