One & Only Musical Teater har aldrig fået en krone i offentlig støtte. Men nu er det private musicalteater sendt til tælling af coronakrisen, og et løfte om hjælp fra regeringen er endnu ikke blevet holdt. O&Os adm. direktør Jesper Winge Leisner sætter nu sin lid til de forhandlinger, som kulturministeren har indkaldt til efter pres fra bl.a. DF
Der var 6-stjernede anmeldelser, da den ‘Den skaldede frisør – The Musical’ havde premiere på Falkonerteatret på Frederiksberg den 5. marts. Men bare to dage senere måtte den stjernespækkede musical aflyses på grund af coronavirussen, og nu er One & Only Musical Teater, der står bag ’Den Skaldede Frisør – The Musical’, truet på sin eksistens. Selv om der på forhånd var solgt 70.000 billetter.
Det viser sig nemlig, at One & Only Musical Teater og en stribe andre kulturaktører ikke kan gøre brug af de hjælpepakker, som regeringen og Folketingets partier har skruet sammen for at redde erhvervslivet.
Regeringen lovede ellers den 10. marts, at arrangører, der fra starten af coronakrisen fulgte regeringens opfordring og aflyste arrangementer med +1000 deltagere, ville få kompensation. Men efter at kompensationsordningen er blevet udmøntet i en bekendtgørelse, har det vist sig, at løftet kun gælder ’unikke arrangementer’, dvs. koncerter eller events, der finder sted én eller få gange. En musical eller et teaterstykke, der spiller over en længere periode, er ikke omfattet.
Konsekvensen er katastrofal for de danske musicalteatre. Der er fire store private aktører. Den ene – Fredericia Teater – er allerede gået konkurs, og de tre andre står til at tabe millioner af kroner. Det samme gør en række af de virksomheder, som musicalteatrene arbejder sammen med.
Store udgifter men ingen indtægter
One & Only Musical Teaters adm. direktør Jesper Winge Leisner forklarer, at regnestykket er meget simpelt: Når man laver en musical, starter man et halvt år før med at hyre instruktører, skuespillere, musikere, håndværkere osv. I alt er der mere end 100 freelancere tilknyttet en produktion som ’Den Skaldede Frisør – The Musical’, hvilket svarer til 44-45 årsværk. Der er altså meget store udgifter før premieren, og det er først efter at have spillet 3-4 uger, at en musical når break even, dvs. at udgifterne er dækket og musicalen begynder at tjene penge. Derfor rammer en totalaflysning som under coronakrisen meget hårdt.
”Vi står med alle omkostningerne, men vi har ingen indtægter. Publikum skal jo have deres penge tilbage, og vi sælger selvfølgelig ingen billetter. Så vi har en kæmpemæssig regning, der skal betales, og vi kan ikke bare flytte forestillingerne, for mange af vores medvirkende har engagementer senere, de ikke kan aflyse,” siger Jesper Winge Leisner.
”Vi står med alle omkostningerne, men vi har ingen indtægter”
En del af fødekæden
På vegne af branchen sendte han i sidste uge en appel til Folketingets kulturpolitikere. Overskriften er ”Hjælp!”. Et ord som hans egen virksomhed aldrig har brugt før overfor offentlige myndigheder. Selv om One & Only Musical Teater har eksisteret i 16 år, hvor den har haft mere end 1,7 mio. publikummer i teatret.
”Vi har aldrig fået en krone i offentlig støtte. Men nu har vi brug for en stærk hånd, der kan hjælpe os gennem krisen, og man skal se det som en investering. Vi er en del af en fødekæde. Vi er en arbejdsplads, som genererer indtægter til mange andre i det nærområde og de byer vi spiller,” siger Jesper Winge Leisner.
At de hidtidige hjælpepakker ikke omfatter musicalteatre og andre lignende kulturaktører, er kommet fuldstændig bag på Jesper Winge Leisner. For det var et klart løfte fra regeringen, mener han. Derfor har han også et håb om, at der nu er hjælp på vej. Kulturminister Joy Mogensen (S) indkaldte lørdag til forhandlinger om særskilt hjælp til kulturen. Det sker bl.a. efter at Dansk Folkeparti fredag sendte et brev til finansminister Nicolai Wammen med en opfordring om at lave en kulturhjælpepakke.
”Vi håber, at regeringen vil holde, hvad den lovede. Vi mener, at vi helt eksplicit i tale og skrift fik et løfte om, at vi ville få kompenseret vores tabte indtægter, da man lukkede Danmark ned og opfordrede til at aflyse arrangementer med +1000 deltagere. Hvis man holder det løfte, kan vi klare os igennem,” siger Jesper Winge Leisner.
”Vi håber, at regeringen vil holde, hvad den lovede”
Mange nyder godt af kultursucces
Han mener, at det øvrige teater- og kulturliv nyder godt af en stærk, privat musicalscene.
”De private musicals sælger over en halv million billetter om året, og vi ved, at over halvdelen af vores publikum i gennemsnit bor 50-60 km udenfor København og Aarhus. Så der er mange, der har glæde af os og vi bringer mange glade teatergængere ind til byerne. Og når folk får en god oplevelse med en musical, skærper det ofte appetitten på mere teater,” siger Jesper Winge Leisner.
Han understreger, at han er klar over, at mange andre er ramt af coronakrisen og har behov for hjælp.
”Vi er klar over, at det her er en forfærdelig situation for alle, og jeg glad for at leve et land, hvor man tager så resolut fat, som man har gjort. Den cadeau skal regeringen have. Men når tingene går stærkt, kommer man ofte til at glemme noget i skyndingen, og det mener vi man har gjort her. Man har ofte en tendens til at se kultur som noget isoleret, men man skal huske, at der er mange erhverv, som nyder godt af den omsætning, vi har,” siger Jesper Winge Leisner.
Ud over de private musicalteatre er der også en lang række teatre, spillesteder, landsdelsorkestre og museer, som ikke er omfattet af de hidtidige hjælpepakker.
Læs også:
Hul i hjælpepakker truer kulturlivet – DF går til finansminister
DF-pres giver bonus: Regeringen indkalder til kulturforhandlinger