Markante muslimske debattører bakker burka-forbud op

0
8653

Den første måned med tildækningsforbuddet har udløst demonstrationer og kritik, men har også fået flere muslimske debattører til bakke forbuddet op. ditOverblik.dk har samlet fire markante udsagn til fordel for burka- og niqabforbuddet

Lørdag er det præcis en måned siden, at det såkaldte tildækningsforbud blev indført i Danmark. Loven, som forbyder at bære de muslimske klædedragter burka og niqab offentligt, er blevet mødt med demonstrationer –  da den trådte i kraft 1. august, og da politiet efter 10 dage rejste den første sigtelse mod en niqab-klædt kvinde.

Tildækningsforbuddet har vakt international opsigt og fået den fransk-algeriske rigmand Rachid Nekkaz til at love, at han vil betale de danske bøder.

Men loven har også fået opbakning fra markante, muslimske debattører. For burka og niqab er ikke en uskyldig religiøs klædedragt, påpeger de. Niqaben er tæt knyttet til ekstremistiske, salafistiske bevægelser, og den bliver brugt som et anti-vestligt, proislamistisk statement.

ditOverblik.dk har her samlet en række af den seneste måneds markante udsagn fra bl.a. muslimer, som bakker tildækningsforbuddet op:

Ros til det danske burkaforbud

Den britisk-amerikanske læge og forfatter Qanta A. Ahmed, der er praktiserende muslim, skrev et indlæg i Politiken, hvor hun roste det danske forbud:

”Danmark tager med sit forbud et markant skridt mod at bekæmpe islamismen – en beslutning, jeg støtter som troende muslim, der bekæmper islamisme. Islamismen er en totalitær bedrager, der ønsker at kapre islam. Ved at eliminere niqaben fjerner man et af de nyortodokse muslimers stadig mere polariserende symboler fra det offentlige rum. Det er kun islamister, der forlanger af deres kvinder, at de skal tilsløre deres ansigt, og det sker gennem en forkvaklet udlægning af koranen, som ikke har noget med islams oprindelse at gøre,” skrev Qanta A. Ahmed.

Ifølge forfatteren er der intet belæg i koranen for at kræve kvinders ansigter tilsløret og flere muslimske lande forbyder da også niqab og burka:

”Danmarks forbud mod niqaben fortjener ros som et stærkt og afgørende træk til beskyttelse af både det sekulære, liberale demokrati og alle indbyggere og borgere i Danmark – og ikke mindst pluralistiske muslimer, som ellers ville blive tvunget til tavshed af antidemokratiske islamister”.

Læs: Jeg støtter Danmarks beslutning om at forbyde burkaer, fordi jeg er praktiserende muslim

”Radikaliseret vanvid”

Osman Sari, der er foredragsholder og iværksætter, kritiserede forleden i Politiken den fransk-algeriske rigmand Rachid Nekkaz’, som vil betale bøder for niqab-klædte kvinder i Danmark. Det skete i et indlæg under overskriften ”Radikaliseret vanvid når nye højder”:

”Som muslimsk indvandrer ser jeg chokeret til, når indvandrerkvinder forsvarer deres ret til at være  tildækket fra top til tå. Det burde være indlysende, at når kun det ene køn påbydes at tildække sig fuldstændig for omverdenens blikke, har det intet med ligestilling at gøre. Burkaen er så hæmmende for kvindens udfoldelse i det offentlige rum, at al sund fornuft tilsyneladende er sat ud af kraft, når den bliver den gængse påklædning for kvinder i visse indvandrerkredse,” skrev han blandt andet.

Læs: Udenlandske rigmænd skal holde fingrene fra danske burkabøder

”Muslimer skal sige fra overfor burka”

I Jyllands-Posten skrev debattør og iværksætter Chadi El Cheick Hassan forleden et indlæg, hvor han opfordrede alle muslimer til at tage afstand fra niqab og burka, som – ’ “voldtager” vores religion og er med til at splitte os ad’:

”Der står nemlig ingen steder i Koranen, at man ikke må se en kvindes ansigt. De, der overdriver troen – som taler om, at de liberale demokrater har solgt deres egne værdier på bekostning af symbolpolitikken – taler med to tunger”.

Chadi El Cheick Hassan er libaneser og fortæller i sit indlæg, hvordan han i sommer boede på resort i Libanon, hvor en kvinde blev hevet op af poolen, fordi hun var iført hijab:

”(…) hun blev bedt om at forlade stedet eller skifte til noget andet. Sådan er det faktisk mange steder i Libanon. Det gør man, fordi man ikke vil se politiske symboler, der kan støde folk. Jeg ser ikke den slags i mit eget hjemland.

Når jeg kommer hjem til Danmark, bliver jeg overrasket og chokeret over at se, hvordan socialister, moderate muslimer, religiøse, venstreorienterede og islamister kritiserer regeringen og demonstrerer til fordel for kvinderne, man ikke kan se identiteten af. Det er en skrækkelig udvikling, som jeg ikke helt forstår,” skrev Chadi El Cheick Hassan.

Læs: Muslimer burde alle sige fra over for tildækkede kvinder – sådan er vores religion ikke

Svensker: Hvordan kan feminister forsvare niqab og burka?

I Sverige undrer debattøren Omar Makram sig over, at folk, som normalt går ind for ligestilling og kvinders rettigheder, stiller sig på samme side som islamister ved at forsvare retten til at gå med burka og niqab. I et indlæg i Gøteborg Posten, skriver han blandt andet:

”Det er paradoksalt at kalde sig fortaler for kvinders rettigheder, samtidig med at man forsvarer en ultrakonservativ ide om seksuel renlighed for enhver pris (…) Nogle hævder, at et forbud mod tildækning  risikerer at føre til adskillelse og isolering. Men kvinder, der dækker deres ansigter, er allerede isoleret. Ordet hijab på arabisk betyder “barriere” eller “skjold”, og dets formål er at adskille og isolere kvinder fra mænd og fra det offentlige samfund som helhed,” skriver han.

Omar Makram vil ikke tage stilling for eller imod et forbud, men han ser en vigtig fordel ved et forbud:

”Det er svært at forudsige, om et forbud resulterer i, at kvinder opholder sig hjemme, eller om de vælger at smide sløret. Men en ting er sikker: Hvis niqaben og burka ikke længere ses på offentlige steder, vil i det mindste den næste generation af piger og drenge vokse op i et samfund, hvor det er klart, at kvindefjendtlige symboler og kønsopdeling ikke er socialt accepterede,” skriver han.

Læs: Kan ni inte bara sluta försvara burka och niqab

Læs også: Niqabklædt kvinde fra berømt foto er modstander af demokrati