Mads Sahl Torjusen er lærerstuderende i Aalborg og sidder i bestyrelsen hos DF i Jammerbugt kommune. I forbindelse med sin uddannelse overværede han undervisningen i kristendom for en 4. klasse, hvor der blev undervist efter en tegneserie, som i følge Mads legitimerer tvangsægteskaber og fætter-kusine-bryllupper
Mads Sahl Torjusen, lærerstuderende og bestyrelsesmedlem af Dansk Folkeparti i Jammerbugt Kommune
For et par uger siden var jeg i observationspraktik i en 4. klasse. Jeg er nemlig ved at uddanne mig til folkeskolelærer, hvori man i det 1. semester har én uges observationspraktik som forberedelse til en 5 ugers efter jul. Men det er en anden historie.
Som sagt var jeg i en 4. klasse hvor jeg skulle overvære dansk, historie og
kristendomskundskab. 3 rigtig dejlige fag, som jeg også godt selv kan se mig undervise i, i fremtiden. Dog var der lige én detalje ved kristendomskundskab timen, der nager mig. Børnene, der jo gennemsnitligt er omkring 9 – 10 år, fik en lille tegneserie om bryllupper. Først havde de om kristne bryllupper – og bagefter havde de om muslimske bryllupper. Jeg har ikke noget imod, at man lærer om andre religioners bryllupstraditioner men – når man prøver at legitimere tvangsægteskaber, fætter-kusine bryllupper og på sin vis får børnene til
at sætte spørgsmålstegn ved, om flerkoneri egentlig skal være ulovligt i Danmark, så krydser det altså en grænse.
BØRN skal ikke lære, at tvangsægteskaber er fuldstændig OK, og som der også står i tegneserien, “at man lærer at elske hinanden med tiden.” BØRN skal ikke lære, at fætter-kusine bryllupper er OK. BØRN skal ikke synes, at det er uretfærdigt at der ikke er flerkoneri i Danmark.
BØRN skal ikke lære, at fætter-kusine bryllupper er OK. BØRN skal ikke synes, at det er uretfærdigt at der ikke er flerkoneri i Danmark.
Helt ærligt – de er 9 – 10 år! Hvorfor skal de lære det? Det er der, de har størst chance for at blive påvirket og det er der, de begynder at danne deres meninger – jeg synes personligt det er en HELT forkert vej at gå. Og bare for at gøre mig helt klar i mælet – jeg er ikke imod, at danske skoleelever lærer noget om andre kulturer, religioner og traditioner. Det er helt fint, og der står også i
folkeskolens formålsparagraf, at skolen skal danne til åndsfrihed og forståelse for andre kulturer og nationale historier … Men det er lidt som om det går ud over det i samme paragraf nævnt, at de også skal dannes til demokrati, ligeværd, dansk kultur og historie.
Det mest skræmmende af alt er, at den tegneserie jeg skriver om, har været ude i
folkeskolerne siden 2002. Det vil sige, at 16 generationer er blevet fyldt med dette – og til hvilken nytte? Fordi man skal kunne ‘tolerere’ andre kulturer? Fordi vi skal være ‘åbne’ overfor alternative måder at være gift på?
Hvis resultatet af ovenstående spørgsmål er, at vi skal have tvangs-fætter-kusine
ægteskaber, så vil jeg da hverken tolerere eller være åben. Det er simpelthen for langt væk fra vores kultur, fra vores normer og fra vores opfattelse af ligeværd og demokrati.