DF-ordfører om aflysning af ”racistisk” Shakespeare-ballet: ”En kæmpe overreaktion”

0
3897
Her ses Det Kongelige Teater ved en tidligere Shakespeare-inspireret ballet, nemlig "Romeo & Julie". Foto: Henrik Stenberg

Det Kongelige Teater aflyser balletforestilling efter pres fra dansere. ”Tudetosset og en kæmpe overreaktion,” mener Dansk Folkepartis kulturordfører Dennis Flydtkjær, som nu vil have kulturminister på banen

”Det jo skørt og langt ude”.

Dansk Folkepartis kulturordfører Dennis Flydtkjær ryster på hovedet af Det Kongelige Teater.

Tirsdag kom det frem, at teaterledelsen har taget balletten ”Othello”, baseret på William Shakespeares skuespil fra 1603, af plakaten. Ifølge netmediet A4 skyldes det, at en gruppe dansere mener, at en scene i forestillingen er racistisk.

Teaterledelsen forsøgte i første omgang at få koreografen, den amerikanske danser John Neumeier, til at ændre forestillingen. Da han nægtede det, valgte teatret af aflyse og i stedet sætte en anden John Neumeier-forestilling på plakaten, “En skærsommernatsdrøm”, der også har et Shakespeare-skuespil som forlæg.

Men det er ”tudetosset”, siger Dennis Flydtkjær:

”Det er et skråplan, man er ude på, når man prøver at tænke sådan en identitetspolitisk venstrefløjsaktivisme ned over et skuespil, der er skrevet i 1603. Man kan jo ikke ændre historien. Hvis det var skrevet i dag, ville vi ikke synes det var i orden, men vi må jo lære af historien,” siger Dennis Flydtkjær.

”Det er et skråplan, man er ude på, når man prøver at tænke sådan en identitetspolitisk venstrefløjsaktivisme ned over et skuespil, der er skrevet i 1603″

Dennis Flydtkjær, kulturordfører, Dansk Folkeparti

Han kalder aflysningen for en kæmpe overreaktion:

”Danserne må jo have den holdning, de har. Men så må de jo lade være med at deltage, og man må finde nogle andre dansere. At aflyse forestillingen er en kæmpe overreaktion,” siger Dennis Flydtkjær.

DFs skatte-, kultur og medieordfører Dennis Flydtkjær. Foto: Carsten Lundager

‘Stammedans’ provokerede dansere

Det er en specifik scene i forestillingen, kaldet ”stammedansen”, der efter dansernes mening er racistisk. I scenen danser ”maurere” – Shakespeare-tidens ord for nordafrikanere eller mørklødede personer – rundt og udstøder abelyde og banker sig selv i hovedet.

Ditoverblik: Afrikanere der udstøder abelyde hører vel heller ikke til i 2022?

”Det skal jo tages i den sammenhæng, det er er skrevet. Det er fra 1603. Det var en anden tid. Det er et udtryk for den ånd, der var på det tidspunkt,” siger Dennis Flydtkjær.

Rejser sag overfor minister

Dennis Flydtkjær har nu stillet en række spørgsmål om sagen til kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S). To af spørgsmålene lyder:

Er det ministerens opfattelse, at det skal være balletdansernes politiske opfattelse, der skal være afgørende for, hvilke forestillinger Det Kongelige Teater kan opføre?

Hvad agter ministeren at gøre for at sikre sig, at identitetspolitiske venstrefløjsaktivisters dagsorden om at trække nutidens værdiforestillinger ned over historiske kulturelle bidrag som f.eks. Shakespeares værker ikke kommer til at betyde, at klassiske værker reelt ikke længere kan opføres på den danske nationalscene, fordi klassikerne ikke lever op til aktivisternes dagsorden?

Må råbe vagt i gevær

Dennis Flydtkjær understreger, at han ikke vil blande sig i, hvad Det Kongelige Teater spiller.

”Men jeg synes vi er nødt til at råbe vagt i gevær og spørge, om vi virkelig ønsker et samfund, hvor teaterstykker skal fjernes og bøger censureres, fordi nogle føler sig krænket. Jeg frygter, at sagen fra Det Kongelige Teater er starten på en glidebane der kan føre til, at en masse teaterstykker skal laves om eller ikke kan spilles,” siger Dennis Flydtkjær.