Ældre lades i stikken: Køreplaner fjernet fra busstoppesteder

0
833
De trykte køreplaner er fjernet fra mange busstoppesteder. I stedet skal rejsende bruge den digitale Rejseplanen eller få tiderne på en SMS. "Et serviceløft" kalder Movia det, men for mange ældre er det en kæmpe serviceforringelse.

Trafikselskabet Movia har droppet de fysiske informationstavler ved busstoppestederne. Det har udløst vrede hos både Ældre Sagen, Forbrugerrådet og politikere. DFs Kim Christiansen rejser nu sagen overfor transportministeren

92 procent af BT’s læsere kalder det ”dumt” og Ældre Sagen raser.

Trafikselskabet Movia er mildest talt ikke sluppet heldigt fra sin beslutning om at fjerne de fysiske køreplaner fra busstoppestederne.

På Christiansborg er der heller ikke den store forståelse for Movias beslutning, som begrundes med, at de fleste passagerer i dag finder køretiderne digitalt.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen rejser sagen overfor transportminister Ole Birk Olesen (LA). På onsdag skal ministeren svare på følgende §20-spørgsmål fra Kim Christiansen i Folketinget:

Er ministeren enig i, at man lader de mange ældre mennesker i stikken, som ikke er fortrolige med digital teknologi, og for hvem den kollektive trafik er den primære måde at bevæge sig rundt på, når Danmarks største trafikselskab, Movia, fjerner trykte oplysninger om busruter og afgangstider fra stoppestederne på Sjælland?

Ældre Sagen: 210.000 over 65 år er ikke på nettet

Fra Ældre Sagen er kritikken hård. I et brev stilet til Movias bestyrelse, som også er sendt til transportordførerne i Folketinget, skriver Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup, at fjernelsen af køreplanerne skaber utryghed og forvirring blandt mange ældre.

”Ældre Sagen er positiv overfor digitale løsninger, men vi stiller os helt uforstående over for, at nye digitale muligheder absolut skal betyde afskaffelse af gamle analoge tilbud på nuværende tidspunkt. Den digitale udvikling går rigtig stærkt i disse år. Man skal i den forbindelse være opmærksom på, at der fortsat er en stor gruppe mennesker, som enten ikke er digitale, eller hvor det at sende en sms med en kode er fjernt fra deres dagligdag. Ca. 210.000 personer over 65 år har ikke været på internettet,” skriver Bjarne Hastrup.

Han kritiserer Movias argument om, at 70 procent af passagererne aldrig eller sjældent bruger køreplaner og zonekort på stoppestedet.

”Hvad så med de sidste 30 %? Hvornår er et mindretal så lille, at man ikke længere skal tage hensyn til dem i den offentlige trafik? Til sammenligning viser Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsens rapport ”Ældre passagerers ønsker og behov for faciliteter ved busstoppesteder”, at lige netop tilstedeværelsen af information ved stoppestedet er vigtig for ældre passagerer,” skriver Ældre Sagens direktør.

“Hvornår er et mindretal så lille, at man ikke længere skal tage hensyn til dem i den offentlige trafik?”

Bjarne Hastrup, adm. direktør, Ældre Sagen

Movia-bestyrelsesmedlem: Vi må se på sagen

Kritikken har fået flere af de politisk valgte bestyrelsesmedlemmer i Movia til at reagere. Niels E. Bjerrum (S) siger til BT, at der skal lyttes til kritikken.

”Som årene går, vil brugerne blive mere digitale. Men vi har måske været for forhastede, da vi troede, folk var parat til det nu. Jeg tror, det (kritikken, red.) er kommet bag på alle. Men som politiker er man også sat i verden for at lytte. Det er ikke en principiel sag for mig, om køreplanen hænger på stoppestedet eller ej,” siger Niels E. Bjerrum til BT.

Kim Christiansen (DF) stiller spørgsmålstegn ved, om Movia lever op til sit ansvar ved at fjerne køreplanerne. I et andet §20-spørgsmål til transportministeren skriver han:

”Er det ministerens opfattelse, at Movia lever op til deres ansvar i forhold til at sikre mobilitet på hele Sjælland gennem kollektiv transport, når trafikselskabet har fjernet trykte oplysninger om busruter og afgangstider fra stoppestederne på Sjælland?”.