Kan Kunstakademiets reformeres?

0
1040
Jens Kirkegaard, DF Helsingør

Af Jens Kirkegaard, uddannet MAA fra Kunstakademiet, DF Helsingør

Efter “drukningen i Nyhavn” af Frederik den 5 – akademiets skaber – har pressen gravet det nødvendige spadestik dybere for at belyse “råddenskaben” og det interne identitetspolitis fremfærd på Det kongelige Kunstakademi, som forhåbentlig får Folketinget til at vågne op og støtte Morten Messerschmidt i kravet om at få renset ud i Kunstakademiet og komme videre med en ny ledelse og en ny bestyrelse, der kan styrke fagligheden.

Det er derfor både pinligt og farligt for udviklingen af kunsten i Danmark, når akademiets afgående rektor Kirsten Langkilde i sin afskedssalut fremhæver, at nu må vi alle samles om at beskytte kunsten ved sikring af armslængdeprincippet overfor de politikere, der er kritiske overfor akademiet – et armslængdeprincip skabt af de venstreradikale i 70´erne for at hindre, at politikerne kan stille kritiske spørgsmål til kunsten og kunstnerne.

En af de såkaldte kunstnere, der skal beskyttes af armslængdeprincippet, er busteødelægger og underviser på Akademiet, Katrine Dirckinck-Holmfeld, der både har en kandidatgrad fra Kunstakademiets Billedkunstskole og en grad i moderne kunstteori fra Goldsmiths College ved London University. En del af sin studietid brugte hun i Libanons hovedstad, Beirut, hvor hun læste på byens kunstakademi og var i praktik som kunstpædagog i de palæstinensiske flygtningelejre i området. Senere har hun taget en ph.d.-grad ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet.

En skam, at al hendes teoretiske viden om kunst nu blot manifesterer sig i radikale politiske manifestationer samt tyveri og destruktion af offentlig ejet kunst, som politikerne altså ikke må kritisere ifølge Kirsten Langkilde.

Og det er endvidere paradoksalt, idet Katrine Dircknick-Holmfeld lever af de offentlige kasser både som offentlig ansat og med støtte fra Statens Kunstfond til sit udstillingssted “Den sorte Firkant” i Blågårdsgade, som hun driver med sin mand – den palæstinensiske flygtning Abbas S. Mroueh.

Derfor håber jeg, at Morten Messerschmidt kan få støtte fra de andre folketingspartiers kulturordførere til at nedsætte en kommission, der kan dræne den sump, som Det kongelige Kunstakademi er havnet i.

Læs også:

Messerschmidt: Godt at rektor stopper på Kunstakademiet

Institutleder på Kunstakademiet ødelagde historisk statue: “Det var en happening”