BT: DR’s Ole Ryborg spillede hemmelig dobbeltrolle i Meld & Feld-sagen

0
3507
DRs EU-korrespondent Ole Ryborg interviewer i 2019 Jana Capello, talskvinde for OLAF, EUs antikorruptionsenhed. I følge en afhøringsrapport fra OLAF har Ole Ryborg selv bidraget med materiale til OLAFs efterforskning i Meld & Feld-sagen. Screenshot fra 21 Søndag i søndags, hvor DR bragte et længere indslag om sagen

Danmarks Radios EU-korrespondent Ole Ryborg gik ifølge B.T. selv til EU’s efterforskere med oplysninger om Dansk Folkeparti og Morten Messerschmidt i Meld & Feld-sagen. Han betingede sig at være anonym – og bragte tre dage senere et ’afslørende’ indslag i DR om sine egne oplysninger

Danmarks Radios EU-korrespondent Ole Ryborg har spillet en hemmelig dobbeltrolle i sagen om Meld & Feld, hvor Dansk Folkepartis næstformand Morten Messerschmidt nu er tiltalt for dokumentfalsk og misbrug af EU-midler for 98.000 kroner.

Det skriver B.T., som har fået kendskab til en tre sider lang afhøringsrapport fra OLAF, EU’s antikorruptionsenhed, der efterforskede Meld & Feld-sagen.

B.Ts. artikel kan læses her

Rapporten er lavet efter, at OLAF holdt et møde den 13. oktober 2016 med Ole Ryborg. På mødet, som DR-korrespondenten selv havde fået i stand, kom han med en række nye oplysninger i sagen om påstået misbrug med EU-midler. Ole Ryborg afleverede – ifølge referatet – forskellige former for materiale til efterforskerne.

Samtidig betingede DR-korrespondenten sig en såkaldt ’clean copy’ fra OLAF. Det vil ifølge B.T. sige, at Ole Ryborg krævede, at det ikke måtte fremgå, at oplysningerne kom fra ham.

OLAF havde på det tidspunkt været i gang med at efterforske Meld & Feld i ca. 9 måneder. Men med de nye oplysninger fra Ole Ryborg blev efterforskningen udvidet.

B.Ts forside i dag. Artiklen kan læses på B.T her

Parlamentsbesøg og dyr rødvin

Ryborg kom nemlig ifølge B.T. med disse oplysninger til OLAF, som var nye for efterforskerne:

  • At DF havde fået EU-støttemidler til en EU-konference i forbindelse med sit sommergruppemøde på Skagen i 2015. Det er denne sag, som nu har ført til en tiltale mod Morten Messerschmidt. Anklagemyndigheden mener nemlig ikke, at konferencen fandt sted.
  • At Morten Messerschmidt skulle have skaffet EU-tilskud gennem Meld & Feld til en besøgsdelegation, der skulle besøge EU-parlamentet. Et besøg, der aldrig fandt sted, for – kunne Ryborg fortælle efterforskerne – EU-parlamentet var lukket, den dag besøget var planlagt til at finde sted, og Messerschmidt opholdt sig samme dag på Bakken med sin kæreste Dot Wessmann.
  • At Morten Messerschmidt skulle have skaffet en halv million i EU-støtte til sin gode ven, den konservative kommunalpolitiker Nikolai Bøgh, der havde lavet annoncekampagner for DF og Messerschmidt.
  • Et facebookfoto med Morten Messerschmidt, hvor han sad med en rødvin til mindst 200 dollar. B.T. skriver, at Ryborg ifølge OLAF-referatet mente ”det også var værd at se nærmere på”.
Morten Messerschmidt, næstformand i Dansk Folkeparti. Foto: Carsten Lundager

“Afslørede” sin egne oplysninger til OLAF

Tre dage efter sit hemmelige møde med OLAF bragte Danmarks Radio en stort opsat afsløring i ”21 Søndag”. Her kunne Ole Ryborg ifølge B.T.s referat fortælle, at DR havde fået fat i interne dokumenter, som afslørede nye oplysninger om mulig svindel med EU-midler hos Dansk Folkeparti og Morten Messerschmidt.

”’21 Søndag’ kan nu i detaljer fortælle om nye sager, der igen involverer Morten Messerschmidt og EU-midler. Det, der altså også er danske skattekroner,” sagde Ole Ryborg blandt andet – uden at sige, at han selv havde givet oplysningerne til OLAF.

På nær sagen om sommergruppemødet, har ingen af de sager, som Ole Ryborg ifølge B.T. fortalte OLAF om, i øvrigt ført til sigtelser eller tiltaler.

B.T.s artikel kan læses her.

Nyhedschef afslører

DRs nyhedschef Thomas Falbe afviser overfor B.T., at Ole Ryborgs fremgangsmåde kan kritiseres. Nyhedschefen siger i et interview med B.Ts politiske redaktør Henrik Qvortrup i mediepodcasten ”Q&Co.”, at det er en helt almindelig journalistisk praksis, som Ole Ryborg har bedrevet. Ryborg har blot som led i sin research spurgt OLAF om de oplysninger, DR havde fundet frem til, var en del af OLAFs efterforskning.

Nyhedschefen afviser også, at Ole Ryborg skulle have afleveret dokumenter til OLAF.

“Jeg har selvfølgelig talt med Ole Ryborg om det her, og han har ingen erindring om dokumenter, han har overbragt, eller en aftale om at indgå i en efterforskning,” siger  Thomas Falbe til Henrik Qvortruup.

Han understreger samtidig, at DR ikke skal bidrage til myndigheders efterforskning. “Det er utroligt vigtigt at man holder tingene adskilt,” lyder det fra nyhedschefen.

Interviewet med nyhedschefen kan høres her – indslaget om Ole Ryborg starter ca. 13.00 minutter inde i podcasten.