Endnu et skridt mod trafikal ligestilling af danske øer: Folketinget vil give de mindste øer mulighed for at sænke færgepriserne om sommeren. Dansk Folkepartis landdistrikts- og øordfører glæder sig. “Men vi er ikke helt i mål med trafikal ligestilling,” siger hun
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø, Birkholm… Navne på danske øer, der emmer af idyl. Nu får disse og en række andre danske småøer en håndsrækning, der skal lokke flere turister på besøg om sommeren og gøre det mere attraktivt at flytte til en ø.
Siden 2017 har folketinget givet tilskud til, at færgepriserne kan sænkes til de danske øer 46 uger om året, minus seks uger om sommeren. Men nu er folketinget på vej med en lovændring, der udvider denne ordning for 26 af de mindste øer. Den vil nemlig give disse 26 øer mulighed for også at sænke færgepriserne i sommerugerne, dog maksimalt 46 uger om året. Samtidig øges tilskuddet til ordningen, så ingen kommuner kommer til at tabe penge på ændringerne.
Dansk Folkepartis ordfører for landdistrikter, Mette Hjermind Dencker, glæder sig. Det var hende, der i 2014 første gang rejste spørgsmålet om ”trafikal ligestilling” af øerne med en forespørgselsdebat i folketinget. ”Trafikal ligestilling” vil ifølge Mette Hjermind Dencker sige, at det skal koste det samme at sejle med færge til en ø, som det koster at køre den samme tur på landevejen.
”Der er vi ikke helt endnu. Hvis vi skal have fuld trafikal ligestilling, skal det være gratis at tage færgen for gående og cyklister, og det skal ikke koste mere at tage bilen, end det koster pr. kilometer at køre den samme tur på landevejen. Og så skal det skal gælde hele året, også om sommeren,” siger DF-ordføreren.
Flere turister og tilflyttere
Den nuværende tilskudsordning koster 133 millioner kroner årligt, penge som ifølge Mette Hjermind Dencker er givet rigtig godt ud.
”Tidligere har der været en betalingsring om øerne, som har holdt folk væk. Jeg kender mennesker, der bor tæt på en ø, men aldrig har været på den, fordi det var så dyrt at tage derud. Nu er der skabt en kæmpe interesse for øerne, takket være de billige færgebilletter. Turisterhvervene har fået et boost i omsætningen og flere flytter til øerne,” siger hun.
Det sidste blev bekræftet i denne uge, hvor øen Endelave ved Horsens kunne fortælle, at befolkningstallet for første i flere år var steget, nemlig fra 151 den 1. januar 2018 til 156 den 1. januar 2019.
”Det er helt fantastisk. Vi synes jo selv, at Endelave er det skønneste sted på jorden. Nu er der heldigvis også andre, der begynder at få øje på solskinsøen her i Kattegat. Jeg tor, der er mange mennesker, som savner fred og ro til sjælen,” siger formanden for Endelave Beboerforening, Karsten Kragh Hansen, i en pressemeddelelse, ifølge Horsens Folkeblad.
Lovændringen, der vil give småøerne mulighed for at sænke færgepriserne i sommerugerne, blev førstebehandlet i sidste uge. Det skete med fuld opbakning fra alle folketingets partier. Lovændringen indeholder også et par andre elementer, blandt andet tilskud til en afløserfærge, der kan sættes ind, når øens egne færge skal i dok, samt nogle forbedringer af mulighederne for godstransporten til øerne.
Disse øer er omfattet
De 26 øer, der kan anvende tilskuddet hele året, dog max. 46 uger, er disse:
Agersø, Anholt, Askø, Avernakø, Barsø, Birkholm, Bjørnø, Baagø, Drejø, Egholm, Endelave, Fejø, Femø, Fur, Hjarnø, Hjortø, Lyø, Nekselø, Omø, Orø, Sejerø, Skarø, Strynø, Tunø, Venø og Aarø.
De store øer Fanø, Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan anvende tilskuddet 46 uger om året, dog ikke fra den sidste lørdag i juni og seks uger frem.