DF ser positivt på forundersøgelse af Als-Fyn-forbindelse

0
474
Naturskønne Als, som - måske - kan få en broforbindelse til Fyn. Arkivfoto

I den nye infrastrukturplan lægger regeringen op til at undersøge, om der kan laves en Als-Fyn-forbindelse. Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby støtter op, men siger, at det er vigtigt, at naturen ikke bliver ødelagt af et sådant projekt.

En forundersøgelse til en Als-Fyn-forbindelse. Det er et af de projekter, der er med i regeringens nye infrastrukturplan, som blev præsenteret på et pressemøde i onsdags.

Hvis planerne bliver til virkelighed i form af en bro eller tunnel mellem Als og Fyn, vil man skulle køre videre i det fynske landskab på en motortrafikvej, ikke en motorvej. Det skriver Jydske Vestkysten.

Modellen, man i så fald vil bruge, er en 2+ 1 model, som rummer flere fordele. Bilisterne vil i hver retning skiftevis have to spor med muligheden for at overhale. Desuden vil en motortrafikvej ifølge rapporten koste omkring 10 milliarder kroner, hvorimod en motorvejsmodel vil koste 22 milliarder kroner. Motortrafikvejen vil give færre bilister og dermed færre indtægter, men det opvejes økonomisk af, at den samlede løsning er langt billigere end en motorvej.

Finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S) samt indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek (S) præsenterede torsdag regeringens plan for investeringer i dansk infrastruktur. Det skete hos Novo Nordisk i Kalundborg. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

DF: Tunnel frem for bro

For Dansk Folkeparti er det vigtigt, at en forbindelse mellem Fyn og Als ikke betyder, at naturen bliver ødelagt. Derfor støtter DF en forundersøgelse. Det siger partiets transportordfører Hans Kristian Skibby til Jydske Vestkysten.

DF-ordføreren siger, at forbindelsen mellem Fyn og Als bør være en tunnel, og at man støtter en motortrafikvej frem for en motorvej.

”Jeg mener, denne løsning kan honorere de trafikmæssige krav uden at ødelægge naturen. Vi skal gå efter en løsning, som kan løse opgaven, men ikke mere end det,” siger Hans Kristian Skibby til JydskeVestkysten.

Rejsetiden ved en motortrafikvej vil være 10 minutter længere end ved en motorvej. Til gengæld vil rejsen være 26 minutter kortere, end hvis man kører via Kolding over Lillebæltsbroen.

Hans Kristian Skibby, erhvervs- og transportordfører for Dansk Folkeparti. Foto: Steen Brogaard