DF kritiserer forbud: Elever og lærere kan godt mødes forsvarligt

0
1828
6.-9. klasserne og 1.-2. G må endnu ikke komme i skole, og nu har børne-og undervisningsministeren bestemt, at d skolerne helle rikke må arrangerer samvær i små grupper mellem elever og lærere. Her ses Magnus, som går i 2.G på U-Nord. Foto: Thomas SJørup/Ritzau Scanpix

I stedet for at udstede et forbud mod, at 6.-10 klasses elever og lærere må mødes i små grupper, burde børne- og undervisningsministeriet komme med retningslinjer til forsvarlig samvær for de ældste elever. Det mener Dansk Folkepartis undervisningsordfører Jens Henrik Thulesen Dahl

Lærere må ikke mødes med små grupper af elever fra 6.-9. klasse. Heller ikke selv om de overholder alle krav til afstand og antal personer.

Det meddelte børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz (S) onsdag morgen. Forbuddet begrundes med, at spredning af coronasmitte skal undgås

Men forbud er den forkerte vej at gå, mener Dansk Folkepartis skole- og undervisningsordfører Jens Henrik Thulesen Dahl. Han mener tværtimod, at ministeriet burde komme med forslag til, hvordan lærere og de ældste elever kan mødes på en forsvarlig måde.

”Ministeren har forbudt lærere at samle de større elever – også selvom de overholder alle retningslinjer. Det er rigtig ærgerligt, da der er mange elever, som på forskellig vis bliver udfordret – og det kunne give dem en hjælp. Vi har også lige i sidste uge aftalt en hjælpepakke, som skal hjælpe de elever, som har det svært. Derfor burde ministeren komme med retningslinjer for hvordan man på skolerne smittemæssigt forsvarligt kan skabe noget styret samvær – og ikke et forbud,” skriver Jens Henrik Thulesen Dahl til ditOverblik.

“Ministeren burde komme med retningslinjer for hvordan man på skolerne smittemæssigt forsvarligt kan skabe noget styret samvær”

Jens Henrik Thulesen Dahl, kommunal- uddannelses- og forskningsordfører. Foto: Steen Brogaard

Hjemme-isolation er en psykisk belastning

DF-ordføreren mener, at samvær mellem lærere og elever kan have stor betydning for elevernes trivsel. Han frygter, at den fortsatte isolation kan få uheldige konsekvenser:

”Det er en stor psykisk belastning og nogen kan blive desperate og på et tidspunkt kan vi risikere, at de gør noget uhensigtsmæssigt. Ved at lade lærerne tage sig af det og give dem mulighed for at tilrettelægge planlagte aktiviteter kunne vi give de unge mennesker et indhold i hverdagen. Og ministeren kunne så udsende vejledninger om hvordan man kunne gøre det sundhedsmæssigt forsvarligt,” siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Radikal rådmand: Hvor er logikken?

Flere skoler har fortalt i medierne, hvordan de arrangerer samvær i små grupper for de ældste elever. Det sker bl.a. i Odense. Her er den radikale rådmand for kommunens børn- og ungeforvaltning, Susanne Crawley Larsen, ked af, at ministeren nu har nedlagt et forbud:

”Jeg kan simpelthen ikke se logikken i, at man ikke kan gøre det. Jeg vil opfordre børne- og undervisningsministeren til at finde en måde, så vi kan mødes i små grupper, der selvfølgelig overholder de sundhedsmæssige retningslinjer. Vi har brug for hjælp og vejledning i stedet for forbud,” siger Susanne Crawley Larsen til DR.dk.