Medier styrtbløder under coronakrisen – nu får de hjælpepakke på 180 mio. kr

0
278
Ejeren af Helsingør Dagblad, North Media Aviser A/S, har besluttet at sælge Helsingør Dagblad. Hvis det ikke lykkes, påtænkes det at lukke avisen ved udgangen af april 2020. Det oplyser North Media Aviser i en meddelelse. Foto: Keld Navntoft/Ritzau Scanpix

Bredt politisk flertal blev onsdag enige om en hjælpepakke på 180 millioner kroner til medier, som er hårdt ramt af coronakrisen. Hjælpepakken kommer samme dag, som et af landets ældste dagblade er sat til salg og måske må lukke. “Det var meget presserende, at vi fik lavet en aftale,” siger DFs kulturordfører

De seneste uger har været barske for de danske medier og onsdag var der endnu en dårlig nyhed, da North Media-koncernen meddelte, at den lukker Helsingør Dagblad, hvis ikke der er fundet en ny ejer inden udgangen af april.

Som andre medier er Helsingør Dagblad hårdt ramt af coronakrisen. I forvejen havde den underskudsramte avis en skrøbelig økonomi, og situationen blev yderligere forværret, da Danmark lukkede ned og den 152 år gamle avis med ca. 5000 abonnenter mistede det meste af sin annonceomsætning.

Andre aviser er i samme båd. De kan næsten ikke sælge nogen annoncer på grund af coronakrisen, og deres økonomi er i forvejen hårdt ramt efter flere år med nedgang i både annoncer og abonnementssalg.

Det fik i sidste uge brancheorganisationen Danske Medier til at sende en stærk appel til politikerne om hjælp, og flere partier, blandt andet Dansk Folkeparti, fulgte trop med opfordringer til regeringen om at lave en særskilt hjælpepakke for medierne.

Foto Keld Navntoft /Scanpix 2020

Aftale til 180 millioner kroner

Nu er bønnerne blevet hørt. Og selv om det sikkert er for sent for Helsingør Dagblad, så er der mange andre medier, der vil kunne reddes, efter at et stort flertal af folketingets partier onsdag blev enige med kulturminister Joy Mogensen (S) om en stor hjælpepakke, der skal kompensere for det annoncetab, som medierne lider under coronakrisen.

Mandag var der ellers ikke meget, der tydede på, at Joy Mogensen skulle lande en politisk aftale om hjælp til medierne. Her præsenterede hun et udspil, som kun indeholdt 12,5 millioner kroner i nye penge. Det fik forhandlingerne til at bryde sammen, og flere partier krævede, at forhandlingerne blev flyttet til en minister med flere penge og mere indflydelse.

Men onsdag kaldte Joy Mogensen til nye forhandlinger, og i modsætning til mandagens møde, var hun denne gang udstyret med et stærkt mandat og 180 millioner kroner. Derfor kunne Joy Mogensen og et stort flertal af folketingets partier onsdag aften præsentere en aftale, som betyder, at medierne nu kan få hjælp, hvis de mister mere end 30 procent af deres annonceomsætning under coronakrisen.

Dansk Folkepartis fungerende kultur- og medieordfører Pernille Bendixen var stærkt utilfreds efter de første forhandlinger i mandags. Hun kaldte ministerens udspil for “useriøse småpenge”. Men onsdag aften er hun glad på mediernes vegne. For det er en rigtig god aftale som alle partier på nær Nye Borgerlige og Liberal Alliance er blevet enige om, siger Pernille Bendixen.

”Det har været et rigtigt positivt forløb, hvor alle har vist stort forhandlingsvilje. Det var meget presserende, at vi fik lavet en aftale, for medierne er i en meget svær situation, og det er ikke kun dagblade og ugeaviser, det gælder også andre medier. Derfor glæder det mig, at vi har landet en bred aftale, der også omfatter magasiner og radio,” siger Pernille Bendixen.

Pernille Bendixen, fungerende kulturordfører for Dansk Folkeparti. Foto: Steen Brogaard

“En hjørnesten i vores demokrati”

Med aftalen kan medier, der taber mere end 30 procent af annonceomsætningen, få dækket 60 procent af tabet fra 30-50 procent. Fra 50-100 procent dækkes 80 procent af tabet.

I en kommentar til aftalen, siger kulturminister Joy Mogensen i en pressemeddelelse:

”De danske medier er en hjørnesten i vores demokrati. Særligt i denne tid er det vigtigt, at vi har kritiske medier, der kan levere troværdige informationer og behandle de store udfordringer, vi står med. Men medierne har mistet annonceindtægter på grund af Corona-krisen, der har lukket store dele af Danmark ned. Derfor er regeringen og partierne Venstre, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Konservative, Alternativet og De fire grønne løsgængere nu enige om at etablere en kompensationsordning. En markant demokratistøtte, der skal holde hånden under de danske medievirksomheder. Jeg er glad for, at der er bred politisk opbakning til, at vi sammen passer på vores medier,” siger ministeren.

Kulturminister Joy Mogensen (S). Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix