Skibby: Vanvittigt at direktør kan score milliardgevinst

0
606
Hans Kristian Skibby, erhvervs- og transportordfører for Dansk Folkeparti. Foto: Steen Brogaard

Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby er dybt forarget over, at Nets direktør har tjent over 1 milliard kroner på lukrativt aktieprogram. Han vil have standset muligheden for ”vanvittige” bonusser til direktører

“Det er jo helt vanvittigt, at man kan få så store bonusser”.

Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby er godt og grundigt forarget. Søndag blev det offentliggjort, at den danske betalingsgigant Nets er blevet solgt til italienske Nexi i en handel til 45 milliarder kroner, og handlen udløser en enorm gevinst til Nets topchef Bo Nilsson.

Handlen betyder nemlig, at Bo Nilsson nu har tjent over 1 milliard kroner på sine aktier i Nets.

Gevinsten blev grundlagt, da han 2014 skød egne 30 millioner kroner i Nets. Takket være et meget lukrativt aflønningsprogram for ledelsen, blev denne investering forvandlet til ca. 600 millioner kroner, da Nets i 2016 gik på børsen. Siden har Bo Nilsson geninvesteret 200 millioner kroner i flere Nets-aktier, og med den nyeste handel, løber hans samlede gevinst nu op i over 1 milliard kroner. Oven i Nilssons løn som direktør.

Bo Nilsson, CEO i Nets A/S. Foto: Søren Wesseltoft

”Han får jo løn i forvejen”

Hans Kristian Skibby finder det ”helt vanvittigt”, at en direktør kan score så stor en bonus. Han bliver ekstra provokeret, fordi det er et selskab, som den danske stat har kontrakter med om dankortet og e-boks.

”Det er en virksomhed, som er samarbejdspartner med staten. At en direktør i sådan et selskab har et incitamentsprogram, der kan forvandle 30 millioner kroner til 600 millioner, det er simpelthen ikke rimeligt. Han får jo allerede løn for sit arbejde, og mig bekendt er han ikke dårlig lønnet. Dér, hvor jeg kommer fra, kalder man det her for griskhed,” siger Hans Kristian Skibby.

”Forbrugerne kommer til at betale”

Han er ikke i tvivl om, at det er forbrugerne, herunder dankort-brugerne, som kommer til at betale for den gyldne aflønning af Nets-direktøren.

”Nogen skal jo finansiere de mange penge, han får puttet ned i baglommen. Jeg tror ikke at de nye italienske ejere betaler ham af deres overskud. Det vil blive kapitaliseret ind i driften, så det bliver forbrugerne, der kommer til at betale for det,” siger Hans Kristian Skibby.

Forbrugerne k,omer til at betale de store bonusser til ledelsn i Nets, mener Hans Kristian Skibby. Foto: Nets

Tre gange mere værd

Nets blev solgt i 2014 til ATP og to amerikanske kapitalfonde for 17 milliarder kroner. To år senere blev selskabet børsnoteret til en værdi på 30 mia. kroner. I 2017 blev Nets afnoteret fra børsen og i 2018 blev en del af selskabet frasolgt til Mastercard for 21 mia. kroner. Med søndagens fusion til 45 mia. kroner er værdien af Nets samlede værdi vokset til over 60 mia. kroner på seks år.

Hans Kristian Skibby, Nets er blevet mere end tre gange så meget værd under Bo Nilsson, så han har vel været pengene værd?

”Der er mange andre selskaber, som har oplevet store værdistigninger i denne periode, uden at direktøren er blevet milliardær. Det er jo ikke bare direktørens skyld, når et selskab stiger i værdi. Udefrakommende faktorer spiller også ind. Jeg synes ikke det er rimeligt, at en vellønnet direktør kan blive milliardær, fordi han er direktør for et selskab, der er involveret i to handler. Jeg er bange for, at det her skaber præcedens, og det er ikke sundt for et samfund med så store aflønninger,” siger Hans Kristian Skibby.

Rejser sagen overfor minister

Han vil nu tage sagen op overfor erhvervsminister Simon Kollerup (S). Står det til Hans Kristian Skibby, skal bonusser af denne type forhindres med højere afkastbeskatning. Han er skuffet over, at regeringen ikke har gjort noget for at forhindre de meget gyldne incitaments- og bonusordninger.

”Da Socialdemokratiet var i opposition, var de meget kritiske overfor disse ordninger. Men foreløbig har regeringen ikke leveret noget på det her område,” siger Hans Kristian Skibby.