DF-ordfører om parkeringsapps betalingsfidus: “Det er noget svineri”

0
714
ParkParks parkeringsapp, der nu opkræver betaling på forhånd.

Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian SKibby går til minister om parkeringsappen ParkPark, der uden kundernes samtykke pludselig er begyndt at opkræve 300 kr. på forhånd

“Svineri på grænsen til svindel!”, “Hustler firma”, “Trukket penge uden forudgående samtykke”, “Det er fup og svindel hele vejen…”, “FUSK!”, “Det rene tyveri!”, “Det er bare ikke i orden.”, “Har fået stjålet 300 kr af ParkPark”, “Ussel forretningsmoral”.

Sådan lyder et par håndfulde af de utallige vrede brugeranmeldelser, som de seneste dage er blevet skrevet om parkeringsapp-firmaet ParkPark på Trustpilot.com

Anledningen er, at ParkPark, der har hjemme i Aalborg, har ændret forretningsmodel, så kunderne nu bliver trukket 300 kroner på forhånd, også selv om de ikke har brugt appen i flere år.

Tre af de seneste anmeldelser i Trustpilot.

Vreden er nu også nået til Christiansborg. Dansk Folkepartis transportordfører Hans Kristian Skibby er forarget, og han har stillet et skriftligt spørgsmål til erhvervsminister Simon Kollerup (S) om ParkPark.

“Erhvervsministeren bedes redegøre for sagen og kommentere hvorvidt det virkelig kan være lovligt at trække store acontobeløb hos ParkPark’s kunder, tilmed hos kunder der ikke har benyttet selskabets tjenester i flere år?,” lyder det fra Hans Kristian Skibby.

Hans Kristian Skibby, erhvervs- og transportordfører for Dansk Folkeparti. Foto: Steen Brogaard

DF-ordføreren fastslår, at hvis ParkParks praksis er lovlig, så må loven laves om:

“Det er jo dybt krænkende, ja noget svineri overfor brugere, herunder tidligere kunder hos ParkPark, at hæve penge hos kunder på den måde og alene henvise til noget som kunder har benyttet for op til flere år siden. Hvis det virkelig er lovlig praksis, så skal reglerne laves om,” siger Hans Kristian Skibby.

“Hvis det virkelig er lovlig praksis, så skal reglerne laves om”

Hans Kristian Skibby, transportordfører (DF)

Direktær: Kunderne er blevet varslet 

ParkParks administerende direktør Michal Buch Sandager siger til Berlingske, at højere gebyrer fra bl.a. Nets kombineret med mange dårlige betalere gør, at det har været nødvendigt lave forretningsmodellen om.

“Vi vil gerne tilbyde den billigste parkering. I stedet for at trække betalingen for parkeringen ad hoc, har vi derfor valgt at bruge en forudbetalingsmodel – på samme måde som andre gør, når det gælder om at betale små beløb,” siger Michal Buch Sandager til Berlingske.

I følge direktøren er kunderne blevet varslet 45 dage i forvejen via mail og SMS. Både Forbrugerrådet og FDM siger dog til Berlingske, at “varslingen” slet ikke har været god nok.

“I de to mail, der er sendt ud – jeg har selv fået dem – er der ikke noget, som umiddelbart signalerer, at der bliver ændret i vilkårene. Derudover er det vigtigt at sige, at når man skal hæve penge på denne måde, så skal man have en positiv accept fra kunderne – det kan ikke bare gøres stiltiende,” siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM, til Berlingske.

Ekstra Bladet omtaler eksempler, hvor kundre er blevet trukket 300 kr., selv om de kun har brugt app’en én gang for flere år siden eller forlængst har slettet den. At det kan ske, skyldes i følge ParkPark-direktør Michal Buch Sandager, at firmaet ikke kan få oplyst af Apple og Google, hvem der sletter deres app.