Benzinkrisen skyldes politisk spin

0
449
Skilt på en tankstation nær Tonbridge i det sydøstlige i England den 27. september 2021. Foto: Ben STANSALL / AFP

En sammenslutning af vognmænd, der ønsker at kunne hyre billige chauffører fra udlandet, stod bag de rygter, der har ført til benzinkrisen i Storbritannien

Benzinkrisen er i Storbritannien er reel. De første billeder af bilister i slagsmål er ude – i et tilfælde trak en mand en kniv for at true en anden bilist. Og regeringen er klar til at lade hæren køre brændstof ud, hvis panikken ikke lægger sig.

Derimod er grunden til krisen mindre reel. Stormløbet på landets benzinstationer startede efter rygter om, at der ikke var nok brændstof. Rygter, som vognmændenes sammenslutning Road Haulage Association (RHA) satte i omløb efter et møde med regeringen om behovet for flere chauffører.

Sammenslutningen RHA tæller over 7000 vognmænd med mere end 100.000 lastbiler. Dens lobbyister har længe arbejdet for at få lov til at importere billig arbejdskraft og har ifølge flere medier overdrevet behovet for chauffører udefra ganske voldsomt. Samtidig har vognmændene ikke gjort meget for at uddanne og fastholde britiske chauffører.

I den aktuelle situation er det altså en konservativ regering, der her er i et opgør med arbejdsgivere. Premierminister Boris Johnson har direkte opfordret arbejdsgiverne til selv at løse problemet ved at betale bedre lønninger, så flere briter vil tage en tjans bag rattet. Dog har regeringen bøjet sig noget, og lover visa til 5000 billige udenlandske chauffører.

Biler holder i kø for at tanke på en Texaco-tank i London. Foto: REUTERS/Henry Nicholls

Ikke Brexit

De gamle medier, der var så meget imod briternes farvel til EU, var hurtige til at give Brexit skylden for tomme benzintanke. Og de har gentaget historierne om, at Storbritannien var dårligt forberedt på de nye tider. Stormen mod regeringen har ifølge meningsmålinger reduceret de konservatives forspring over arbejderpartiet betydeligt.

Som avisen Telegraph skriver, så plejer det at tage måneder at finde den eller de, der har lækket informationer fra et fortroligt møde med regeringen. I dette tilfælde tog det kun dage, så kunne regeringens egne folk udpege hvem der havde startet rygterne.

Foto: Paul ELLIS / AFP

Selskaberne sov

Samtidig vokser vreden i Storbritannien mod de selskaber, der driver benzinstationerne. Krisen har vist, at de enkelte stationer kun har benzin i tanken til få dages normalt forbrug. Og den har vist, at selskaberne har været sløve til at sikre sig gode chauffører.

En oversigt viser, at de chauffører, der kører brændstof ud, i gennemsnit er 55 år gamle. Der er næsten ingen unge på lønningslisterne og kun en procent af chaufførerne er kvinder.

Kilder: Telegraph, BBC, Independent