Alternativets politikere fløj til champagnefest i Paris

0
1411
Flyrejser er suverænt den transportform, der belaster klimaet mest. I følge beregninger fra det europæiske miljøagentur, udleder en flypassager 285 gram CO2 pr. kilometer. Til sammenligning udleder en bil 104 gram og en bus 68 gram. Togrejser udleder gennemsnitligt 14 gram pr. kilometer. Kilde: Politiken

Alternativet, der ønsker at begrænse flytrafik, holdt i 2015 sin 2-års fødselsdag med en rejse til Paris for politikere og kampagnefolk

For en uge siden afslørede den anonyme Free Spech Blog, at Alternativets politiske ordfører Caroline Magdalene Maier har fløjet 173.790 kilometer i løbet af de sidste tre år. Det fik Caroline Magdalene Maier til at erklære på facebook, at hun fremover vil flyve mindre.

Men hendes bodgang har ikke fået Free Spech Blog til at dæmpe interessen for flyveturene i partiet, der står for Folketingets mest vidtgående klimapolitik og vil begrænse flytrafik så meget som muligt. Nogenlunde samtidig med, at Alternativets stort anlagt Klimaudfordring skydes i gang – et politisk projekt, hvor danskerne opfordres til i tre uger i november at leve så klimavenligt som muligt og bl.a. begrænse sin egen CO2-forurenende transport – kan Free Speech Blog fortælle om et temmelig lidt klimavenligt arrangement, som Alternativt arrangerede i november 2015 for politikere og kampagnefolk.

Foto fra turen til Paris fra partileder Uffe Elbæks facebookside. Fra Free Speech Blog

60 med til champagnefest

Omkring 60 – det er Free Spech Blogs gæt ud fra facebookbilleder fra turen – fløj til såkaldt Champagnefest i Paris for at fejre Alternativets 2 års fødselsdag. Det er en flyrejse på 2 x 1000 kilometer, og i følge Free Spech Blogs beregning, som er baseret på Trafikstyrelsens tal over klimaudledning ved forskellige transportformer, giver det en samlet CO2-belastning på 30 tons. Hertil kommer CO2-udledningen på de tre cruises på Seinen, som var en del af weekendturen.

Turen fandt sted forud for klimatopmødet COP21, der blev holdt i Paris 30. november til 12. december 2015, og med var også to “klimaambassadører”, bl.a. Enhedslistens daværende teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabel.

Hvorvidt Alternativet har betalt klimakompensation for rejserne, fremgår ikke af opslaget på Free Speech Blog, som er baseret på Carolina Magdalene Maierog andre Alternativet-politikeres facebookopslag. Det er dog højst sandsynligt. Caroline Magdalene Maier skrev i et længere opslag på facebook i sidste uge, at hun betaler klimakompensation, når hun selv bestiller sine rejser, og hun besluttede i øvrigt i sidste uge at donere yderligere 1000 kroner i klimakompensation, fordi hun ikke vidste, om der var betalt kompensation af de private flyrejser fra de sidste tre år, som hun ikke selv har arrangeret.

Free Speech Blog dokumenterer Alternativets tur til Paris med talrige billeder fra turen, som den anonyme blog har fundet på de sociale medier.

Omdiskuteret om klimakompensation virker

Men hvad er klimakompensation egentlig – og virker det? Det skrev Berlingske en artikel  om søndag under overskriften “Usikkert om det virker at købe CO2-aflad for flyveturen”. Klimakompensation fungerer ved, at du i forbindelse med en flyrejse betaler et beløb til en miljøorganisation, som finansierer eksempelvis skovrejsning eller bevarelse af skov, som begrænser CO2-udledning. Det er stærkt omdiskuteret, om det har en reel effekt, blandt andet fordi det kan være med til at afholde folk fra at flyve mindre og fordi de træer, der plantes for pengene, måske var blevet plantet alligevel.

Til Berlingske siger Palle Bendsen fra miljøorganisationen Noah:

“Det er fint at kalde det aflad, for det har ikke anden funktion end at dulme samvittigheden hos folk, der har lyst til at flyve. At påstå, det har en effekt, er at putte folk blår i øjnene. Som borgere har vi pligt til at sætte os ind i, hvad der er vigtigste for os, og hvis man er optaget af klimaet, så skal man ikke flyve mere end højest nødvendigt,” siger han.

“Det er fint at kalde det aflad, for det har ikke anden funktion end at dulme samvittigheden hos folk, der har lyst til at flyve”

Palle Bendsen, miljøorganisationen Noah, til Berlingske om klimakompensation ved flyrejser

Hvis man skal flyve, så…

Knap så kritisk er seniorkonsulent Henrik Gudmundsson fra klimatænketanken Concito:

“Set ud fra et klimahensyn er det bedst at finde et alternativ til at flyve, men hvis man ikke kan det, er det bedre at købe klimakompensation end at lade være,” siger han til Berlingske.

Klimakompensation kan købes i forbindelse med flyrejsen. Se eksempelvis Spies Rejser her.

Caroline Magdalene Maier har fløjet 20 gange de sidste tre år. Halvdelen af rejserne har været private, de øvrige har været tjenesterejser som folketingsmedlem, hvoraf nogle har været forlænget med private mini-ferier. En af de længste flyrejser var en privat dykkerferie i foråret på Zanzibar, der ligger ud for Tanzania i Østafrika.

” (…) vil jeg gerne understrege, at jeg har fløjet for meget privat de seneste år, det erkender jeg blankt. På det område skal jeg forbedre mine vaner,” skrev Caroline Magdalene Maier på facebook i sidste uge.

Læs: 20 flyrejser på tre år: “Jeg flyver for meget,” erkender Alternativets politiske ordfører