Det vil ikke gavne klimaet, fordi Danmark begrænser antallet af flyrejser, f.eks. ved at indføre en flyskat. Det siger den borgerlige-liberale tænketank Cepos 

Har du dårlig samvittighed over, at du skal ud og flyve i sommerferien? Glem det. Det har overhovedet ingen effekt på klimaet, hvis Danmark skærer ned på antallet af flyrejser. Det siger den borgerlige-liberale tænketank Cepos.

Årsagen er måden, som klimapolitikken er indrettet på i EU. Flytrafik er et af de områder, der er underlagt systemet med kvoter, som sætter loft over CO2-udledningen. Når vi flyver mindre, bliver der flere ledige CO2-kvoter. Færre flyrejser i Danmark kan altså føre til, at polske kulkraftværker kan købe flere kvoter og udlede mere CO2.

”En flyskat vil altså ingen effekt have på klimaet overhovedet. Den eneste effekt vil være at gøre danskere fattigere og forære velstand til borgerne i andre lande,” skriver Cepos direktør Martin Ågerup i et indlæg på Jyllands-Postens netavis, jp.dk.

Læs Martin Ågerups indlæg på Jyllands-Posten her.

Vi bruger milliarder, der gør det billigt for andre at udlede CO2

Ifølge Martin Ågerup har meget af den danske klimapolitik ingen eller stort set ingen gavnlig effekt på klimaet. Reelt bruger vi bare milliarder af kroner, som gør det billigere for andre lande at udlede CO2.

”Når vi f.eks. støtter vindmøller, solceller og lignende med store offentlige tilskud, gør vi det bare billigere for f.eks. de polske kulkraftværker at købe kvoter og udlede mere. CO2-udledningen bliver den samme. Det har ingen effekt i på klimaet. Danskerne bliver fattigere,” skriver Martin Ågerup.

At reduktionen af CO2 ét sted, fører til mere CO2 et andet sted, kaldes lækage. På sigt er der ifølge Martin Ågerup 100 procent lækage indenfor kvotesystemet. Men også udenfor kvotesystemet er der lækage. I følge De økonomiske vismænd er der eksempelvis en lækage på 70 procent indenfor landbruget, som ikke er omfattet af kvotesystemet. Det vil sige, at hvis dansk landbrug pålægges at skulle reducere sin CO2-udledning med 100 tons CO2, vil det føre til 70 tons mere CO2-udledning andre steder. Den reelle klimagevinst er altså kun 30 tons.

Brug kvotesystemet til at reducere

”Det er derfor afgørende, at vi holder op med at tænke klimapolitik som et nationalt anliggende. Det bliver meget dyrt for danskerne og vil have lille effekt på klimaet. En stor del af de milliarder vil faktisk være direkte foræringer til borgerne i andre lande, så de kan udlede mere,” skriver Martin Ågerup – og fortsætter:

”Vejen frem er at benytte kvotesystemet. Hvis vi opkøber kvoter, gør vi det dyrere at udlede i andre lande. Det er en billig og effektiv måde at reducere udledningen på. Vi bør også i EU arbejde for, at flere sektorer bliver en del af kvotesektoren, for eksempel resten af transportsektoren og landbruget”.

Cepos analysechef Otto Brøns-Petersen har lavet denne lille video, der forklarer problemet med flyrejser. Som han siger i videoen: En flyrejse til Paris og en tur i elbil til Dyrehaven har samme effekt på klimaet – dvs. ingen som helst. Se videoen her: