Drenge i folkeskolen sakker længere og længere bagud i forhold til pigerne. Det vil Dansk Folkeparti gøre noget ved. Partiet vil have indført en række initiativer, der skal hjælpe drenge tilbage på rette kurs, på lige fod med pigerne.
Af Nicklas Jensen Plum
De keder sig, de laver ballade og de får dårligere karakterer end pigerne. Mange drenge får sværere og sværere ved at klare sig i folkeskolen, men det skal der gøres noget ved, mener Dansk Folkeparti. Derfor havde partiet tirsdag et beslutningsforslag til behandling i Folketinget med overskriften ”om at iværksætte initiativer, som skal afhjælpe, at drenge sakker bagud i folkeskolen”. Forslaget går ud på at afhjælpe den voksende forskel mellem drenge og pigers præstationer i folkeskolen. En forskel der ikke kun påvirker drengenes karakterer, men også deres fremtidige uddannelsesmuligheder.
Dansk Folkepartis ligestillingsordfører Mikkel Bjørn påpeger, at karakterforskellen mellem drenge og piger ved folkeskolens afgangsprøve er mere end fordoblet igennem de sidste ti år. For ham sender det et klart signal om, at det nuværende uddannelsessystem ikke tilgodeser drenges behov.
Som skolelærer med førstehånds erfaringer argumenterer Mikkel Bjørn for, at drengene har brug for mere struktur, faste rammer og fysisk aktiv undervisning.
”Drenge skal i højere grad aktiveres og stimuleres, på en måde som styrker deres læring. Det kan være gennem fysisk aktiv undervisning. Gennem håndværksorienteret undervisning og aktiviteter. Sløjd skal også genindføres,” sagde Mikkel Bjørn fra Folketingets talerstol under behandlingen af forslaget.
Dansk Folkeparti foreslår en række initiativer for at styrke drengene i deres skolegang:
- Øget støtte i skolen: Etablering af skræddersyet støtte, herunder ekstra undervisning og mentorordninger for drenges specifikke udfordringer og behov.
- Udvikling af undervisningsmetoder: Tilpasning af undervisningsmetoder og -materialer, der anerkender og understøtter drenges unikke måder at lære og interagere på.
- Fokus på trivsel og sundhed: Prioritering af drenges trivsel og sundhed for at styrke deres engagement og læring.
- Forældresamarbejde: Styrkelse af forbindelsen mellem skole og hjem for at sikre omfattende støtte til drengene.
- Individuel vejledning: Bedre og mere målrettet vejledning for at hjælpe drenge med at vælge uddannelsesvej baseret på deres interesser og styrker.
- Samarbejde med erhvervslivet: Partnerskaber mellem skoler og lokale virksomheder for at skabe praktiske og relevante læringsmuligheder.
Mikkel Bjørn opfordrer til handling og samarbejde om initiativer, der gør det lettere for drenge at trives og præsterer i skolen.