Stort flertal sætter ind mod løndumping på landevejene

0
843
Motorvejen ved Fredericia. Et stort flertal i Folketinget har indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Stort flertal i folketinget har indgået en aftale om, at alle chauffører på danske landeveje skal have en løn, der svarer til overenskomstniveauet i Danmark

Det skal være slut med løndumping af udenlandske chauffører på danske landeveje. Et stort flertal i Folketinget har indgået en aftale om, at alle chauffører, der kører bus og godskørsel i Danmark, skal have en løn, der svarer til den mest repræsentative i vejtransportbranchen.

Aftalen gælder også udenlandske chauffører og selskaber, der kører cabotagekørsel i Danmark. De  skal fremover anmelde sig i et nyt register, så myndighederne kan se, hvem der kører cabotagekørsel,og om chaufførerne får den løn, de skal have.

Hvis de udenlandske firmaer ikke anmelder sig til registret, kan de få bøder op til 10.000 kr. Hvis de ikke overholder lønniveauet, kan de få bøder på min. 35.000 kroner.

”Social dumping er ødelæggende for det danske arbejdsmarked – herunder transportbranchen, hvor vi desværre har set alt for mange eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til horrible løn – og arbejdsvilkår. Det er helt uacceptabelt og skal stoppes. Derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt flertal af Folketingets partier har taget ansvar og sammen med regeringen nu sikrer ordentlige lønvilkår for chaufførerne,” siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i en pressemeddelelse.

Gælder alle overenskomster

Dansk Folkeparti er med i aftalen. Beskæftigelsesordfører Bent Bøgsted glæder sig over, at det er lykkedes at få en aftale i hus, som også tillader andre overenskomster end 3F:

”Dansk Folkeparti er glade for, at det er lykkes med aftalen at sikre, at alle overenskomster på området, der ikke afviger entydigt og væsentligt fra de retningsgivende overenskomster, også fortsat er gældende og at parterne fra berørte overenskomster bliver repræsenteret i overenskomstnævnet,” siger han.

Aftalen bygger på de anbefalinger, som Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i fællesskab har foreslået for at forhindre lømdumping, Det er aftalt, at den skal evalueres to år efter at den fuldt ud i gennemført.

Liberal Alliance og Simon Emil Ammitzbøl Billes nystiftede “Fremad” er som de eneste partier ikke med i aftalen.