Kattegatbro rykker nærmere – 60 mio. kr. sat af til forundersøgelse

0
3008
Storebæltsbroen set fra en af pylonerne. Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix

Regeringen og Dansk Folkeparti sætter 60 millioner kroner af på Finansloven til en forundersøgelse af Kattegatbroen. “Potentialet ved en fast kattegatforbindelse er enormt,” mener transportminister

For nogen har det lydt som et vildt projekt, men nu tegner det mere og mere til, at en Kattegatbro mellem Sjælland og Jylland over Samsø kan blive til virkelighed.

Transportministeren er i fuld gang med at regne på økonomien i en brugerfinansieret Kattegatbro, og nu er Regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om, at der skal afsættes 60 millioner kroner på Finansloven til en forundersøgelse.

”Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt, og hvis beregningerne bekræfter, at det kan realiseres ved brugerbetaling, er det oplagt at gå videre med en egentlig forundersøgelse hurtigst muligt. Derfor er jeg glad for, at vi vil afsætte penge til en forundersøgelse allerede fra 2019, hvis screeningen altså viser, at det giver mening at arbejde videre med projektet,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Kim Christiansen: Vil binde Danmark sammen

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen er stor tilhænger af en bilbro over Kattegat. Han mener, at en bro vil skabe vækst i både Nord- og Syddanmark.

”Det vil binde Danmark sammen på en helt unik måde. Det vil fjerne noget af trængslen fra Fyn og trekantområdet, fordi alle, der skal nord for Horsens, vil vælge Kattegatforbindelsen,” siger Kim Christiansen til ditOverblik.dk

Men vil det ikke betyde, at vækst og udvikling så går udenom Fyn og Syddanmark?

”Tværtimod. En Kattegatbro vil også være til gavn for Syddanmark. Væksten i syd bliver næppe styrket af, at man holder i kø på E20-motorvejen henover Fyn. Det er da om noget en væksthæmmer,” siger han.

S: Både bil- og jernbanebro

Socialdemokratiets trafikordfører Rasmus Prehn er positiv overfor en forundersøgelse:

”Vi kan godt se visionerne i at bygge en Kattegatforbindelse. Men det vil være mest rigtigt at se på screeningsrapporten først. Samtidig er det afgørende for os, at det bliver en forbindelse til både tog og biler,” siger Rasmus Prehn til Jyllands-Posten.

Ifølge beregninger vil en bilbro kunne bygges for 58 milliarder kroner, mens en kombineret tog- og bilbro vil koste 50 milliarder kroner ekstra. Både regeringen og Dansk Folkeparti går ind for en ren bilbro.

“Tossedyrt med jernbanebro”

”Vi er ved at elektrificere og skifte signaler på den nuværende togforbindelse mellem Jylland og Hovedstaden. Derfor har jeg svært ved at se en ny højklassejernbane henover Kattegat. Det bliver tossedyrt,” siger Kim Christiansen til Jyllands-Posten.

Ifølge transportministeriets beregninger vil en ren vejforbindelse kunne finansieres ved brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år, uden statsstøtte.

Når forundersøgelsen og en efterfølgende VVM-undersøgelse er afsluttet, vil Kattegatbroen kunne besluttes politisk i 2025. Den vil derefter kunne stå færdig i starten af 2030erne.

Broen skal gå fra Hov i Odder over Samsø til Røsnæs ved Kalundborg. Den ene del af broen vil blive på 20 km, den anden på 19 km.

“Væksten i syd bliver næppe styrket af, at man holder i kø på E20-motorvejen henover Fyn”

Kim Christiansen, transportordfører, Dansk Folkeparti