Messerschmidt starter facebookgruppe: Er træt af PostNords ringe service

0
3829
Postkasserne er stadig røde, men uniformerne er blevet blå og brevene er flere dage undervejs. Foto: Henrik Petit

PostNord må stramme op og levere langt bedre service. Ellers må der skabes et nyt, dansk postvæsen fra grunden. Det er budskabet i en facebookgruppe, “Nok er nok, PostNord”, som DFs Morten Messerschmidt har startet

”Nok er nok, Postnord”. Sådan hedder en ny facebookgruppe, som Dansk Folkepartis europaparlamentariker og folketingskandidat Morten Messerschmidt netop har startet. Formålet er klokkeklart: PostNord må stramme op og levere en bedre service. Ellers må der skabes et nyt, dansk postvæsen fra grunden.

Se den nye facebookgruppe her.

Det er især én oplevelse, der har fået Morten Messerschmidt i aktion. For et par måneder siden skulle han sende et større parti breve og det var så bøvlet og langsommeligt, at han simpelthen fik nok af PostNord.

Som Messerschmidt skriver på facebook, så var portoen ikke bare steget, siden han købte frimærker sidst. Han kunne heller ikke købe suppleringsmærker på PostNords ”forbrugeruvenlige” app, så han kunne bruge sine gamle frimærker – på app’en kan man kun købe frimærker til den fulde pris. Og da Messerschmidt endelig fandt et posthus for at købe suppleringsmærker, så var det også forkert. Posthuse sælger nemlig ikke frimærker længere – den slags skal købes i en kiosk:

”Det strejfede mig, om jeg måske bare skulle ringe til venner og familie og overlevere det budskab, jeg jo egentlig havde skrevet; men nej. Brevene var skrevet, pakket og (delvist) frankeret. Så jeg stillede mig igen i kø. Igen. Og jeg fik skam mine suppleringsmærker, tog hjem, frankerede kuverterne, fandt en postkasse. Og tænk – efter 14 dage havde alle modtagere fået mit brev :),” skriver Morten Messerschmidt på facebook.

Morten Messerschmidt, medlem af Europaparlamentet og folketingskandidat for Dansk Fokeparti.

Messerschmidt: Totalt uacceptabelt

Han konstaterer, at postvæsenet en gang var et hæderkronet dansk firma med ansatte, som stolt leverede post rundt i landet til tiden. Men nu er det postvæsen, som Christian den Fjerde grundlagde i 1624, i forfald og styret fra Sverige. Breve og pakker leveres mange steder kun én gang om ugen, og man kan kun få et brev omdelt med én dags varsel, hvis man vil betale det tredobbelte i porto.

”Rygtet siger, at postudleveringen gik hurtigere i 1624 under Christian 4 – med hestetrukken diligence. Og givet vis til en relativt billigere penge! Det er ganske enkelt: TOTALT UACCEPTABELT. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man hurtigere kan få leveret en dims fra Kina via Alibaba end man kan sende et brev fra den ene ende af dette land til det andet,” skriver Morten Messerschmidt.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man hurtigere kan få leveret en dims fra Kina via Alibaba end man kan sende et brev fra den ene ende af dette land til det andet”

Morten Messerschmidt, folketingskandidat (DF), på facebook
Opslag i den nye facebookgruppe, som Morten Messerschmidt har startet.

DF-forslag: Posten på danske hænder

Han gør opmærksom på, at på Trustpilot er 93 procent af PostNords brugere utilfredse. En uhørt lav score.

”Om det er EU, det svenske PostNord eller politikere, der har ødelagt det danske postvæsen, aner jeg ikke. Men er du også blandt dem, der ikke længere vil finde sig i at være kastebold mellem uopdrivelige posthuse, selv at skulle hente pakker på “centralen” eller i øvrigt ikke blive behandlet med bare en snert af den rimelighed, som postvæsenet burde tilbyde, så tilmeld dig her. Lad os starte en folkelig bevægelse, der siger: NOK ER NOK! Hvis ikke PostNord kan levere varen, må vi genopfinde et dansk postvæsen fra grunden,” lyder det fra Morten Messerschmidt.

Tidligere har Dansk Folkepartis postbefordringsordfører Henrik Brodersen slået til lyd for, at posten igen kommer på danske hænder. Han mener, at der mindst skal være postomdeling to gange om ugen.

”Fusionen med svenskerne har ikke været god for det danske postvæsen. Det var en fejl, at en så vigtig del af vores infrastruktur blev placeret i Sverige. Derfor skal vi have posten hjem igen,” sagde Henrik Brodersen til ditOverblik.dk.

PostNord: Vi tager kritikken til os

Peter Kjær Jensen, administrerende direktør i PostNord i Danmark, er af Berlingske blev spurgt om en kommentar tilden nye ”Nok er nok, PostNord”-facebookgruppe. Han vil ikke stille op til interview, men skriver i en e-mail til avisen:

»Vi tager kritikken til os, og vi arbejder på alle parametre på at blive bedre og genvinde kundernes tillid. I dag kommer ca. 97 pct. af brevene frem til tiden. Det er langt over de 93 pct., som er kravet i den nuværende politiske aftale. Hastigheden på de befordringspligtige breve på op til fem hverdage er politisk bestemt. Det kan naturligvis ændres, og det vil vi meget gerne være med til, såfremt der er politisk vilje og handlekraft bag. Det ser vi frem til at tale med politikerne om i de kommende måneder, hvor der skal laves en ny aftale for postservice indenfor de kommende år.«

Læs også: DF-ordfører holder fast: Posten skal hjem til Danmark

Se facebookgruppen: Nok  er nok, PostNord! Lad os få et velfungerende postvæsen igen!