Influenceren Fie Laursens instagram-reklame for sugardating får DFs retsordfører Peter Skaarup til at gå til justitsminister Nick Hækkerup (S). Skaarup vil have vurderet, om sugardate-reklamer kan forbydes
Dansk Folkeparti vil have justitsminister Nick Hækkerup (S) til at vurdere, om reklamer for sugardating kan gøres ulovlige. Det siger DFs retsordfører Peter Skaarup til Berlingske og TV2. Baggrunden er den omdiskuterede blogger og influencer Fie Laursen, der torsdag på Instagram reklamerede for sugardating.
Fie Laursen, der har over 345.000 følgere på Instagram, skrev at sugardating var en mulighed for piger “der sidder og tænker wow, jeg kunne godt bruge lidt luksus i hverdagen”. Hun rettede ganske vist reklamen mod piger over 18 år, men det formilder ikke Peter Skaarup, for Fie Laursen har mange følgere, der er under 18:
“Jeg synes, det er meget betænkeligt, at en relativt kendt person, der specielt kommunikerer til unge mennesker, faktisk hvidvasker den her form for prostitution. Jeg er sikkert på, at der er nogle unge piger, der lader sig påvirke, selv om de ikke er fuldt 18 år,” siger Peter Skaarup til Berlingske.
Prostitution er ikke ulovligt i Danmark, men Peter Skaarup mener, at influencere eller andre burde kunne straffes for at reklamere for det på sociale medier.
Til TV2 siger han:
“Nej, prostitution er ikke ulovligt. Men hvis Fie Laursen eller nogle andre opfordrer andre til at gøre det i stor stil, som det sker her, er det ikke i orden, så der skal vi kunne tage redskaber i brug”.
TV2 har spurgt Skaarup, om ikke forældrene har et ansvar for, hvad deres børn ser på de sociale medier. Til det siger han:
“Vi ved godt, at forældre ikke kan være alle steder. Det er heller ikke alle, der kan løfte den opgave på grund af travlhed eller misbrug, så derfor skal vi gribe ind,” siger han.
SF, Konservative og Radikale Venstre mener også, at der skal kigges på lovgivningen. Socialdemokratiet mener, at der er brug for en diskussion af kodekset for bloggere og influencere.
Fie Laursen har tidligere undskyldt for en reklame for sugardating, men det har hun ikke tænkt sig at gøre denne gang, siger hun til Se & Hør.
Fie Laursen har også vakt opsigt med andre reklamer på de sociale medier. For nogle måneder siden arrangerede hun en konkurrence for en plastikkirurg, der lavede såkaldte “brazilian boot lift”, numseløft.