DF-formand kritiserer Kulturministeriet: Aftale om slotssalg skulle gå under radaren

0
670
Charlottenlund Slot og Slotshave er gammel kongelig sommerresidens og yndet folkeligt udflugtsmål igennem århundreder. Pressefoto

Kulturministeriet fik politisk aftale om salg af Charlottenlund Slot og Slotshave på plads dagen før juleaften. Det skete helt bevidst for at ingen skulle opdage det, mener DFs formand Morten Messerschmidt. “Det er dårlig politisk stil,” siger han til TV2 Lorry

Var det tilfældigt, at Kulturministeriet valgte den 23. december 2021 til at få en omstridt politisk aftale om at sælge Charlottenlund Slot og Slotshave på plads?

Det har Dansk Folkepartis formand Morten Messerschmidt svært ved at forestille sig. Han er modstander af at sælge slottet og slotshaven, og han tror, at kulturministeriet helt bevidste valgte lillejuleaften:

“Det er en storpolitisk beslutning, man sender ud dagen før juleaften, i håb om at ingen opdager det. Det vidner om dårlig politisk stil,” siger DF-formanden til TV2 Lorry.

“Det er en storpolitisk beslutning, man sender ud dagen før juleaften, i håb om at ingen opdager det”

Morten Messerschmidt til TV2 Lorry

Sagen handler om en forligsaftale mellem Gentofte Kommune og Slots- og Kulturstyrelsen, som et flertal af Folketinget har tiltrådt. Slots- og Kulturstyrelsen vil sælge det 289 år gamle slot til private, fordi det i følge styrelsen ikke har et kulturelt formål. Til gengæld får Gentofte Kommune mulighed for at indrette almene ungdomsboliger i en række bygninger på grunden.

Den endelige aftale blev udsendt til aftalepartierne den 23. december. Da flertallet ikke havde nogle indvendinger, var aftalen med følgende tekst vedtaget:

”Aftalepartierne er med udgangspunkt i ovenstående enige i, at: Det er hensigtsmæssigt at sælge resten af Charlottenlund Slot i forbindelse med forligets gennemførsel, idet ejendommen ikke tjener et statsligt, kulturelt formål”.

Første slotssalg i nyere tid

Morten Messerschmidt mener, at ministeriet har forsøgt at køre sagen ”under radaren”. Der er tale om det første slotssalg i nyere tid, hvilket er ganske opsigtsvækkende. Derfor kan det ikke være tilfældigt, at ministeriet valgte den 23. december.

”Når man laver en aftale den 23. december, kan man være rimelig sikker på, at folk holder ferie de næste par dage. Timingen var valgt med præcision for at sikre sig, at så få som muligt råbte op,” siger Morten Messerschmidt til TV 2 Lorry.

TV 2 Lorry: Tror du, det var bevidst, at kulturministeriet sendte det ud den 23. december?

”Det tror jeg helt klart”.

Flertal for slotssalg er væk

Dansk Folkeparti er ikke med i forligsaftalen, og siden er Det Konservative Folkeparti sprunget fra aftalen. Det sker efter offentlig kritik fra både kulturfolk, kunsthistorikere og den nuværende lejer. Kunsthistoriker Christian Claudio Apostoli har kaldt slottet for en perle og et nationalt klenodie. Derfor er der ikke længere flertal for et salg, og staten beholder indtil videre slottet.

Aftalen om ungdomsboliger står dog ved magt, og kulturminister Ane Halsbo-Jørgensen (S) siger i en skriftlig kommentar til TV2 Lorry, at hun har ”noteret sig”, at der ikke længere er flertal for den aftale, som blev indgået før jul.

”Derfor beholder staten nu slottet. Jeg er tilfreds med, at der fortsat er politisk opbakning til det forlig, der er indgået mellem Slots- og Kulturstyrelsen, Gentofte Kommune og den nuværende lejer. Det betyder, at vi undgår en dyr retssag, og at der kan komme flere almene ungdomsboliger i området, skriver ministeren til TV2 Lorry.

Læs artikel i TV2 Lorry: DF-formand harcelerer mod Kulturministeriet i sag om 289 år gammelt slot

Kunthistoriker: Charlottenlund Slot er uvurdelig kulturarv

Kunsthistorikeren Christian Claudio Apostoli, der er rundviser på Charlottelund Slot, beskrev for nylig slottet sådan her i en pressemeddelelse:

“I kunsthistorisk sammenhæng er Charlottenlund Slot uvurderlig og enestående kulturarv fra 1700-tallet; et barokslot, der ligesom Eremitageslottet i Dyrehaven, indtager en særlig placering i kulturlandskabet, og indvendigt fremstår sjældent velbevaret”.

“Riddersalen alene repræsenterer et højdepunkt i Christian VI-tidens interiørkunst med både stuk, paneler og døre som oprindelig udført. Portrætterne af Christian VI og Dronning Sophie Magdalene, som er placeret over salens to kaminer, er nøgleværker inden for ældre dansk kunsthistorie; helt enestående, fordi de fortsat sidder på de pladser, de oprindeligt var tiltænkt tilbage i 1730’erne”.