Først gav de verden corona virus. Nu forsøger kineserne med hjælp fra Facebook og Twitter at give Vesten skylden for denne plage
Over måneder har kinesiske statsmedier købt annoncer på Facebook, hvor de lovpriser regimet i Beijing og kalder den amerikanske præsident for en racist, fordi han i et tweet kaldte sygdommen for den kinesiske virus. Annoncerne var både på kinesisk, engelsk og arabisk, og tjener til at ændre historien om corona virus og kinesernes eget ansvar. Annoncerne blev ikke fanget af Facebook selv, der ellers kræver at den slags annoncer klart er markeret som politiske.
Facebook undskylder sig til dels med, at man under pandemien har sendt mange hjem, som ellers arbejder med at finde den slags reklamer, der strider mod dets egne regler. Tilbage står at Facebook har tjent på de annoncer, der er blevet set af millioner. Annoncer, der både nedtoner kinesernes egne fejl og antyder at sygdommen måske kommer fra USA selv.
Det sidste har fået næring af en amerikaner, der er fascineret af konspirationsteorier. George Webb har tænkt sig til at sygdommen kom til Wuhan i oktober, da hundredvis af amerikanske soldater var i området for at deltage i OL for militærfolk, Military World Games. Særligt en kvindelig cyklist skal have taget andet end sin cykel med sig.
Den historie passer ikke med forløbet af sygdommen og har ifølge en række eksperter ikke noget på sig. Men alligevel bruger de kinesiske statsmedier som Xinhua News Agency og China Central Television historien og betaler for annoncer hos Facebook og også på Instagram. Annoncer, der især fremhæver den amerikanske præsident som fejlinformeret og som direkte kalder ham en racist.
Det var først, da vestlige medier gjorde Facebook opmærksom på annoncerne, at de blev fremhævet som politiske. Efter Facebooks egne regler er der en række lande, hvor annoncørerne ikke skal stå ved, at deres annoncer er politiske.
Først Twitter, så Facebook
Kineserne har tidligere i stor stil brugt Donald Trumps yndlingsmedie, Twitter, til at få deres budskaber ud. Det uafhængige medie ProPublica i USA har over et halvt år fulgt mere end 10.000 konti hos Twitter, der fremstår som falske. Mange af dem har tilhørt andre personer i Vesten, inden de blev hacket og overtaget af kinesiske agenter.
ProPublica viser, at disse konti først blev brugt til at skrive falske nyheder om situationen i Hong Kong – dels ved at beskrive demonstranterne som bøller og det kinesiske politi som helte. Da så de mange sygdomstilfælde i Wuhan og omegn blev kendte, slettede mange af dem deres historier om Hong Kong og skrev i stedet om hvor godt de kinesiske myndigheder håndtere den nye virus. Igen blev der skrevet både på engelsk og kinesisk – og budskabet fra de tusinder af konti var enslydende.
I deres research har journalisterne fra ProPublica fundet frem til, at mange af de stjålne konti nu blev kontrolleret af et firma i Beijing, OneSight Technology. Firmaet er kendt for at arbejde for Kinas næststørste statslige medienetværk, China News Service. Og dette netværk kontrolleres så igen af en gren af det kinesiske kommunistparti med det sigende navn (i engelsk udgave) United Front Work Department.
Kilder: ProPublica, vice.com, Telegraph