DF: Almindelige danskere betaler prisen for rød bloks grønne bilplan

0
3672
Finansminister Nicolai Wammen (S), skatteminister Morten Bødskov (S), Pia Olsen Dyhr (SF) og Sofie Carsten Nielsen (RV) på vej for at præsentere aftalen om grøn vejtransport ved et pressemøde i Finansministeriet. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Politisk aftale om 775.000 elbiler er usaglig og går ud over almindelige danskere, mener Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær

Smilene var store hos politikerne fra regeringen, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre, da de fredag på et pressemøde i Finansministeriet præsenterede en aftale om fremtidens bilafgifter, der skal sende 775.000 elbiler ud på vejene i 2030.

Men smilene vil formentlig hurtigt forsvinde hos mange danskere, når konsekvenserne af aftalen rammer det danske bilmarked. For aftalen indebærer en omlægning af bilafgifterne, der vil gøre nogle også mindre benzin- og dieselbiler markant dyrere, mens elbiler bliver billigere.

Ifølge aftalen vil benzin- og dieselbiler stige fra 600 kroner til 15.200 kroner i registreringsafgift, afhængig af størrelse. Men der er også vist en række priseksempler i materialet fra Skatteministeriet, og her fremgår det, at en Toyota Yaris benzinhybrid bil, som i dag koster 175.300 kroner, vil få et afgiftssmæk på 16.800 kroner, så den kommer til koste 192.100 kroner. Til gengæld falder en elbil som Tesla Model 3 med 176.000 kroner i afgift.

Finansminister Nicolai Wammen (S), skatteminister Morten Bødskov (S), Pia Olsen Dyhr (SF), Sofie Carsten Nielsen (RV) og Mai Villadsen (EL), da den grøn vejtransportaftale blev præsenteret fredag. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

DF: Børnefamilierne betaler prisen

På den baggrund kalder Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær det røde flertals grønne aftale for ”en rigtig skidt aftale for almindelige danskere”.

”Dem der kommer til at betale regningen, er børnefamilier, der har brug for to biler. Dem, der bor udenfor de store byer og ikke har adgang til bybus, metro eller kan cykle, når de skal på arbejde og hente og bringe børn. De kommer til at betale markant mere for bil nummer to,” siger Dennis Flydtkjær med henvisning til priseksemplet med Toyota Yaris.

”Toyota Yaris er en typisk nummer to bil. Den bliver 16.800 kroner dyrere. Og det vil ikke et alternativ for ret mange at skifte til en elbil i samme klasse i stedet. For der er en prisforskel på 90.000 kroner mellem en mikro elbil og en mikro benzinbil,” siger Flydtkjær.

Priseksempler før og efter afgiftsomlægningen. Kilde: Skatteministeriet

Usaglig konkurrence om elbiler

Han kalder aftalen usaglig, fordi den fokuserer så ensidigt på at øge antallet af elbiler, fremfor at mindske udledningen af CO2. I forhandlingerne, som Dansk Folkeparti forlod for nogle dage siden, blev der også drøftet såkaldt CO2-fortrængning i brændstof, dvs. tilsætning af biobrændsler til benzin- og diesel for at mindske CO2-udledning.

Af papirer fra Finansministeriet fremgår det, at der ville kunne opnås markant billigere CO2-reduktioner ved at benytte CO2-fortrængning. Men ifølge Dennis Flydtkjær var de røde partier ikke villige til at satse mere på CO2-fortrængning på bekostning af elbiler.

Dennis Flydtkjær, skatteordfører for Dansk Folkeparti. Foto: Steen Brogaard

”Vi var klar til at skrue ret højt op for CO2-fortrængningskravet, også selv om det ville have nogle konsekvenser i form af dyrere brændstof. Vi mener, at målet må være at få lavere C02-udledning fremfor hvor mange elbiler man får,” siger Dennis Flydtjkær – og fortsætter:

“I starten var regeringen forholdvis enige med os. De sagde, at en aftale ikke skulle ramme skævt, og man skulle tage hensyn til folk, som har brug for en bil. Men siden skiftede regeringen boldgade og gik med SF og Enhedslisten, der fokuserer meget på elbiler, og derfor er det endt i en useriøs konkurrence om så mange elbiler som muligt. Det er usagligt og går ud over almindelige danskere,” siger DF-ordføreren.

“Det er endt i en useriøs konkurrence om så mange elbiler som muligt. Det er usagligt og går ud over almindelige danskere”

Dennis Flydtkjær, skatteordfører
Denne model viser hvordan CO2-fortrængningskrav til brændstof ville kunne give en markant billigere CO2-reduktion end elbiler.

Hele aftalen kan læses her