DF-kandidater: Boykot Facebook og brug pengene på lokale danske medier

0
1157
Erik Høgh-Sørensen og Amina Sardar, der begge stiller op til valget den 16. november, opfordrer alle kandiater til at bruge deres annoncekorner på dlokale danske medier fremfor giganten Facebook, der opererer fra skattely.

Amina Sardar og Erik Høgh-Sørensen fra Dansk Folkeparti opfordrer alle kandidater til kommunal- og regionsrådsvalget til at droppe Facebook-annoncering. “Facebook fifler fra skattely og krænker ytringsfriheden,” siger de

DF-kandidaterne Amina Sardar og Erik Høgh-Sørensen har gennem hele valgkampen fravalgt at bruge penge på Facebook-annoncer. De opfordrer alle andre kandidater til at gøre det samme.

”Vi vil værne om danske medier. Hvis vi vil have dansk ytringsfrihed, er vi også nødt til at betale for danske annoncer,” siger Sardar og Høgh-Sørensen.

Med boykotten mister Facebook kun ca. 50.000 kr. og de to DF’ere erkender, at det er en minimal dråbe i havet for SoMe-giganten, der også ejer Instagram.

”Facebook fifler fra skattely og krænker ytringsfriheden. Det er unfair mod de danske medier, der betaler skat i Danmark,” lyder det samstemmende.

Sardar er DF-kandidat i Region Hovedstaden og Høgh-Sørensen genopstiller til Regionsrådet i Nordjylland og er partiets spidskandidat i Hjørring.

Begge rammes af Facebook-censur. Sardar, der har brudt med islam, svarer eksempelvis gerne igen på islamisters personangreb:

”Facebook tager ofte mændenes parti og giver mig karantæne,” siger hun.

Risikerer at blive snydt

Høgh-Sørensen peger på den senere tids Facebook-afsløringer i USA. Både Sardar og Høgh-Sørensen bruger Facebooks gratis platform, men mener omvendt, at de politikere, der bruger penge på Facebook-annoncer, risikerer at blive snydt:

”Ifølge tidsskriftet The Economist vil antallet af yngre Facebook-brugere i USA styrtdykke med 45 procent de næste to år. Tendensen er allerede i gang i Danmark, og jeg tror, danske politikere køber katten i sækken med Facebook-annoncer,” siger Høgh-Sørensen, der er tidligere kommunikationschef i en Mærsk-division.

Googles, Facebooks og LinkedIns samlede andel af annonceomsætningen på internettet i Danmark gik i tiden fra 2019 til 2020 fra 62 procent til 64 procent.