DF til regeringen: Hvor skal milliarderne til grøn bilpark komme fra?

0
1227
Statsminister Lars Løkke Rasmussen, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, miljø-, og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, skatteminister Karsten Lauritzen og børne- og socialminister Mai Mercado præsenterede tirsdag regeringens klimaudspil på et pressemøde ved BLOX i København. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Dansk Folkeparti bakker op om visionen om en grønnere bilpark, men partiet vil have svar fra regeringen på, hvor pengene for at forbyde benzin- og dieselbiler skal komme fra

Hvad vil det koste at forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2030, og hvor skal pengene findes? De spørgsmål vil Dansk Folkeparti have svar på fra regeringen.

Tirsdag lancerede regeringen en ambitiøs klimaplan, som skal vende op og ned på den danske bilpark. Benzin- og dieselbiler skal erstattes af elbiler og andre grønne alternativer. Målet er, at der ruller en million grønne biler rundt på de danske veje i 2030.

Men en afskaffelse af diesel- og benzinbiler vil efterlade et kæmpe hul i statskassen. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) sagde torsdag ved åbningsdebatten i Folketinget, at det nok vil koste 50 milliarder kroner årligt i mistede skatter og afgifter. Det svarer til fem procent af statens samlede indtægter. Derfor vil regeringen nedsætte en kommission, som skal give bud på alternative indtægter.

Men Dansk Folkepartis finansordfører Rene Christensen vil have svar fra regeringen allerede nu.

”Vi er enige i, at vi skal have en grønnere bilpark. Vi synes regeringens oplæg lyder spændende. Vi vil bare gerne vide, hvilke konsekvenser det har. Vi må forvente, at når regeringen kommer med et udspil, så har den også regnet på, hvad det vil koste og hvor pengene skal komme fra,” siger Rene Christensen.

“Vi synes regeringens oplæg lyder spændende. Vi vil bare gerne vide, hvilke konsekvenser det har”

Rene Christensen, finansordfører (DF)

DF: Afgiftssystem skal favoriserer grønne biler

I regeringens klimaudspil lægges der op til, at elbiler med en værdi op til 400.000 kroner ikke pålægges registreringsafgift i 2019 og 2020. Dansk Folkeparti advarer mod et ”stop and go” i registreringsafgifterne, fordi det skaber usikkerhed i markedet. Partiet anbefaler i stedet, at der laves en generel omlægning af bilafgifterne, så miljøvenlige biler favoriseres. Et system, der har fokus på miljøbelastningen fremfor teknologien.

”Vi foreslog allerede sidste år, da vi diskuterede bilafgifter, at vi skal lave et afgiftssystem, som favoriserer de mest miljørigtige biler. På den måde får vi hurtigere en nyere og grønnere bilpark. Det må så være op til den teknologiske udvikling at afgøre, hvilke biler der de mest grønne. Vi skal ikke lave et afgiftssystem, som fremhæver en bestemt teknologi. Brintbiler kan være en bedre løsning end elbiler om nogle år,” siger Rene Christensen.

Dansk Folkeparti René Christensen og Peter Skaarup på vej til “sættemøde” i Finansministeriet om finanslovsforhandlingerne. Foto: Martin Sylvest/Scanpix Ritzau Scanpix 2018

Cepos: Dyr løsning

Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, mener at regeringen med sit planlagte forbud mod salg af benzin- og dieselbiler har valgt en meget dyr vej til at sænke CO2-udledningen. Samtidig peger han på, at det kan blive meget vanskeligt at indfri visionen:

“I sin seneste fremskrivning regner Energistyrelsen med, at 78 pct. af bilsalget i 2030 vil bestå af benzin- og dieselbiler. Et forbud vil altså ramme otte ud af ti bilkøbere. Og det er vel at mærke stadig under forudsætning af, at el- og hybridbiler udvikler sig teknologisk hurtigere end traditionelle biler. I dag er mere end 98 pct. af salget traditionelle biler,” skriver Otto Brøns-Petersen i et indlæg på Raeson.dk.