Elbiler skal køre 219.000 km, før de udleder mindre CO2 end dieselbiler

0
143611
Produktionen af en Tesla er alt andet end klimavenlig. I følge Klimarådet udledes der 23 tons CO2, inden en Tesla Model S 100D har kørt sin første kilometer.

Studie fra Østrig viser, at biler med den nyeste dieselmotorteknologi er mindre klimabelastende end elbiler de første mange kilometer. Ekspert opfordrer til fordomsfri debat “for at undgå fejlinvesteringer i billionklassen”

NB: Denne artikel indeholder flere fejl, i følge et faktatjek på TjekDet.dk. De 219.000 kilometer stammer således ikke fra forskningsinstitut Joanneum Research, men fra de tyske bilisters organisation ADAC. Læs om rettelserne her

Hvis du kører elbil, skal du køre mange tusinde kilometer, før du kan hævde, at du udleder mindre CO2 end bilister, der kører benzin- og dieselbiler.

Det viser et omfattende studie fra det østrigske forskningsinstitut Joanneum Research Forschungsgesellschaft, som Jyllands-Posten omtaler.

Forskerne har sammenlignet en elbil i mellemklassen med en tilsvarende bil med nyeste dieselmotorteknologi. Det viser sig, at der i Tyskland skal køres hele 219.000 kilometer, før dieselbilens samlede CO2-udledning overhaler elbilens. (Opdatering: Tallet 219.000 km er udregnet af ADAC, de tyske bilisters organisation)

Den gennemsnitlige personbil skrottes efter 180.000 kilometer, og meget få elbiler er i stand til at køre 219.000 km på de originale batterier. Derfor vil mange elbiler aldrig blive mindre klimabelastende end dieselbiler, skal man tro det østrigske studie.

Undersøgelsen stiller alvorligt spørgsmålstegn ved EU’s politik på elbil-området. EU klassificerer i dag en elbil som et ”nuludledningskøretøj”. Men elbiler er alt andet end nul-udledende. Ud over den CO2, der går til produktion af bil og batteri, er meget af den strøm, som bilerne kører på i Tyskland, produceret med fossile brændsler.

Ifølge Jyllands-Posten forventes halvdelen af elproduktionen i Tyskland at være baseret på kul, brunkul og naturgas i 2030. Derfor vil en kilowatt-time (kWh) elektricitet i 2030 udlede 435 gram CO2. I dag udledes der 580 gram pr. kilowatttime. De bedste elbiler kører i dag 7 km på en kilowattime, så vejen er lang, inden elbiler reelt er ”nuludledningskøretøjer”.

“EU-politik er et illusionsnummer”

Den mangeårige ekspert på området, økonomiprofessor Hans Werner Sinn, der indtil 2016 var præsident for det ansete Iso Institute, er stærkt kritisk overfor EU:

”EU’s beslutning om at klassificere elbiler som nuludledningskøretøjer er et illusionsnummer i den forstand, at indtil al elektricitet i Europa produceres af vedvarende energikilder, vil nogle elbiler køre på fossile brændsler på samme måde som biler med forbrændingsmotorer,” skriver han på sin hjemmeside, ifølge Jyllands-Posten.

Ifølge Hans Werner Sinn har de fleste elbiler i dag en rækkevidde, der i bedste fald er det halve af tilsvarende biler med forbrændingsmotorer. Og bilister med elbiler gør ofte CO2-udledningen større end nødvendig:

”Frygten for at løbe tør for strøm får mange elbilejere til at oplade deres batterier ved snart sagt enhver given lejlighed, og ofte med hurtigopladere, hvilket er dårligt for batteriernes levetid,” siger Hans Werner Sinn, som mener der er brug for en fordomsfri debat om elbiler:

”Så vi ikke risikerer fejlinvesteringer i billionklassen,” siger han.