DF: Politiet skal kunne konfiskere vanvidsbilisters biler på stedet

0
3315
En 35-årig politiassistent ved Københavns Politi mistede 23. juli livet i en trafikulykke på Langebro i København. Betjenten blev tilfældigt impliceret i trafikulykken, mens han var på arbejde. En person var efter ulykken stukket af fra stedet, men politiet anholdt efterfølgende en 25-årig mand. Foto: presse-fotos.dk/Ritzau Scanpix

Politifolk efterlyser flere redskaber i kampen mod bandemedlemmer, der kører vanvidskørsel i leasede luksusbiler. DF foreslår, at politiet skal kunne konfiskere ‘muskelbilerne’ med det samme

Dansk Folkeparti og flere andre partier vil have sat en stopper for vanvidsbilister, der sætter andres liv på spil, når de kører ræs i trafikken.

For knap en måned siden blev 35-årig betjent dræbt i København, fordi en 25-årig mand kørte frontalt ind i hans bil på Langebro. Den 25-årige kørte vanvidskørsel i en leaset Audi A6. Han gassede voldsomt op og skiftede til den modsatte vognbane, hvor han ramte betjenten, der blev dræbt på stedet.

Den 25-årige flygtede men blev senere anholdt. Siden har politifolk og vidner fortalt, at det er et almindeligt fænomen i København, at personer i ”muskelbiler” som Mercedes, BMW, Audi og Porsche kører ræs i indre København om natten. Det sker ofte i leasede biler, og det er typisk personer med tilknytning til bandemiljøet.

Kørte over 230 km/t

Politiassistent Henrik Schmeisser fra Københavns Politi beskrev forleden i et indlæg i Berlingske, hvordan han måtte opgive at standse en bil, der kørte mere end 230 km/t.

”Jeg forfulgte forleden en muskelbil med udrykning på min motorcykel og kørte over 230 km/t i et forsøg på standsning af bilen, blot for at konstatere, at føreren af bilen, da han opdagede mig, trykkede yderligere på speederen og forsvandt ud af syne efter flere farlige overhalinger højre om på motorvejen samt ved kørsel i nødsporet”.

“Muskelbiler” som Audi og Mercedes er populære i bandemiljøet, hvor der leases via stråmænd.

Ifølge Henrik Schmeisser, der været motorcykelbetjent i København i 35 år, kører der mange muskelbiler rundt, som er leaset af stråmænd for bandemiljøet:

”Bilerne er oftest registreret i leasingselskaber og til personer, der reelt ikke har nogen tilknytning til køretøjet, men optræder som stråmænd for bandemiljøet. Her anvendes muskelbilen som puljebil. Denne personkreds standses ofte uden at være i besiddelse af kørekort pga. frakendelse, eller fordi et kørekort aldrig har været et dokument, som pågældende har haft den mindste idé om at erhverve sig,” skrev han.

Henrik Schmeisser mener, at retsstaten svigter sit ansvar. Han mener ikke, at politiet har de fornødne værktøjer, så de kan standse de kriminelles vilde kørsel.

DF: Giv politiet udvidede beføjelser

Står det til Dansk Folkeparti skal politiet have disse værktøjer. Partiet er på vej med et beslutningsforslag, der skal give politiet mulighed for at gribe hurtigere ind:

”Politiet er så godt som magtesløse over for personer med tilknytning til bandemiljøet, der kører rundt som de vil i lånte eller leasede biler af mærkerne BMW, Mercedes, Porsche eller Audi – de såkaldte ’muskelbiler’. De er fuldstændig ligeglade med andre trafikanter, og det er tydeligt, at politiet ikke har midler nok til at stoppe dem. Så vi er nødt til at give politiet udvidede beføjelser,” siger DFs retsordfører Peter Skaarup.

”Vores forslag er, at politiet skal have mulighed for at konfiskere køretøjet. Det skal ramme dem med det samme. Vi skal ikke tolerere truende og intimiderende adfærd, så vi vil stille politisk forslag om, at det skal være muligt at konfiskere køretøjet med det samme,” siger han.

Peter Skaarup, gruppeformand og retsordfører for Dansk Folkeparti.

218 pct. for stærkt

Dødsulykken på Langebro skete den 23. juli. Henrik Schmeisser skriver i sit indlæg, at politiets automatiske hastighedskontrol bare 27 timer forinden registrerede en muskelbil, der kørte 159 km/t på H. C. Andersens Boulevard, der fører henover Langebro.

På den baggrund slutter politiassistenten sit indlæg i Berlingske sådan her:

”Hvilke sanktioner skal tages i brug, når man kører 218 pct. hurtigere end det tilladte i byen? Redskaberne i andre lande er naturligvis øjeblikkelig konfiskation af køretøjet. Med håb om, at den nye justitsminister eller at anklagemyndigheden har tilstrækkeligt mod til at sætte sig op mod dette uvæsen, vil jeg slutte med: »ÆRET VÆRE MIN AFDØDE KOLLEGAS MINDE«”.