Skæv mediedækning: De fleste mediefolk bor i København

0
2373
Placeringen af den kommende FM4-kanal er blevet heftigt debatteret de seneste uger. Et krav om at 70 procent af de journalistiske ansatte skal have arbejdssted i Vestdanmark, har fået ejerne af Radio24syv til at meddele, at de ikke vil søge om den nye FM4-kanal. Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

De fleste ansatte i mediebranchen bor i København. Medieforsker advarer mod “nyhedsørkner”, der kan opstå ude i landet, hvis koncentrationen af medier bliver for stor

Hvornår har du sidst mødt en journalist? Hvis du bor i København, så er chancen for at rende på en journalist mange gange større, end hvis du f.eks. bor i Vestjylland eller på Sydsjælland.

Over halvdelen af alle arbejdspladser i mediebranchen ligger i hovedstadsområdet. Det viser den årlige rapport om mediebranchen fra Slot- og Kulturstyrelsen, ”Mediernes udvikling i Danmark”. Rapporten kommer midt i debatten om FM4-kanalen, som fra 1. november skal afløse det nuværende Radio24syv. Her er det gjort til et krav, at 70 procent af journalisterne skal have arbejdssted i Vestdanmark.

Rapporten viser, at 7923 ”årsværk” fra mediebranchen i 2017 havde bopæl i ”Byen København”, dvs. København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør kommuner.

Til sammenligning var der kun 664, der boede i Vestjylland, 894 der boede i Nordjylland og 1072, der boede i Vest- og Sydsjælland og Bornholm.

Du kan se fordelingen her:

Her bor de ansatte i mediebranchen. Kilde: Slots- og Kulturstyrelsens rapport

Der er dog forskel på, hvad det er for en type medier. Skrevne nyheds- og aktualitetsmedier, dvs. aviser, har den laveste andel af ansatte, der bor i Region Hovedstaden, nemlig 41 procent. Til sammenligning har radio en ”hovedstads-andel” på 58 procent, mens magasiner og ugeblade ligger helt i top med 86 procent.

At aviser ligger lavest, skyldes de mange lokale og regionale dagblade og lokalaviser, bl.a. Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Sjællands Medier, Herning Folkeblad, Lollands-Falsters Folketidende.

Geografisk fordeling af bopæl for ansatte i mediebranchen, fordelt på medietyper.

Skæv mediedækning

Kim Ruberg, der er formand for foreningen Balance Danmark, mener at mediedækningen i Danmark er skæv.  Balance Danmark udgav i 2018 en undersøgelse, der viste af ca. 80 procent af deltagerne i de store debatprogrammer på DR og TV2 kommer fra Byen København. De tal understreger for Kim Ruberg, at der er brug for at flytte flere medier ud i landet. Han bakker derfor op om placeringen af FM4-kanalen i Vestdanmark.

”Det ville være godt, hvis vi fik flere journalister derud, hvor folk bor. Når to tredjedele af befolkningen bor udenfor hovedstadsområdet, er det ikke i orden, at de må nøjes med nogle få minutters regional radio og tv om dagen. Vi mangler politiske historier, der ser Danmark fra størstedelen af danskernes udgangspunkt. Hvad betyder det for eksempel, at Danmark rykkes skævt, fordi stadig mere koncentreres i hovedstadsområdet,” sagde Kim Ruberg til ditoverblik.dk forleden.

Risiko for “nyhedsørkner”

Søren Schultz Jørgensen, der er medieforsker, mener også, at der er behov for at lave radio fra et andet sted end København. Han var forleden i DR2s Deadline, og her advarede han om, at koncentrationen af medier i hovedstaden kan medføre ”nyhedsørkener” ude i landet, hvor der ikke længere er nyhedsmedier. Det er et fænomen, som breder sig i bl.a. USA, England og Sverige.

Bogen “Den journalistiske forbindelse” udkom i 2018. Forfatter er Søren Schultz Jørgensen og Per Westergaard. Bogen undersøger, hvordan relationen mellem journalistikken og borgerne kan genskabes.

”Det er enormt vigtigt for et sammenhængende demokrati, at borgerne føler og ser sig selv repræsenteret. Det forudsætter, at der bliver lavet noget journalistik, som folk kan se sig selv spejlet i. Det er alt andet lige sværere, hvis man har en stor koncentration af medier i hovedstaden, som så rejser ud og laver faldskærmsjournalistik ude fra landet, hvorefter de rejser tilbage til Rådhuspladsen,” sagde Søren Schultz Jørgensen.

Han er medforfatter til bogen ”Den journalistiske forbindelse”, der udkom sidste år. Bogen handler om, at nyhedsmedier skal ”genopfinde sin relation til borgerne – og sin relevans for demokratiet”, som der står i undertitlen.

Radio24syvs ledelse har argumenteret med, at de har lyttere over hele landet. Lytterandelen i Nordjylland svarer f.eks. til nordjydernes andel af den danske befolkning. Men det beviser ifølge Søren Schultz Jørgensen ikke, at nordjyderne ikke har behov for noget andet end Radio24syv.

”Nej, det fortæller ikke noget om, hvad folk har brug for. Det siger noget om Radio24syvs indiskutable kvalitet. Det siger noget om at den radio, som Radio24syv har lavet, har været fortræffelig, og har fat i folk i alle dele af landet. Det siger ikke noget om, hvorvidt folk der bor i Skagen, Gedser eller Gellerupplanen rent faktisk føler, at de er en del af det mediebillede, de bliver præsenteret for,” sagde medieforskeren.

Journalistformand: Geografisk skævhed er en tilståelsessag

Formanden for Dansk Journalistforbund Lars Werge har her i ditOverblik kaldt det ”en ren tilståelsessag”, at der er en geografisk skævhed hos medierne:

”Der er ingen tvivl om, at vi har en geografisk skævhed i danske medier. Vi har 18.000 medlemmer i Dansk Journalistforbund, de 10.000 bor eller arbejder i hovedstadsområdet, hvor de store mediehuse ligger. Så det er en ren tilståelsessag. Der har da også være en erkendelse i medierne af, at man har været for dårlige til at komme ud i landet. Det erkendte mange efter folketingsvalget i 2015, hvor det kom bag på dem, at Dansk Folkeparti fik så mange stemmer i Syddanmark,” sagde Lars Werge til ditOverblik, da vi i august skrev artiklen ”Journalister stemmer, tænker og bor langt fra Dansk Folkepartis vælgere”.

Hvad kan man gøre ved det?

”Det er noget af det vi har diskuteret i forbindelse med medieforliget, og hvor man nu vil styrke de lokale og regionale medier. Det er nødvendigt at have stærke lokale medier, for man kan ikke forvente, at de landsdækkende medier opdager, hvad der foregår lokalt. Og så er det altid en journalistisk dyd at turde lade sig selv udfordre og komme ud af sin komfortzone,” sagde Lars Werge.

Hele rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen kan læses her.

Læs også:

Skæv mediedækning: TVs debatprogrammer er fyldt med folk fra København