DF vil have svar fra minister om Brostrøm-interviews til 135.000 kroner

0
4596
Et af Tine Gøtszches to interviews med Søren Brostrøm, som Sundhedstyrelsen selv havde bestilt og som blev vist på Twitter og Facebook.

Politikere kalder Sundhedsstyrelsens køb af to interviews med direktør Søren Brostrøm for spild af penge. DFs sundhedsordfører Liselott Blixt rejser sagen overfor sundhedsminister Magnus Heunicke (S)

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) skal nu svare på spørgsmål om de stærkt omdiskuterede interviews til 135.000 kroner, som Sundhedsstyrelsen fik lavet med direktør Søren Brostrøm om coronavirussen.

Det er Dansk Folkepartis sundhedsordfører Liselott Blixt, som rejser sagen overfor sundhedsministeren. Hun vil bl.a. vide, hvad Sundhedsstyrelsens begrundelse er for at hyre en journalist til at lave interviews, samtidig med, at styrelsen flere gange har sagt nej til nationale medier, som ønskede direkte interviews med Søren Brostrøm.

“Var det virkelig nødvendigt at betale en journalist for et interview? Man kunne have kommunikeret på så mange andre måder,” siger Liselotte Blixt til Journalisten.dk, som er Dansk Journalistforbunds fagblad.

“Var det virkelig nødvendigt at betale en journalist for et interview?”

Liselott Blixt, sundhedsordfører (DF), til Journalisten.dk

Det var den tidligere TVA-studievært Tine Gøtzsche, som via mediebureauet Advice fik opgaven med at interviewe Søren Brostrøm pr. video til de sociale medier. Efterfølgende har Advice sendt Sundhedsstyrelsen to regninger på i alt  135.500 kroner plus moms.

Flere sundhedspolitikere kalder de to interviews for spild af skatteydernes penge. Men det er ikke kun prisen, der kritiseres. Formen på de to interviews vækker også kritik. SOME-eksperten Benjamin Rud Elberth kalder dem etisk problematiske, fordi de giver sig ud for at være kritiske. Som han nævner overfor Journalisten, så slutter Tine Gøtzsche med at sige ”Tak, fordi du tog dig tid til at tale med os” – selv om det hele er arrangeret.

Afsender ikke tydelig nok

Liselott Blixt mener heller ikke, at det er gjort tydeligt nok, at Sundhedsstyrelsen selv står bag.

”Jeg synes ikke, det er synligt nok, at det er en betalt video. På Twitter ser du bare en journalist, der interviewer Søren Brostrøm. Du kan ikke se, at de har betalt for det. Det skal influencere eksempelvis skrive, når de laver reklame. Det fortæller ingen tydeligt her. Det mener jeg, de skal gøre,” siger hun til Journalisten.

Liselott Blixt, sundhedsordfører for DF. Foto: Steen Brogaard

Liselott Blixt har på den baggrund stillet følgende spørgsmål til sundhedsministeren:

Når Sundhedsstyrelsens direktør betaler for et aftalt interview, bør man så ikke efter samme regler som andre influencere fortælle, at det er aftalt på forhånd?

Trods kritikken er Liselott Blixt åben overfor, at det kan være nødvendigt for Sundhedsstyrelsen at kommunikere på andre måder end via pressemeddelelser og normale interviews med journalister. Ellers vil der være borgere, eksempelvis unge, som ikke får budskaberne.

”Det skal der være plads til. Det gør vi også med andre sygdomme, vi vil gøre folk bevidste om. Det er ikke alle folk, der sidder og ser OBS-udsendelser på Danmark Radio, sådan fungerer verden ikke mere,” siger Liselott Blixt.

Læs mere i Journalisten.dk her.