Dansk Folkeparti lancerer udspil mod digital mobning. Blandt forslagene er et digitalt trivselskørekort i skolerne og kampagner på de sociale medier, som techgiganterne skal deltage i
Instagram, Snapchat, Youtube, Messenger og TikTok. Børn og unge har mange sociale platforme, hvor de kan nå hinanden. Desværre er det ikke kun søde og sjove budskaber, der ryger afsted som snaps og messenger-besked. De sociale platforme bruges i vidt omfang også til mobning.
I 2017 viste en undersøgelse fra Børnerådet, at 16 procent af eleverne i 9. klasse havde været udsat for digital mobning inden for det seneste år. Samme år viste en undersøgelse fra Børnetelefonen, at 44,9 procent af brugerne har fået “grimme kommentarer – enten på sms eller på sociale medier”. Og i 2018 blev det afdækket i Skolebørnsundersøgelsen, at hver tiende 11-årige elev inden for de seneste måneder har været udsat på mobning på nettet.
De barske tal kommer samtidig med, at den ikke-digitale mobning i uddannelsesssystemet har været aftagende de seneste år, bl.a. fordi skolerne siden 2017 har været forpligtet til at have en anti-mobbestrategi.
DF-udspil mod digital mobning
Det får nu Dansk Folkeparti til at lancere et udspil mod digital mobning. Står det til DF, skal indsatsen øges markant, bl.a. ved at øge undervisningen i skolerne og ved at forpligte tech-giganter som Facebook og Google, der ejer YouTube, til at tage større ansvar.
”Den digitale mobning skal tages mere alvorligt, end jeg desværre synes vi gør i dag. De spilleregler, som vi har for vores almindelige samvær med hinanden, skal vi have oversat til den digitale verden,” siger Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen Dahl.
Dansk Folkeparti foreslår blandt andet, at der indføres et virtuelt ”trivselskørekort” i folkeskolen, der kan sætte fokus på den digitale adfærd. Kørekortet skal f.eks. tages hvert år og bestå af forskellige alderssvarende opgaver og dilemmaer vedrørende digital adfærd.
”Vi skal have en snak med børnene om hvad der foregår og hvad der er ordentlig opførsel på nettet. Her kunne kørekortet være en sjov og enkel måde at få gang i en samtale om den digitale adfærd,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.
Techgiganterne skal med
Han erkender, at den digitale mobning kan være svær at få hold for voksne:
”Mange af os kender for lidt til de platforme, børnene er på. Vi forholder os til det, som vi gør med fysisk mobning og tænker, at ’så må du holde dig fra dem’. Men hvis vi beder børn om at holde sig fra de sociale medier, så ekskluderer vi dem fra fællesskabet,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.
I udspillet foreslås det at lave regelmæssige kampagner, hvor kommercielle aktører som Google, Microsoft, Facebook m.fl. inddrages:
“Disse kommercielle aktører har en klar interesse i, at deres medier anvendes ansvarligt og seriøst af deres brugere, hvilket styrker incitamentet til at deltage. Det kunne være plakatkampagner eller bannere på de sociale medier kombineret med oplysningsarbejde i klasseværelserne,” lyder det i udspillet.
Bliver det ikke svært at forpligte disse udenlandske giganter til at lave kampagner?
”Jeg synes faktisk, at jeg på konferencer osv. har hørt dem sige, at de gerne vil tage ansvar. Derfor synes jeg vi skal tage dem på ordet. Den tidligere regering lancerede en handlingsplan om de sociale medier, og vi vil presse på for, at den nye regering følger op på dette arbejde,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.
Besøger Børns Vilkår
Han besøger fredag Børns Vilkår, der bl.a. driver Børnetelefonen, og vil her høre deres bud på tiltag, der kan begrænse den digitale mobning. Disse ideer og DF’s nye udspil tager han med videre i arbejdet med at presse regeringen til styrke indsatsen mod digital mobning.
”Regeringen skal forpligtes til at tage det mere alvorligt. Det sker tit med et emne som det her, at alle synes det er en god ide, men så kommer det ikke rigtig videre. Men det er ikke nok med gode intentioner,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.
DFs digitale udspil kan læses her: Udspil mod digital mobning