Lufthavnschef: De grønne flyver mest

0
2749
En tysk undersøgelse viste i sommer, at 46 procent af alle, der vil stemme på De Grønne i Tyskland, har fløjet indenfor det sidste år. Det er mere end vælgere fra noget andet parti.

De stemmer grønt, men flyver mere end andre. De skammer sig over deres forbrug af flyrejser og det skal gå ud over alle andre

Günther Öfner har fået nok. Som chef for lufthavnen i Wien, der er en af Centraleuropas mest travle, er han træt af, at hans branche og medarbejdere lægges for had. Særligt vred er han på dobbeltmoralske grønne politikere og vælgere.

Luftfart står for omkring en halv procent af det CO2, som Europa sender ud i atmosfæren. Og ser man kun på Østrig, så er tallet nede på 0,16 procent. Men omtalen af luftfart som klimasynder overgår efterhånden kritikken af kulkraftværker.

”Selv hvis alle fly blev på jorden i morgen, vil det ikke ændre ved problemet,” siger Günther Öfner og fortsætter: ”Selvfølgelig skal luftfarten også bidrage til at løse klimaudfordringer, men lige nu bliver man bare sat i gabestok.”

Den grønne hetz mod luftfart kan få følger i Østrig, hvor de grønne lige nu forhandler med de konservative om at danne regering efter valget. Öfner frygter, at indgreb overfor en enkelt branche vil skade Østrigs erhvervsliv, der ikke har det for godt i forvejen. Og så er han træt af, hvad han ser som grønnes dobbeltmoral.

Skammer sig

Her referer han til en stor tysk undersøgelse fra i sommer. Den viste, at 46 procent af alle, der vil stemme på de grønne, har fløjet indenfor det sidste år. Det er mere end vælgere fra noget andet parti.

Samme undersøgelse fra det tyske valginstitut Forschungsgruppe Wahlen viser, at grønne politikere og vælgere skammer sig. Ikke nok med, at de flyver mest – 58 procent af dem skammer sig over at være steget ind i et fly. Og deres skam skal gå ud over andre.

De tyske grønne, der har gevaldig medvind i meningsmålingerne, kræver et forbud mod indenrigsflyvninger i hele Tyskland. Også her stønner erhvervslivet over denne snæversynede holdning, for motorvejene er fulde og de tyske jernbaner er ikke noget alternativ. Die Bahn, som de kalder sig, får nærmest DSB til at fremstå som tysk effektive og punktlige.