Museer kritiseres for satire-udstilling: Hvor er Muhammed- og coronategninger?

0
2743
Bent Bludnikows anmeldelse i dag i Berlingske. Han undrer sig over, at to af de vigtigste satiretegninger ikke er med på udstillingen.

To markante tegninger mangler på to museers udstilling om politisk satire, mener anmelder. Museumsdirektør: Det er et spørgsmål om sikkerhed

Kan man lave en udstilling om politisk satire under 2. verdenskrig og i dag, uden at bringe hverken Kurt Westergaards Muhammed-tegning fra Jyllands-Posten, eller samme avis’ tegning af det kinesiske flag med coronavirus. En tegning, der udløste en officiel klage fra det kinesiske styre?

Det mener Berlingskes anmelder Bent Blüdnikow ikke, og derfor giver han i dag nul stjerner til udstillingen “Latterfronten. Politisk satire under 2. verdenskrig og i dag”, som lige nu kan ses på de to Fredriksberg-museer Storm P. Museet og Alhambra-museet.

Blüdnikow lader det dog stå åbent, om museerne har fortjent at få stjerner. Det har de, hvis de berømte tegninger er udeladt efter anbefaling fra myndighderne. Men hvis det er på grund af manglende mod, så fortjener museerne ingen stjerner, skriver han i sin anmeldelse.

“Man kan da ikke lave en udstilling om nutidig politisk satire uden at vise Muhammed-tegningen. Hvis man ikke vil vise den så falder hele korthuset sammen. Så er der ingen grund til at lave en udstilling, for satiren handler jo netop om modet til at bryde grænser, krænke, latterliggøre og sige sandheden, og Muhammed-tegningen var definerende for satire i vor nutid,” skriver Bent Blüdnikow i Berlingske.

“Man kan da ikke lave en udstilling om nutidig politisk satire uden at vise Muhammed-tegningen”

Fra Berlingskes anmeldelse af udstillingen “Latterfronten”

Direktør: Vi måte tænke på sikkerheden

Avisens har i et interview med Astrid la Cour, der er direktør for de to Frederiksbergmuseer, bedt om en forklaring. Hun fortæller, at museet har lavet to forespørgsler til Københavns Politi forud for udstillingen. Den ene handlede om corona-tegningen fra Jyllands-Posten. Den anden omhandlede en tegning fra det religionskritiske franske satiremagasin Charlie Hebdo, der var udsat for et terrorangreb i 2015, hvor 13 personer blev dræbt.

I følge museumsdirektøren sagde politiet, at museerne skulle udvise “ekstra agtpågivenhed i form af ekstra vagtpersonale”, hvis de ville udstille de to tegninger. Derfor blev de valgt fra.

“Eftersom vi står i en alvorlig ressourcemæsig situation ovenpå coronakrisen, har vi ikke midler til at ansætte ekstra vagtpresonale,” siger hun til Berlingske.

Museumsdirektøren fortæller, at det slet ikke har været på tale at udstille Jyllands-Postens Muhammedtegninger, hvoraf Kurt Westergaards er den mest berømte. De er fra 2005 og ligger derfor udenfor udstillingens tidsmæssige ramme, siger hun. Tegningerne er dog omtalt, da de “er en del af forhistorien,” som hun siger.

Frederiksbergmuseerne er ved en anden lejlighed blevet kritiseret af Berlingske for ikke at vise Muhammedtegningerne. Museumsdirektøren vil dog ikke afvise, at de på et senere tidspunkt kan blive udstillet, f.eks. i forbindelse med en udstilling om religiøs satire.

“Men vi har et sikkerhedsmæssigt ansvar overfor vores besøgende og over for vores personale,” siger Astrid la Cour til Berlingske.