“Katastrofale” EU-regler for chauffører gælder stadig

0
5004
Mens EU-Parlamentet endnu ikke har vedtaget den nye mobilitetspakke, som vil betyde, at udenlandske chauffører, der kører internt i Danmark, skal arbejde under samme forhold som danske, så er der pr. 1. juli indført nye regler på de 90 statslige motorvejsrastepladser. Reglerne betyder, at det fremover kun er tilladt at parkere i max. 25 timer. Reglerne skal forhindre campinglignende forhold, hvor chauffører opholder sig i flere døgn med deres lastbiler. Foto: Henning Bagger / Scanpix

EU-Parlamentet kan stadig ikke enes om nye køre-hviletidsregler, aflønningsforhold mv. for ansatte i transportbranchen. Dansk Folkepartis gruppeformand i parlamentet kalder de nuværende regler katastrofale

Danske chauffører må stadig kigge langt efter nye EU-regler for transportsektoren, som kan forhindre, at udenlandske chauffører kører rundt i Danmark til langt dårligere lønninger og arbejdstidsregler end de danske.

En ny såkaldt mobilitetspakke, populært kaldet EUs vejpakke, var onsdag i sidste uge til afstemning i parlamentet. Var den blevet vedtaget, var der blevet indført nye og forbedrede regler om køre-hviletid, aflønning, udstationering mv. for ansatte i transportsektoren. Men afstemningen i parlamentet gav så mudret et resultat, at vejpakken nu er sendt tilbage til transportudvalget.

Anders Vistisen: Katastrofale regler

Dansk Folkepartis gruppeformand i parlamentet, Anders Vistisen, har kaldt de nuværende regler for katastrofale.

“Vi har alle set østeuropæiske chauffører, der har udkonkurreret dansk arbejdskraft til lønninger ofte langt under halvdelen af, hvad en dansker skal have. Og den massive underbetaling har skabt et proletariat, der i dagevis har holdt på danske rastepladser eller villaveje for at vente på det næste læs uden ordentlige toiletforhold, eller mulighed for at lave mad og generelt uhumske forhold,” skriver han i sit nyhedsbrev.

Dansk Folkeparti bakker derfor op om vejpakken, som vil kunne rette op på forholdene:

“Når en rumæner har afleveret sit læs i Danmark og kører internt i Danmark, skal det ske til danske lønninger. Hans ugentlige hvil på mindst 45 timer skal holdes uden for lastbilen, for virksomhedens regning og arbejdet skal tilrettelægges på en måde, så chaufførerne ikke skal holde i dagevis for at vente på næste læs,” siger Anders Vistisen.

“Når en rumæner har afleveret sit læs i Danmark og kører internt i Danmark, skal det ske til danske lønninger”.