DF tilfreds med stop for rabatter til Ryanair

0
329
Ryanair er nu tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn. Selskabet åbnede den første rute i København i 2015.

Københavns lufthavn har med virkning fra april stoppet den ordning, der gennem flere år har kanaliseret et trecifret millionbeløb i rabatter til Ryanair

Lavprisflyselskabet Ryanair har i løbet af tre år fået 118 millioner kroner i rabatter fra Københavns Lufthavn for at åbne nye flyruter fra København. Størstedelen er gået til at åbne ruter til byer, som i forvejen har flyruter, men det er slut nu. Københavns Lufthavn har pr. 1. april lukket kassen i for rabat til byer, der flyves til i forvejen.

Det glæder medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Finn Rudaizky, fra Dansk Folkeparti. Han har længe kritiseret ordningen for at bidrage til social dumping.

“Jeg har flere gange haft overborgmester Frank Jensen i salen for at få svar på hvorfor Københavns Kommunens samarbejdspartner, Københavns Lufthavn, har haft en ordning, hvor Ryanair har kunne få nogle voldsomme millionrabatter. Derfor er jeg glad for, at lufthavnen nu lytter og ændre struktur på støtten,” siger Finn Rudaizky.

Har shoppet rundt

Københavns Lufthavn har hidtil kun defineret ”ny flyrute” ud fra den lufthavn, der benyttes. Derfor har Ryanair kunnet få rabat ved vælge mindre lufthavne som f.eks. London Luton og London Standsted, selv om der allerede er masser af ruter til London Heathrow og London Gatwick. Men fremover bliver der kun givet rabat for ruter til nye byer, ikke til nye lufthavne.

“For mig at se, så har Ryanair shoppet rundt i Europa for at finde de billigste overenskomster. Resultat har været at der ikke kom jobs i Danmark ud af millionrabatterne – eller i hvert fald meget få. Og at have en ordning, der hjalp et selskab, som har fået ry for problemer med ILO-regler, arbejdsrettigheder og skattebetaling har jo været helt hen i vejret”, mener Finn Rudaizky.

Den nye rabatordning er en aftale mellem Københavns Lufthavn og en række flyselskaber. Den glæder SAS, som har anset rabatordningen for at være konkurrenceforvridende:

”Der har været situationer, hvor det ene af to selskaber, som flyver til samme by i konkurrence med hinanden, har fået rabat, imens det andet selskab ikke har fået rabat,” siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for public Aaffairs og infrastructure i SAS, til 3Fs Fagbladet.

Blev 3. størst på rabatter

Ryanair er i dag det tredjestørste selskab i Københavns lufthavn. En position, som selskabet har opnået, takket være de massive rabatter, mener Finn Rudaizky.

“Jeg vil fortsat følge sagen tæt. Ryanair er jo berygtet for at lede efter alle mulige smutveje, så vi skal holde et vågent øje med dem. Og udnytter de igen ordningerne, så skal vi i Københavns Kommune igen være klar til at tage en ny diskussion med lufthavnen om social dumping”, siger han.