S ville have ny motorvej på Sjælland, men nu har regeringen sat trafikplan i stå

0
3490
Foto fra facebooksiden "Motorvej Næstved-Rønnede Nu!". Billedet er taget efter et debatmøde i Næstved i maj 2019, som var arrangeret af Næstved Erhvervsforening.

Regeringen har udskudt at fremlægge en ny infrastrukturplan. Dermed er en ny motorvej mellem Rønnede og Næstved skudt til hjørne, og det kan ende med at koste erhvervsinvesteringer på Sydsjælland. DFs finansordfører ærgrer sig

“Gedesti nej tak. Motorvej nu”. Der er ikke meget at tvivl om budskabet på dette billede, som er taget under valgkampen i 2019. Her står 10 folketingskandidater fra Sjællands Storkreds, og de er alle sammen enige: Nu er det på tide, at der kommer en motorvej mellem Rønne og Næstved.

En af de 10 politikere på billedet er socialdemokraten Magnus Heunicke. Tidligere transportminister og ivrig fortaler for den nye motorvej. Han er siden blevet sundhedsminister i den nye socialdemokratiske regering, og siden har der ikke været mange udmeldinger fra hans side om Rønnede-Næstved-motorvejen. Måske med god grund. For regeringen har indtil videre sat planerne om en ekstra motorvejsforbindelse på Sjælland på pause.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har i hvert fald meldt ud, at regeringen ikke vil fremlægge en infrastrukturplan, før der foreligger en klimahandlingsplan. Og dermed er motorvejen og en stribe andre infrastrukturprojekter, der var med i den store infrastrukturaftale til 112 milliarder kroner, som den forrige regering og Dansk Folkeparti præsenterede i foråret 2019, blevet sparket til hjørne.

Magnus Heunicke på Facebook den 16. maj 2019.

På tegnebrædtet i over 20 år

Dansk Folkepartis finansordfører Rene Christensen, der er med på billedet fra valgkampen, ærgrer sig. Billedet er taget efter et valgmøde arrangeret af Næstved Erhvervsforening, og der var, som det fremgår, bred enighed blandt alle folketingskandidater om, at Rønnede-Næstved-motorvejen – kendt som Rute 54 – er en god ide.

”Rute 54 har været på tegnebrættet i over 20 år, og nu var det endelig lykkedes at få den med i en plan, hvor den også var finansieret. Der er tilmed tale om et projekt med rigtig god samfundsøkonomi, fordi den vil skabe vækst og beskæftigelse i Næstved-området. Derfor er det meget ærgerligt, at statsministeren nu har meddelt, at regeringen ikke fremlægger en infrastrukturplan foreløbig,” siger Rene Christensen.

”Det er fair nok, at der ikke længere er politisk flertal for den infrastrukturaftale, som vi indgik med den borgerlige regering. Men det her handler om at få Danmark til at hænge bedre sammen. Vækst og udvikling kræver ordentlige forbindelser, så virksomhederne kan komme til og fra. Ellers placerer de sig ikke i disse områder, og derfor er det her rigtig ærgerligt,” siger han.

Kan koste investeringer

Det sidste bekræftes af glasemballagevirksomheden Ardagh Glass Holmegaard i Næstved. Her siger finansdirektør Kim Holmberg til Børsen, at den manglende motorvej i sidste ende kan komme til at betyde, at Ardagh-koncernen flytter sine investeringer ud af Danmark:

“Da vi fik vores seneste investering i 2017 på 160 mio. kr., var et af vores argumenter over for Ardagh, at nu var motorvejen på plads. Når vi så skal have vores næste investering om tre-fire år, så vil det være meget uheldigt for os, hvis vi er nødt til at sige, at den motorvej ikke bliver til noget. For så kunne Ardagh jo spørge sig selv, om man i stedet vil investere i et område, hvor infrastrukturen er i orden,” siger Kim Holmberg til Børsen.

Han forklarer, hvorfor det er et stort problem, at der stadig ikke er en motorvej på den stærkt trafikerede strækning, der har fået øgenavnet “gedestien” på grund af den tætte trafik:

”Vi har dagligt 90-100 lastbiler, der kommer ind på fabrikken, som skal bringe varer ud til vores kunder. Men fordi der ingen motorvej er, så har vores chauffører ingen mulighed for at regne transporttiden ud. Så der skal altså gøres noget nu,” siger han.

DI: Problemerne bliver større og større

Hos DI er branchedirektør Michael Svane også kritisk overfor den manglende infrastrukturplan

“For hver dag, der går, bliver problemerne bare større og større. Vi spilder produktivitet, penge og får et dårligere match mellem virksomheder og medarbejdere,” siger han til Børsen.