DF og regeringen skruer op for kontrollen med dyretransporter

0
674
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) og Karina Due (DF) fortæller om den nye aftale foran en svinetransport hos Fødevarestyrelsen. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Aftale mellem DF og regeringen mangedobler kontrollen med transporten med grise til udlandet. “Det største løft for dyrevelfærden i mange år,” mener DFs dyrevelførsordfører Karina Due

Det største løft af dyrevelfærden i mange år. Sådan siger Dansk Folkepartis dyrevelfærdsordfører Karina Due om den aftale om kontrol med dyretransporter, som regeringen og Dansk Folkeparti netop har indgået.

I dag er det under 10 grisetransporter om måneden, der kontrolleres, når de skal ud af landet. Fra 1. juli 2019 sættes det antal op til 250 kontroller om måneden. Samtidig får dyrlægerne mere tid pr. dyr, og der bliver mere fokus på branchens brodne kar. En vognmand, der får stemplet ”brodent kar”, vil fremover få samtlige sine transporter kontrolleret, indtil der er strammet op og reglerne bliver fulgt.

”Vi har kæmpet for det her i mange år, hvor skiftende ministre har siddet på hænderne. Nu sker der noget, og for mig at se er det den største forbedring af dyrevelfærden i mange, mange år,” siger Karina Due.

“Vi kan ikke være bekendt, at nogle dyr lider unødig overlast, fordi der er overlæs eller de mangler vand. Nu får vi kontrolleret mange flere transporter og skærpet indsatsen over dem, der ikke kan eller vil overholde reglerne,” siger hun.

“For mig at se er det den største forbedring af dyrevelfærden i mange, mange år”

Karina Due, dyrevelfærdsordfører (DF)

Skærpede sanktioner

Den skærpede kontrol skal imødegå de seneste års kraftige stigning i antallet af dyretransporter. Antallet af levende grise, som transporteres over otte timer, er steget fra 1,9 mio. i 2007 til godt 9,4 mio. i 2017. Kontrollen med eksport-lastbilerne har i samme periode ligget stille på 100 årlige kontroller.

“Det er sund fornuft at skrue op for kontrollen og få et godt overblik over, hvordan det står til på området, når også antallet af dyretransporter er steget. Vi styrker kontrollen med dyrenes transport, så vi får bedre styr på, at rammerne er gode nok til en lang tur gennem Europa,” siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Ud over flere kontroller, afskaffes klippekortordningen, hvor tre klip udløser en fratagelse af autorisationen til at køre i hele Europa. Den ordning rammer skævt, fordi udenlandske chauffører kun kan få frataget deres ret til at køre i Danmark. Nu laves sanktionssystemet om, så det er det vognmandsfirmaet og ikke den enkelte chauffør, der sanktioneres. Desuden sættes bødeniveauet op.

Svinetransporter som denne vil fremover blive kontrolleret langt oftere end det sker i dag. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

DF: En god og solid aftale

Oppositionen havde ligesom bl.a. Dyrenes Beskyttelse krævet endnu mere kontrol, men Karina Due mener, at aftalen mellem regeringen og DF har en fornuftig balance:

”Vi skal have så meget dyrevelfærd som muligt, men vi skal ikke tvinge et helt erhverv i knæ. Det her er en god og solid aftale, og da det er en del af aftalen, at den skal revurderes efter et år, har vi mulighed for at stramme op, hvis det ikke er nok til at få styr på de brodne kar,” siger Karina Due.

De nye regler træder i kraft 1. juli 2019.

Se aftalen mellem DF og regeringen her: Endelig_aftaletekst_-_Dyretransporter