“Stop for salg af nye diesel- og benzinbiler er for firkantet”

0
440
Regeringen vil forbyde salget af diesel- og benzinbiler fra 2030. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Dansk Folkepartis klima- og energiordfører Mikkel Dencker advarer mod at forbyde salget af nye diesel- og benzinbiler i 2030. Det er for firkantet en strategi, mener han

Alt for firkantet. Sådan kommenterer Dansk Folkepartis klima- og energiordfører Mikkel Dencker det udspil om at udfase benzin- og dieselbiler, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lancerede tirsdag i sin tale ved åbningen af Folketinget.

I en tale, hvor klimaet havde fået en central placering, spillede statsministeren ud med et forslag om, at det fra 2030 skal være forbudt at sælge nye benzin- og dieselbiler i Danmark.

“Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark. Det er en stor ambition. Som ikke bliver let at nå. Men netop derfor skal vi forsøge,” sagde statsministeren.

Mikkel Dencker afviser ikke, at det kan lade sig gøre. Men han er skeptisk overfor metoden:

“Det er svært at spå om, hvor langt udviklingen er nået om 12 år. Hvis der på det tidspunkt er el- og brintbiler, der er lige så gode som benzin- og dieselbiler, så bliver det ikke noget problem at nå den ambition. Men hvis ikke udviklingen er nået så langt, kan danskerne ikke undvære benzin- og dieselbiler,” siger Mikkel Dencker.

“Forbud overflødigt”

Han mener et forbud er den forkerte vej at gå.

“Man kan sagtens forestille sig, at diesel- og benzinbiler på et tidspunkt bliver udkonkurreret af alternativer, der er lige så billige og gode, men så er et forbud overflødigt. Derfor kan jeg ikke forstå, at man skal vælge forbudsvejen. Det er alt for firkantet, hvis ikke der er konkurrencedygtige alternativer på det tidspunkt,” siger DF-ordføreren.

Men det kan vel være med til at lægge pres på producenterne?

“Det er efterspørgslen fra forbrugerne, der har drevet udviklingen derhen, hvor den er nu, ikke forbud. Udviklingen i mobiltelefoner er jo heller ikke kommet, fordi man for 30 år siden besluttede at forbyde fastnettelefonen,” siger Mikkel Dencker.

Han glæder sig dog over, at regeringen ikke vil fremme elbiler via afgiftsnedsættelser eller -fritagelser:

“Afgiftsfritagelser er ekstremt dyr måde at fremme eksempelvis elbiler på. Så skal man hurtigt tage 50.000-100.000 kroner op af statskassen, hver gang der sælges en bil. Jeg er glad for, at det ikke er den model, regeringen går efter,” siger Mikkel Dencker.