Peter Kofod (DF): De ansvarlige for Scandinavian Star-branden skal findes

0
2827
En række påsatte brande på færgen Scandinavian Star kostede 159 mennesker livet den 7. april 1990. Foto: CLAUS BJØRN LARSEN/Scanpix 2017

Dansk Folkeparti har rejst en forespørgselsdebat i Folketinget om Scandinavian Star-branden, der kostede 159 mennesker livet. DF vil have nedsat en efterforskningsgruppe, som kan gennemgå al materiale i jagten på de ansvarlige for “Skandinaviens største massemord”

Den 7. april 2019 er det 29 år siden, at en påsat brand på færgen Scandinavian Star, der sejlede mellem Oslo og Frederikshavn, kostede 159 mennesker livet.

Skandinaviens største massedrab, har en overlevende kaldt branden. Men selv om der var et åbenlyst økonomisk motiv til skibsbranden, som var forsikret for et større millionbeløb, er ingen blevet stillet til ansvar for ugerningen.

Det er en skandale, mener Dansk Folkepartis retsordfører Peter Kofod. Derfor har han og Dansk Folkeparti rejst en forespørgselsdebat om Scandinavian Star. Her håber DF, at der kan samles politisk opbakning til at nedsætte en screeningsgruppe af erfarne efterforskere, som kan gennemgå det efterforskningsmateriale, der findes om skibsbranden.

”Så kan de vurdere, om der er noget, der giver anledning til en opfølgning, og om der er noget, der er blevet overset. På den baggrund kan de komme med en indstilling til, hvad der skal ske. Det tror vi vil være billigere, hurtigere og mere fleksibelt, end hvis der skal nedsættes en stor undersøgelseskommission,” siger Peter Kofod.

Forespørgselsdebatten finder i følge Folketingstidende sted den 26. marts og har følgende ordlyd:

“Vil regeringen give en status for »Scandinavian Star«-sagen og oplyse, hvilke initiativer regeringen påtænker at iværksætte?”.

Seks påsatte brande

Efterforskningen af branden blev oprindeligt delt mellem Norge, Sverige og Danmark. Nordmændene skulle koncentrere sig om brandens opståen, svenskerne om slukningsarbejdet, mens danskerne skulle efterforske ejer- og forsikringsforhold og sikkerheden på skibet.

Der var seks påsatte brande på skibet, de fire af dem blev anstiftet, mens slukningsarbejdet var i gang og på et tidspunkt, hvor der kun var få besætningsmedlemmer, heraf tre ledende, ombord på skibet. Scandinavian Star brændte dagen før en midlertidig kaskoforsikring på 24 millioner dollar udløb, hvorefter skibet ville have været værdiløst.

Sidste år valgte en gruppe efterladte til danske Scandinavian Star-ofre at politianmelde ni personer med tilknytning til skibets forsikrings- og ejerkreds. Men i januar 2019 meddelte Københavns Politi, at sagen ikke ville blive genåbnet. Det skete med den begrundelse, at nye oplysninger, som anmelderne havde fremlagt, ikke kunne verificeres. Oplysningerne bestod af en lang række nye indicier og vidneudsagn, der forstærkede mistanken om forsikringssvindel som motiv til branden.

Har rejst sagen flere gange

Peter Kofod finder det grotesk, at sagen aldrig er blevet fuldt opklaret. Når 159 mennesker, heraf 25 børn under 15 år, bliver ofre for en forbrydelse, skal man gøre alt for at få den fuldt belyst og få de ansvarlige dømt. Og det mulige økonomiske motiv, der kan have været, skal undersøges til bunds.

Hvorfor rejser I forespørgselsdebatten nu?

”Sagen burde jo have været afklaret og lukket for mange år siden. Det er jo en skandale, at vi stadig skal stå med en uafsluttet sag 29 år efter. Vi har haft den oppe at vende før, og vi afsøgte mulighederne for at få nedsat en efterforskningsgruppe under finanslovsforhandlingerne. For vi har travlt. Det er jo klart, at mange af de mennesker, som er kilder, er ved at nå en alder, hvor det skal gøres snart, hvis man skal sikre sig de fornødne informationer om sagen”.

Sagen burde jo have været afklaret og lukket for mange år siden. Det er jo en skandale, at vi stadig skal stå med en uafsluttet sag 29 år efter”

Peter Kofod, retsordfører (DF)

Tror der kan findes nye oplysninger

Scandinavian Star-sagen er blevet dækket intenst af mange medier gennem årene og der er bragt nye vidner frem. Tror du, at der stadig er oplysninger derude, som ikke har været bragt frem?

”Det synes jeg er sandsynligt. Det er jo ikke lang tid siden, at Flemming Thue (tidligere skibsinspektør hos Søfartsstyrelsen, som stod frem i TV2-dokumentar i 2016, red.) stod frem og fortalte sin historie, og den var i hvert fald skelsættende for sagen, synes jeg. Så jeg tror ikke, at det kan afvises, at der sidder folk derude, der har et kendskab til sagen, og som ikke har talt endnu,” siger Peter Kofod.

Efter at Københavns Politi har afvist at genoptage efterforskningen, har den danske støtteforening for brandens ofre og pårørende klaget til statsadvokaten. Støtteforeningen har selv hyret en advokat til at skrive klagen, da de i følge Nordjyske har fået afvist at få en bistandsadvokat.