Folketingskandidat Erik Høgh-Sørensen kritiserer hvad han kalder Facebooks anslag mod ytringsfriheden. Derfor vil han ikke bruge annoncekroner på Facebook i valgkampen
Folketingskandidat Erik Høgh-Sørensen (DF) er så utilfreds med Facebooks tilfældige censurpolitik, at han har besluttet ikke at bruge en krone på facebookannoncer i valgkampen. Erik Høgh-Sørensen havde ellers sat 15.000 kroner af til annoncering på Facebook, men nu går samtlige hans annoncekroner til lokale medier.
”Facebook og Twitter har sammen med EU startet et anslag mod ytringsfriheden, hvor folk kan blive censureret uden nogen form for grundlag i loven. Det tager jeg konsekvensen af. Mine penge går til lokale medier, og hvis jeg bliver valgt til Folketinget, vil jeg sikre, at Facebook, Twitter og andre sociale mediegiganter betaler retmæssig skat i Danmark,” siger Høgh-Sørensen.
Facebook kan lukke profiler ned midlertidigt, uden at der reelt kan gøres indsigelse. Erik Høgh-Sørensen kalder det et “facebook-fængsel”, som man kan havne i trods Grundlovens ytringsfrihedsbestemmelser. Derfor vil han ikke støtte tech-giganten med annoncer, selv om det kan være en billig og effektiv annoncemulighed.
”Jeg kan overhovedet ikke matche de annoncebudgetter, som kandidater fra venstrefløjen har fra fagbevægelsen, og VK og LA har fra erhvervslivet. Men jeg kan slå et slag for ytringsfriheden, og det gør jeg også i mit daglige arbejde som regionsrådsmedlem,” siger han.
Se mere om Høgh-Sørensens arbejde for ytringsfrihed: https://ditoverblik.dk/kritiserer-eu-kommissionens-kamp-mod-fakenews-det-er-et-skridt-mod-censur/