Minister svarer uden om: Skal venstrefløjs-aktivister bestemme, hvad Det Kgl. Teater må spille?

0
3930
DFs skatte-, kultur og medieordfører Dennis Flydtkjær. Foto: Carsten Lundager

Dansere fik Det Kongelige Teater til at droppe Shakespeares “Othello”, fordi de mente den var racistisk. Kulturministeren glider af på Dansk Folkepartis spørgsmål om sagen

“Jeg henholder mig til Det Kongelige Teaters svar”.

Hvis Dansk Folkepartis kulturordfører Dennis Flydtkjær havde håbet på, at kulturminister Ane Halsbo-Jørgensen (S)  kunne engageres til en debat om Det Kongelige Teaters opsigtsvækkende aflysning af balletten Othello, fordi nogle dansere fandt en scene racistisk, så er han blevet slemt skuffet.

For kulturministeren glider fuldstændig af på de tre spørgsmål, som Dennis Flydtkjær for nylig stillede hende om sagen. Hun nøjes i sine svar, der kom i denne uge, med at henvise til et svar, hun har fået fra Det Kongelige Teater. Selv om Dennis Flydtkjær direkte spørger til, hvad ministerens egen holdning er til sagen.

“Jeg har forhørt mig om sagen hos Det Kongelige Teater, som oplyser følgende:”Det er teatrets ledelse, ved den relevante kunstneriske chef balletmester Nikolaj Hübbe, der ud fra en samlet vurdering har taget beslutning om at erstatte den planlagte ballet ”Othello” i sæson 2022/23 med en anden ballet af samme koreograf. Der har været interne dialoger på teatret om det konkrete værk, men det er, som altid, teatrets kunstneriske chefer, der tager beslutninger om repertoiret på teatret.” Jeg henholder mig til Det Kongelige Teaters svar, og som kulturminister blander jeg mig ikke i teatrets tilrettelæggelse af repertoiret,” lyder ikke-svaret fra kulturministeren.

Identitetspolitiske venstrefløjsaktivisme

To andre spørgsmål bliver også affejet. Blandt andet dette spørgsmål om, hvordan ministeren vil forhindre, at identitetspolitiske venstrefløjsaktivister ikke kommer til at sætte dagsorden på nationalscenen:

Hvad agter ministeren at gøre for at sikre sig, at identitetspolitiske venstrefløjsaktivisters dagsorden om at trække nutidens værdiforestillinger ned over historiske kulturelle bidrag som f.eks. Shakespeares værker ikke kommer til at betyde, at klassiske værker reelt ikke længere kan opføres på den danske nationalscene, fordi klassikerne ikke lever op til aktivisternes dagsorden?

Her ses Det Kongelige Teater ved en tidligere Shakespeare-inspireret ballet, nemlig “Romeo & Julie”. Foto:
Henrik Stenberg

Stammedans med abelyde

Det er en bestemt scene i balletten, der er baseret på Shakespeares skuespil fra 1603, der har udløst balladen. I en scene, kendt som stammedansen, danser en gruppe ’maurere’ – Shakespeare-tidens ord for nordafrikanere eller mørklødede personer – rundt og udstøder abelyde og banker sig selv i hovedet.

Danserne mente, at scenen var racistisk og nægtede at danse den. Teaterledelsen forsøgte derpå at få koreografen, den amerikanske danser John Neumeier, til at pille scenen ud. Men da han nægtede det, valgte teatret af aflyse. I stedet er en anden John Neumeier-forestilling nu sat på plakaten. Det drejer sig om “En skærsommernatsdrøm”, der også har et Shakespeare-skuespil som forlæg.

Flydtkjær: Et skråplan

Dennis Flydtkjær reagerede skarpt, da oplysningen om aflysningen kom frem. Han kaldte det tude tosset og langt ude, og sagde sådan her til ditOverblik:

“Det er et skråplan, man er ude på, når man prøver at tænke sådan en identitetspolitisk venstrefløjsaktivisme ned over et skuespil, der er skrevet i 1603. Man kan jo ikke ændre historien. Hvis det var skrevet i dag, ville vi ikke synes det var i orden, men vi må jo lære af historien”.

Dennis Flydtkjær bragte der på sagen op overfor kulturministeren. Men nu har han altså fået tre svar, som han ikke synes, han kan bruge til noget.

Til Berlingske siger DF-ordføreren sådan her om Ane Halsboe-Jørgensens svar:

”Jeg synes, det er nogle svage svar, hvor ministeren grundlæggende ikke forholder sig til problemstillingen. Det viser meget tydeligt, at kulturministeren ikke ønsker at gå ind i diskussion og blande sig i de identitetspolitiske venstrefløjsaktivisters dagsorden om at trække nutidens værdiforestillinger ned over historiske kulturelle bidrag,” siger Dennis Flydtkjær.

DF-ordføreren har overfor ditOverblik understreget, at han ikke vil blande sig i, hvad Det Kongelige Teater spiller.

”Men jeg synes vi er nødt til at råbe vagt i gevær og spørge, om vi virkelig ønsker et samfund, hvor teaterstykker skal fjernes og bøger censureres, fordi nogle føler sig krænket. Jeg frygter, at sagen fra Det Kongelige Teater er starten på en glidebane der kan føre til, at en masse teaterstykker skal laves om eller ikke kan spilles,” siger Dennis Flydtkjær.

Tidligere artikler om sagen:

DF-ordfører om aflysning af ”racistisk” Shakespeare-ballet: ”En kæmpe overreaktion”