Ny undersøgelse viser, at den omfattende brug af skærme og computere i folkeskolen har gjort danske skoleelever til dårligere læsere. DF indkalder nu til forespørgselsdebat om digitalisering
Ipads og computere gør de yngste skoleelever til dårligere læsere. Det viser en ny, stor undersøgelse, og det får nu Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen Dahl til at indkalde undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til en forespørgselsdebat.
Jens Henrik Thulesen Dahl har flere gange advaret om, at digitaliseringen i folkeskolen svækker elevernes læseevner. Han var sidste år fadder til et digitaliseringsudspil fra Dansk Folkeparti, og i foråret stod han sammen med daværende undervisningsminister Mette Riisager (LA) bag et digitaliseringsudspil. Her var budskabet, at der skal tages kritisk stilling til, hvornår teknologien kan bruges, og hvornår den ikke kan bruges.
Udspillet, som havde overskriften ”Digitalisering med omtanke og udsyn”, skulle have ført til en ny strategi, der skulle have været klar i sommer. Men siden regeringsskiftet er der ikke sket noget. Derfor vil Jens Henrik Thulesen Dahl nu have en status fra den nye regerings undervisningsminister. Samtidig vil han vide, hvordan regeringen forholder til den nye, internationale undersøgelse.
”Vi har i DF længe haft en bekymring for digitaliseringens konsekvenser, og denne undersøgelse bekræfter blot den bekymring. Derfor må vi holde regeringen fast på at handle og gå videre med den plan, vi skabte sammen med den tidligere regering,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.
Læser mindre – og nyder det ikke
Undersøgelsen, som Politiken omtalte tirsdag, viser, at elever i 4. klasse generelt læser mindre, nyder læsningen mindre og har dårligere tekstforståelse, end 4. klasseselever havde i 2011. Det kædes ifølge undersøgelsen sammen med, at børnene i dag læser mere på skærm end på papir, både i skolen og hjemme.
I alt har 2506 elever i 4. klasse deltaget i undersøgelsen. Den viser, at antallet af elever, der læser mindre end 30 minutter om dagen uden for skolen, er steget fra 30 procent i 2011 til 60 procent i 2016. Samtidig synes stadig færre, at det er sjovt at læse. I 2011 sagde 44 procent, at de nyder at læse – i 2016 var det kun 36 procent. Desuden var andelen, der siger at de har nemt ved at læse, faldet fra 62 til 59,5 procent.
Tallene bekræfter, hvad Jens Henrik Thulesen Dahl tidligere har sagt. Han advarede sidste år om, at ”der i mange år er blevet købt ind i blind tro på, at digitalisering er godt”.
”Det er ikke fordi vi i Dansk Folkeparti er maskinstormere eller siger, at vi ikke skal have digitalisering. For selvfølgelig skal vi det. Men vi er nødt til at insistere på, at det vores børn udsættes for i grundskolen faktisk fremmer deres læring. Det er vigtigere, at de i første omgang lærer at tænke og fordybe sig og lærer dansk, matematik og musik, end at de lærer at bruge computeren,” sagde Jens Henrik Thulesen Dahl, da DF lancerede sit digitaliseringsudspil.
Læs også: DF: Digitalisering i folkeskolerne er gået for vidt