“Det er altså ikke en vej, jeg selv har siddet og fundet på i en sen nattetime”

0
2856
Kim Christiansen. Foto: Steen Brogaard

Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen foreslår nu, at den meget omtalte omfartsvej ved Mariager skal være kortere og billigere end først foreslået. Han understreger samtidig, at vejen ikke er hans personlige projekt. Faktisk er den også nævnt i Socialdemokratiets infrastrukturudspil

Danmarks mest omtalte omfartsvej udenom Mariager bliver noget kortere, end der var lagt op til. Efter voldsom kritik af omfartsvejen, som er en del af Regeringen og Dansk Folkepartis store infrastrukturplan, meddelte DFs trafikordfører Kim Christiansen onsdag, at partiet nu går efter en kortere og billigere løsning i Mariager. Vejen skal være 2,5-3,9 km i stedet for de 8 km vej, som der var sat 377 millioner kroner af til i aftalen.

”Der har været voldsom kritik af planerne, og så har jeg sagt: lad os finde ud af, hvad der er af billigere muligheder,” siger Kim Christiansen.

Nu kigges der på 2,5-3,9 kilometer vej, som kan forbinde eksisterende veje. Det er en løsning, som en borgergruppe og byrådet i Mariagerfjord Kommune tidligere har arbejdet med. Et projekt, som i følge tidligere undersøgelser vil koste ca. 80 millioner kroner.

”Vi genbruger 4 km eksisterende vej. Så der skal ikke eksproprieres så meget, der er ikke så meget følsom natur, der vil blive berørt og tidsgevinsten vil være den samme. Nu afventer vi så spændt ministeriets nye beregninger. Hvis der kan findes en spiselig model, vil det være en rigtig god en løsning,” siger Kim Christiansen.

Hvorfor valgte I så ikke denne løsning med det samme?

”Der er jo tale om en infrastrukturplan til 112,7 milliarder kroner. Der er rigtig mange projekter, og det hele er rammebeløb, som så senere skal præciseres. De 377 millioner kroner er ministeriets budget for vejen, inklusiv en buffer på 40 procent, indtil man kender den præcise linjeføring og har lavet en VVM-undersøgelse. Sådan er det med alle vejprojekter. For eksempel er der sat 7 milliarder kroner af til en ny tunnel i Aalborg. Den kommer sikkert heller ikke til at koste så meget, og sådan kunne man tage alle projekter,” siger Kim Christiansen.

”Det er måske naivt af mig, men det er derfor jeg ikke er gået så meget op i beløbet på det enkelte projekt. Jeg burde nok have været mere præcis”.

Regeringen og DF præsenterer en langsigtet plan for investeringer i landets infrastruktur på et pressemøde i Transport-, Bygning- og Boligministeriet onsdag den 13. marts 2019. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2019

Har været drøftet i årevis

Han har om nogen måttet stå for skud. Man har nærmest fået indtryk af, at Kim Christiansen, der selv bor i Mariager, selv har fundet på omfartsvejen og i en sen nattetime presset projektet igennem i forhandlingerne med regeringen.

Men det er ikke tilfældet, fastslår DF-ordføreren. Omfartsvejen er et projekt, der har været drøftet i kommunen helt tilbage til 2001. Det har både være et ønske hos politikere og en lokal borgergruppe.

I 2012 satte folketinget 2 millioner kroner af til en forundersøgelse, og Mariagerfjord Kommune har tidligere sat 200.000 kroner af i sit budget til projektering.

Og som Kim Christiansen gør opmærksom på, så er vejen også nævnt i den infrastrukturplan, som Socialdemokratiet lancerede i januar. Her står ”Omfartsvej ved Mariager” nævnt på side 4 som ”eksempler på mulige relevante projekter, som skal drøftes politisk i forbindelse med en ny langsigtet infrastrukturplan”:

Uddrag fra Socialdemokratiets udspil “Danmark skal have en ny langsigtet infrastrukturplan” fra 30. januar 2019.

”Så det er altså ikke noget, jeg har været alene om. Borgmesteren og mange andre har også været på banen. Politikere fra Mariager og borgergruppen har haft foretræde for Transportudvalget for at gøre opmærksom på behovet for omfartsvejen. Den var også med under nogle trafikdrøftelser i efteråret 2018, hvor vi kiggede på en række mindre projekter. Så det er altså ikke kommet over natten. Og det med, at vi skulle have stillet omfartsvejen og Billundbanen som et ultimativt krav i forhandlingerne, det passer ikke. Dansk Folkeparti er aldrig ultimative. Men selvfølgelig kommer vi som parti med nogle ønsker, og de indgår så i forhandlingerne,” siger Kim Christiansen.

“Borgmesteren og mange andre har også været på banen. Politikere fra Mariager og borgergruppen har haft foretræde for Transportudvalget for at gøre opmærksom på behovet for omfartsvejen”

Kim Christiansen, trafikordfører (DF)

Overrasket over kritik

Han havde ikke drømt om, at der ville komme så meget blæst om præcis det projekt.

”Nej, for det var slet ikke mine vigtigste prioriteter i forhandlingerne. Det var Frederikssundsmotorvejen og udvidelsen af E20 og E45. Dem prioriterede jeg meget højt,” siger Kim Christiansen.

Men trafikforskere, som stillede spørgsmålstegn ved, om der var brug for omfatsvejen ved Mariager, fik debatten til at gnistre. Og den eksploderede, da først Radio24syv og siden TV2 satte sig for at undersøge behovet. TV2 ved at opstille et kamera på torvet i Mariager, som i løbet af en dag kun filmede fire lastbiler og en skolebus. Konklusionen var, at der ikke var behov for en vej til at lede tung trafik uden om Mariager.

Hvad siger du til trafikforskernes kritik?

”Trafikinvesteringer handler ikke kun om rentabilitet. Det kan også handle om at begrænse støjgener, om at styrke erhvervslivet i et område, om at skabe sikre skoleveje. Det er den slags hensyn, vi som politikere kan lægge vægt på. Hvis man alene skulle kigge på regneark, kunne man bare lade embedsværket træffe alle beslutninger. Og ja, selvfølgelig kæmper vi som politikere for det område, vi kommer fra. Det gør alle politikere. Jeg synes det er helt legitimt at tænke på det område, hvor man er valgt. Ellers kunne man jo lige så godt vælge 179 københavnere til at sidde i Folketinget,” siger Kim Christiansen, der er valgt i Østjyllands Storkreds, men altså bor i Mariager, hvor hans kæreste, folketingsmedlem Pia Adelsteen, sidder i byrådet.

“Det har været hårdt”

Kim Christiansen har før fået tæsk i offentligheden. Men balladen om omfartsvejen er noget af det værste, han har oplevet som politiker, siger han. Falske, satiriske anmeldelser af hans restaurant APorta på Tripadvisor, tilsvininger på de sociale medier og så Radio24syvs aprilsnar, hvor satireprogrammet ”Den Korte Radioavis” ringede til kæresten Pia Adelsteen og udgav sig for politiet. De fortalte, at der var kørt en lastbil ind i restauranten og havde dræbt en person. En sag som radiostationen efterfølgende har undskyldt, men som en rystet Pia Adelsteen har meldt til politiet.

”Jeg synes det har været hårdt, det her. Jeg plejer at kunne snakke mig ud af alt, der har med politik at gøre. Men når det bliver personligt, så rammer det. Jeg er glad for, at jeg har været valgt i 14 år. Hvis det her havde været min første periode, så tror jeg ikke, at jeg havde kunnet håndtere det. Der har da været morgener, hvor jeg har tænkt ’gider jeg stå op og få tæsk?’. Men jeg elsker mit job, jeg elsker mit ordførerskab, jeg elsker at komme ud og snakke med folk, jeg elsker at tage debatten. Derfor bliver jeg ved”.

Tror du sagen vil koste dig stemmer?

”Nej, det tror og håber jeg ikke. Jeg tror godt, at vælgerne i Østjylland kan se igennem det her. Og jeg synes fortsat selv, at jeg har noget at give til danskerne i forhold til at være medlem af Folketinget,” lyder det fra Kim Christiansen – Danmarks pt. mest omtalte trafikordfører.

“Jeg plejer at kunne snakke mig ud af alt, der har med politik at gøre. Men når det bliver personligt, så rammer det”

Kim Christiansen, trafikordfører (DF)