
Lytternes og seernes redaktør 

Halvårsrapport for andet halvår 2019 

Indholdsfortegnelse: 

 

1. Grundlaget for lytternes og seernes redaktørs virksomhed s. 2 

 

2. Redaktørberetning    s. 3 

2.1 Forord og sammendrag    s. 3 

2.2 En åben og imødekommende organisation   s. 4 

2.3 Klimadebatten      s. 6 

2.4 At svare på klager over sig selv   s. 21 

2.5 Når interessenter vil påvirke DR’s fremstilling  s. 25 

 

 

3. Trends og tal for henvendelser    s. 27 

 

4. Gennemgang af væsentlige temaer   s. 31 

 

5. Andet led i klagebehandlingen    s. 40 

5.1 Pressenævnssager    s. 40 

5.2 Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør  s. 41 

    



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

2 
 

1. Grundlaget for lytternes og seernes redaktørs virksomhed 

Lytternes og seernes redaktør (LSR) skal på baggrund af henvendelser og klager vurdere, 

om DR’s indhold lever op til en høj programetisk og journalistisk standard. Sideløbende 

hermed skal LSR fremme bedre klagebehandling, svarkultur og dialog med DR’s brugere. 

LSR er ankeinstans, når det gælder klager over væsentlige brud på DR’s programetik. Som 

led i sit arbejde med ankesager udarbejder LSR en indstilling til DR’s generaldirektør.  

Tilslutter generaldirektøren sig en eventuel kritik, skal den følges af DR. Når der er truffet 

afgørelse i en ankesag, kommer nyheden på dr.dk. 

LSR kan sige sin mening og afgive henstillinger i konkrete sager og i forhold til redaktionel 

praksis. 

I det daglige arbejder LSR sammen med DR Etik og DR Jura. I modsætning til DR Etik og 

DR Jura beskæftiger LSR sig ikke med DR’s programmer og indhold, før det har været 

publiceret.  

LSR er ansat af DR’s bestyrelse og ikke underlagt DR’s daglige ledelse.  

I Bekendtgørelse om vedtægt for DR står der: 

§29 Lytternes og seernes redaktør skal overvåge DR’s behandling af henvendelser fra lyttere, seere og 

brugere, herunder klager over DR’s virksomhed, med henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk 

standard i den samlede programvirksomhed. 

Stk. 2. Lytternes og seernes redaktør kan som led i sin virksomhed fremsætte kritik, afgive henstillinger eller 

i øvrigt fremsætte sin opfattelse af konkrete sager eller redaktionel praksis. 

Stk. 3. Lytternes og seernes redaktør skal endvidere bl.a.: 

1) fremme dialogen med seerne, lytterne og brugerne om DR’s programetik og behandling af klagesager, 

2) foretage en løbende registrering af henvendelser til DR, herunder klager over DR’s virksomhed, og 

3) halvårligt rapportere til bestyrelsen om sin virksomhed. 

     Bekendtgørelse om vedtægt for DR 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

3 
 

2. Redaktørberetning 

2.1 Forord og sammendrag 

2019 var et år som i høj grad i DR blev præget af valg og valgdækning. Således har det også 

smittet af på arbejdet for lytternes, seernes og brugernes redaktør (LSR). Dels var der 

Europa-parlamentsvalget og dels Folketingsvalget. Dertil kom en optakt til valgdækningen, 

som var præget af, at det nye parti ’Stram Kurs’ med den markante og meget DR-kritiske 

leder Rasmus Paludan nåede de nødvendige stillere for at deltage i valget, og dermed var 

også DR forpligtet til at inddrage partiet og dets leder Rasmus Paludan i politiske debatter 

og præsentationsudsendelser. Det affødte mange henvendelser til DR i og omkring 

Folketingsvalget. 1 

2019 blev også året, hvor klimadækningen i endnu højere grad end tidligere kom til at præge 

sendefladen i nyhedsudsendelser, programmer og artikler. Jeg har derfor til denne rapport 

gennemført en undersøgelse af emnet. Det er ikke en videnskabelig undersøgelse, men en 

gennemgang af DR’s dækning i såvel radio, tv som på dr.dk i de første fjorten dage af 

oktober 2019. Derfor kan undersøgelsen heller ikke bruges til at generalisere DR’s samlede 

dækning af klimaet. Gennemgangen giver anledning til overvejelser om bredden og 

nuanceringen af dækningen i den undersøgte periode. Da kategoriseringen rummer 

fortolkning og et vist element af subjektiv bedømmelse af de enkelte indslag og artikler, vil 

jeg nøjes med at kalde tendensen for ’en strømpil.’ Dette tema bliver udfoldet i kapitel 2.3.  

DR’s arbejde med en ny strategi har blandt andet medført et øget fokus på 

brugerkontakten, og det er meget glædeligt. DR er indstillet på at bruge midler i de 

kommende år på dels at gå i dybden med brugernes reaktioner, dels at arbejde for endnu 

tættere dialog med brugerne - også dem, der foretrækker andre kontaktformer end den 

officielle vej via kontaktsiden. Det er et tema, som jeg har været optaget af gennem de 

seneste mange rapporter til bestyrelsen. Det er et vigtigt skridt i retning af en dybere 

indsigt i DR’s relation til brugerne.  

Antallet af ankesager hos LSR ligger på samme niveau som forrige halvår. DR har i andet 

halvår af 2019 fået kritik i Pressenævnet tre gange, hvor DR i forrige halvår var nede på 

nul sager med kritik fra Pressenævnet. 

Også i dette halvår har LSR haft en del besøg fra International Media Support og fra 

European Federation of Journalists. Senest var der i slutningen af november besøg fra 

Moldova, Ukraine og en række andre østeuropæiske lande. I september var der besøg fra 

Kenya, Tanzania, Uganda, Zambia og Zimbabwe.  

Centralt i møderne har været DR’s interne klagesystem og måden, hvorpå DR arbejder med 

sin etik og også med at rette sine fejl. Også emner som ytringsfrihed og public service-

mediers placering og rolle i et demokrati, har været oppe på møderne. 

God fornøjelse med beretningen. 

Jesper Termansen 

 
1 Lytternes og seernes redaktør: Halvårsrapport for første halvår 2019, p. 21 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

4 
 

 

2.2 En åben og imødekommende organisation 

Én af de store opgaver for DR i det forløbne år har været formuleringen af en ny strategi. 

I september blev resultatet lagt frem. Som et selvstændigt punkt er dialogen og DR’s 

møde med brugerne fremhævet. Det er særdeles positivt, og det er en glædelig udvikling, 

at DR’s direktion vælger af fremhæve det som en af de centrale prioriteter i DR’s 

virksomhedsstrategi mod 2025.  

I afsnittet om DR’s udvikling som organisation står der: ”DR vil derudover fokusere på, at 

brugerne i mødet med DR – uanset om det sker fysisk, per telefon eller skriftligt – oplever 

en åben og imødekommende organisation.” 2 

Dertil kommer, at DR har fulgt ordene op med midler til en kortlægning og undersøgelse 

af kontakten med brugerne de næste tre år.  

Det store overblik 

Når DR gerne vil i endnu tættere kontakt med brugerne og deres ønsker, holdninger og 

behov, vil jeg anbefale, at man gennemfører en undersøgelse, der omfatter og bearbejder 

data fra alle de kilder, hvor inputs fra seere, lyttere og læsere kommer fra. Registreringen 

i halvårsrapporten, giver et vist indblik i klagetendenserne. Stadig mangler der data.  

Ifølge DR’s egne tal fra den seneste public serviceredegørelse 3 modtog DR i 2018 i ca. 

85.000 skriftlige henvendelser. Gennem Right Now-systemet samt den mængde, der 

kommer ind til LSR, har LSR registreret knap 20 procent svarende til godt 15.000. Det er 

summen af registrerede klager samt ris og ros. 

Altså knap en femtedel af den samlede mængde på 85.000 er læst, sorteret og 

systematiseret, så de giver et indblik i, hvad brugerne er utilfredse med. Men tilbage står, 

at der ikke findes et samlet overblik over og en bearbejdning af indholdet i de godt 80 

procent af de skriftlige henvendelser.  

Læg dertil det store antal telefonhenvendelser. Langt over 320.000 årligt, hvoraf ca. 70 

procent drejer sig om licens.4 Sorterer man dem fra, er der næsten 100.000 henvendelser, 

der ikke er nogen samlet, konkret viden om. Det er vigtigt at understrege, at det er en 

meget stor og ressourcekrævende opgave at registrere alle data. Det er heller ikke, hvad 

jeg foreslår. Derimod kan en mindre, afgrænset og overskuelig pilotundersøgelse, hvor DR 

til gengæld gennemgår alle relevante datakilder og samler et sample, give et indtryk af hele 

billedet, når alle kilder er regnet med. En mulighed kunne være, at DR også gennemførte 

en indsamling af data fra alle kilder i en konkret uge. Her tænker jeg både på 

henvendelserne gennem custhelp, men også telefonhenvendelser, mails og andet, som kan 

give et samlet overblik. Navnlig er indholdsanalysen vigtig. En sådan undersøgelse kan give 

et billede af, hvilke typer af reaktioner, kommentarer m.m., der kommer til DR og fra hvilke 

kanaler. 

 
2 DR’s strategi ”Sammen om det vigtige” p. 22 
3 PS-redegørelse for 2018 p. 49 
4 PS-redegørelse for 2018, op. cit. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

5 
 

DR er som led i sin nye strategi i gang med en række undersøgelser, som skal måle 

befolkningens vurdering af DR på parametrene ”tilfredshed”, ”relevans”, ”kvalitet” og 

”tiden værd.” 

Det ville give den fordel, at DR får et egentligt statistisk grundlag for at bedømme, hvad 

det samlede billede er af brugernes krav og ønsker til DR.  

I den forbindelse er det mit håb, at DR også ser på, hvordan brugerne foretrækker 

kontakten med DR. Der er i dag andre muligheder end ”kontaktknappen” og telefonen, som 

for eksempel tilbagemeldinger til DR på DR’s apps, er en måde at give sin holdning til kende 

på.  

Det ville formodentlig også kunne afdække, hvordan brugernes kontakt til DR fungerer. 

Herunder hvilke typer af brugere, der henvender sig gennem kontaktknappen og custhelp, 

og hvilke grupper, der bruger andre kanaler som for eksempel apps, sms eller sociale 

medier.  

Metoder kan diskuteres, men det væsentlige og positive er, at DR er åben over for at 

undersøge og styrke kontakten til brugerne og arbejder i retning af målet om få et samlet 

overblik over brugerhenvendelser. 

 

• Forslag om flere undersøgelser af brugernes kontakt til DR. Herunder en måling af, 

hvad der er brugernes foretrukne kontaktformer til virksomheden.

DR’s svar: 

Det indgår som et selvstændigt punkt i DR’s virksomhedsstrategi ”Sammen om det 

vigtige”, at DR vil arbejde for i endnu højere grad at fremstå som en åben og 

imødekommende organisation, når danskerne er i kontakt med DR. Der er på den 

baggrund igangsat et større arbejde for at identificere, hvilke områder og indsatser, der 

bedst bidrager til dette. Som led heri er der igangsat en kortlægning af brugernes møde 

med DR, og alle ca. 85.000 skriftlige henvendelser via Right Now er i den forbindelse 

kategoriseret efter type (spørgsmål, klage, fej, idé/tip, ris og ros, øvrigt) og efter 

modtagende enhed i DR (Licens, Programservice, DR NAD, DR Medier mv.). 

Der findes ikke findes én samlet registrering af henvendelsernes konkrete indhold, 

herunder fordi mange henvendelse ofte vil vedrøre flere forskellige emner. Det samme gør 

sig gældende for de telefoniske henvendelser, der ikke vedrører licens. Det bemærkes, at 

opgørelsen af indkomne opkald rent teknisk også omfatter opkald, der sker uden for 

åbningstid eller af anden grund, ikke fører til personlig samtale (vedkommende lægger 

på/får oplysninger fra den automatiske svarer eller lignende). Disse opkald vil i sagens 

natur ikke kunne kategoriseres efter emne.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

6 
 

Som led i det fortsatte arbejde med DR som en åben og imødekommende institution, vil 

det blive overvejet, om en kategorisering af henvendelser efter indhold/emne er muligt og 

hensigtsmæssigt, samt om der skal opbygges endnu større viden om brugernes foretrukne 

henvendelseskanaler, herunder om gevinster og fordele herved står mål med 

ressourceforbruget. 

*** 

2.3 Klimadebatten  

Klimaet fylder meget og er inden for et år eller to blevet et dominerende emne – som en 

naturlig konsekvens deraf fylder det også stadig mere i DR’s dækning.   

Derfor har jeg valgt at sætte fokus på emnet.  

Jeg tager også klimadækningen op, fordi det fylder mere i brugernes henvendelser. DR 

modtager i stigende grad kommentarer fra lyttere, læsere og seere om klima. Da kontoret 

her gennemgik DR-brugernes reaktion på folketingsvalget i sommer, var der en del 

henvendelser specifikt om Folketingsvalget og dækningen af klimaet i valgdækningen. 

Nogle opfordrer DR til større grad af aktivisme. Andre det modsatte. Der er i de senere år 

begyndt at dukke klager op over for eksempel madspild i tv-programmer og kørsel på 

motorcykler som eksempler på klimauvenlige fænomener. 

Jeg har tidligere til brug for halvårsrapporten til bestyrelsen taget et tema op, som i 

særlig grad har givet anledning til interesse. Det skete med det amerikanske 

præsidentvalg i 2016, som før, under og efter præsidentvalget affødte reaktioner på 

grund af Donald Trumps person. Jeg vil dog pointere, at klimaet endnu ikke optager 

brugerne i samme grad, som valget af Donald Trump til præsident gjorde.  

Klimaet fylder i dag så meget og er i en række sammenhænge en væsentlig komponent i 

mange samfundsmæssige diskussioner, at det er relevant at se nærmere på dækningen.  

Det er ikke målet her at forholde sig til den naturvidenskabelige eller politiske diskussion 

om mål og midler i klimaindsatsen. Heller ikke om målemetoders rigtighed i forhold til 

havvandsstigning m.m.  

Målet er at se på hvilket udgangspunkt og vinkling samt med hvilke journalistiske 

arbejdsmetoder, DR går til dækningen af det meget omfattende emne med. Det 

enkeltstående indslag eller artikel er ikke i sig selv videre interessant i denne sammenhæng. 

Det er summen og tendenserne, som er interessante. 

DR og FN’s verdensmål 

DR har som virksomhed tilsluttet sig FN’s verdensmål, herunder målet om en klimaindsats. 

Samtidig har DR i sine seneste årsrapporter pointeret, at det ikke har nogen indflydelse 

på den redaktionelle dækning. Det skærper til gengæld det redaktionelle ansvar for at 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

7 
 

forholde sig balanceret og upartisk til dækningen af klimaet og dermed demonstrere, hvad 

DR selv skriver i årsrapporten: At der bør være adskillelse mellem virksomheden DR’s 

målsætning på dette punkt og de redaktionelle beslutninger. 

Andre steder i samfundet ses bekymring for, at engagement i FN’s verdensmål kan påvirke 

uafhængige institutioners integritet.   

Syddansk Universitet (SDU) har officielt besluttet, at FN’s verdensmål skal skrives ind i 

universitets formålsparagraf. Samtidig vil universitetet oprette uddannelser, hvor FN-

målene er udgangspunktet for uddannelserne. Kritikere påpeger, at det er farligt for 

forskningsfriheden.5 

I folkekirken findes debatten også, hvor forskellige skoler er uenige om kirkens og de 

enkelte præsters politiske engagement i klimasagen. Et eksempel fra efteråret var en 

biskop, der ønsker, at kirken støtter FN’s verdensmål. Andre præster argumenterer for, 

at det strider mod opfattelsen af folkekirken som stedet, hvor man adskiller forkyndelsen 

og det politiske liv. 6 

Undersøgelsen 

Undersøgelsen omfatter artikler fra dr.dk og indslag (radio-og tv) i mediearkivet fra den 

1. til den 15. oktober 2019, hvori ordet ’klima’ indgik. Tidspunktet er valgt, fordi DR i den 

periode beskæftigede sig ekstraordinært meget på alle platforme med klima, da der var 

internationalt klimatopmøde for borgmestre verden over, C40, i København. Netværket 

består af 94 af verdens største byer, som gør en særlig indsats for klimaet. Deltagerne 

mødtes til topmøde i København i begyndelsen af oktober. 

Det faldt sammen med Folketingets åbning og det nye folketingsår, hvor klimaet også 

spillede en betydelig rolle i statsministerens åbningstale og i regeringens finanslovsudspil 

for næste år. Tilmed var det optakt til regeringens forhandlinger med partierne om en ny 

klimalov, der blandt andet skulle fastlægge regeringens egen målsætning om en reduktion 

af udledning af klimagasser på 70 procent inden 2030 målt i forhold til 1990-niveauet. 

Af samme grund er dækningen i de fjorten dage i oktober præget af få, store 

begivenheder. C40 topmødet, gallamiddag på Christiansborg for deltagerne, og navnlig 

regeringens klimainitiativer i lovkatalogen og finanslovsforslaget. C40 betød også, at en 

række topnavne navnlig fra USA gæstede landet og fik dækning i DR. Blandt andre det 

amerikanske, demokratiske kongresmedlem Alexandria Ocasio-Cortez, som er kendt for 

sin i en amerikansk sammenhæng ekstremt venstreorienterede og klimavenlige politiske 

profil. Hun talte på Rådhuspladsen i København til en klimademonstration i forbindelse med 

C40-topmødet og fik omfattende dækning af DR. 

Materialet til undersøgelsen er fra DR’s mediearkiv, hvor der er godt 400 radio- og tv-

indslag i den pågældende periode, hvor ordet ’klima’ indgår. Der var omkring 40 artikler på 

dr.dk i samme periode.  

Metodeindvendinger 

 
5 Hvorfor er diktatorer og universiteter så glade for FN’s verdensmål? Berlingske 28. september 2019 
6 Når kirken bliver politisk og kristendommen moralsk. Kronik i Kristeligt Dagblad den 9. oktober 2019 af sognepræst 
Kristan Brøcker. Kronikken er et opgør med biskop Henrik Stubkjærs opfordring til at kirker holder ”Break for Climate.” 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

8 
 

Der kan rejses metodiske indvendinger mod undersøgelsen. Den omfatter således kun en 

begrænset tidsmæssig periode i ugerne 40 og 41. Jeg kan ikke sige, hvorvidt billedet kan 

udvides til at tegne hele DR’s dækning i 2019. Derfor vil jeg nøjes med at betragte 

undersøgelsen som ’en strømpil.’ 

Klima-aktiv eller klima-refleksiv 

I selve måden at vurdere et indslag eller en artikel på vil der uvilkårligt være et element af 

personlig bedømmelse. Det enkelte indslag eller den enkelte artikel er her vurderet ud fra, 

om det eller den samlet set er klima-aktiv eller klima-refleksiv.  

Et klima-aktivt indslag afspejler, at behovet for en ’grøn omstilling’ og en ’klima-indsats’ 

implicit eller eksplicit ligger til grund for det redaktionelle produkt, uden at indslaget eller 

artiklen indeholder modspørgsmål eller andre kilder, der kan perspektivere og måske 

kritisere præmissen og dermed også være med til at understrege DR’s professionelle og 

neutrale distance til emnet. Er indslaget klima-aktivt viderebringer det brugeren 

indtrykket af behovet for en grøn omstilling og vil ofte være aktivt i den forstand, at 

brugeren får anvisninger til en forandring af sin adfærd i en mere klimavenlig retning. 

Er indslaget klima-refleksivt indeholder det enten i form af vinkel, sprog, kildevalg eller 

journalistisk metode en form for perspektivering eller kritisk holdning til det klimaaspekt, 

som det beskæftiger sig med. Ikke forstået som en kritisk holdning til selve behovet for en 

klimaindsats eller det naturvidenskabelige grundlag, men kritisk i den forstand, at 

journalisten udfordrer kilden/kilder eller på anden vis markerer en faglig professionel 

distance til klimatemaet og behovet for grøn omstilling.  

Målet med de grundlæggende etiske værdier må være, at DR igennem modspørgsmål og 

researchmæssig afprøvning af alle holdninger på seerne, lytternes og brugernes vegne får 

afdækket både de stærke og de svage sider af enhver argumentation. Det er en 

professionel standard, ikke en politisk stillingtagen. Netop med klimaet som tema er det 

ekstra vigtigt at have denne dimension for øje, da en del af debatten er præget af så høj 

grad af enighed, der næsten kan forekomme som om, at mål og midler i klimadebatten er 

hævet over almindelig kritisk journalistisk efterprøvning fra mediernes side.   

Jeg har her brugt vendingen ’grøn omstilling.’ I virkeligheden er det et paraplybegreb, som 

dækker over alle de tilknyttede og afledede klimaproblemstillinger med drivhusgasser, 

temperaturstigninger, energiomstilling m.m. som er udtrykt blandt andet i FN’s verdensmål 

fra 2015 og klimatopmødet i Paris samme år. Det er dog vigtigt at understrege, at de 

overnævnte betegnelser som ’klima-aktiv’ og ’klima-refleksiv’ ikke relaterer sig direkte til 

disse overordnede mål.  

Lad mig give et eksempel: 

TV-Avisen bragte for eksempel et indslag den 12. oktober 2019, hvor vinklen var, at det går 

for langsomt med udfasningen af oliefyr. Kilden var regeringens støttepartier og 

Alternativet. Indslaget baserer sig kun på kilder, der var enig i den præmis. Vinklen var, at 

regeringens støttepartier ville have et straksforbud mod oliefyr. Der var ingen kritiske 

spørgsmål til partierne. Der medvirkede ingen kilder, som havde andre vinkler på det 

politiske initiativ. Der var ingen oplysninger om konsekvenserne for de mennesker, som her 

og nu måtte af med en varmekilde, hvis initiativet blev til noget.   



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

9 
 

Efter min vurdering var indslaget ’klima-aktivt’. Indslaget har kilder, der alle går ind for at 

skifte oliefyret ud. Partierne bag regeringen anbefaler endda, at det sker straks. Andre 

ikke-politiske kilder medvirker, og de bakker også vinklen op. Der er ingen tydelige kritiske 

spørgsmål eller oplysninger. Der er eksempelvis ingen modspørgsmål i retning af, hvordan 

man har tænkt, at boligejere, der ikke har råd til udskiftning, skal klare den opgave. Et 

synspunkt, som Enhedslisten ellers så sent som august 2019 i en pressemeddelelse 

advarede om. 7 

Da der i sådan en undersøgelse er tale om vurderinger af et indhold, som ikke er eksakte, 

er det heller ikke metodisk hensigtsmæssigt at udregne procentværdier. Det vil skabe et 

falsk indtryk af, at man kan opstille indslag og artikler på en talskala og måle afstanden 

mellem dem. Det interessante er ’strømpilen’ og ’tendenserne’. Altså den akkumulerende 

viden om indslag og artikler. 

Ikke alle indslag og artikler er med. Det er der grunde til. 

Nogle indslag er valgt fra, fordi de er ”gengangere”, hvor den samme nyhed har været bragt 

for eksempel som radio-timenyhed flere gange på et døgn. En del ”enheder” er ikke 

journalistisk bearbejdede indslag, men råklip og derfor ikke taget med. Heller ikke 

åbningsdebatterne fra Folketinget er med. 

En del er sorteret fra, fordi ordet ’klima’ kun optræder i en titel eller lignende, så indslaget 

reelt ikke handler om klima. 

I alt er der efter en sortering gennemgået 43 artikler fra dr.dk og 228 indslag i radio og 
TV. Variationen i de enkelte indslag er stor. Der er en del korte nyhedstelegrammer fra P3, 
P4 og P1 til hele timelange programmer i radioen. 

Den klima-aktive præmis kan være underforstået i artiklen eller indslaget. Men den kan 

også være direkte udtalt.  

Den klima-refleksive præmis kan ligeledes være direkte udtalt eller ligge implicit, for 

eksempel i en værts spørgsmål.  

Er vinklen eller den journalistiske bearbejdning i større eller mindre grad kritisk over for 

den præmis, vil artiklen eller indslaget være blevet bedømt som k-præmis negativt. Heri 

ligger ikke nogen politisk tilkendegivelse. Kritisk skal forstås som en journalistisk 

arbejdsmetode, hvor klimapositive kilder i en eller anden forstand bliver udfordret og 

testet på deres synspunkter.  

Kriterierne er: Stilles der modspørgsmål og undersøges kritiske vinkler i forhold en grøn 

omstilling/ klimaindsats?  Hvordan optræder journalisten/værten i forhold til historien? 

For eksempel om tilrettelæggeren/journalisten selv kommenterer behovet for en 

klimaindsats eller det modsatte. Stiller tilrettelæggeren/journalisten modspørgsmål til de 

medvirkende kilder eller er vedkommende ukritisk?  

Der er stor forskel på et kort nyhedstelegram eller et langt program. For helhedens skyld 

er alle indslag bedømt ens.  

En del artikler og indslag – hovedparten – beskæftiger sig med konkrete og afgrænsede 

dele af klimadebatten.  

 
7 https://enhedslisten.dk/2019/08/21/pressede-boligejere-skal-have-klimatilskud 

https://enhedslisten.dk/2019/08/21/pressede-boligejere-skal-have-klimatilskud


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

10 
 

”Isen smelter” 

Her er nogle eksempler til at illustrere, hvordan forskellige artikler og indslag er bedømt.  

En artikel fra dr.dk den 11. oktober er en quiz, hvor læseren kan teste sin viden om klima. 

Indledningen lyder: ”Isen smelter, temperaturen stiger, koralrevet lider og regnen vælter 
ned herhjemme. De fleste ved nok, at det ikke ser helt godt ud for vores klima. Men har du 
styr på de kolde facts?” 

Artiklen er vurderet som klima-aktiv. Det er udgangspunktet for quizzen, at det er sådan 

klodens tilstand er, som sætningerne beskriver.  

Et andet eksempel: Et P1 program den 3. oktober drejer sig om den danske klimaforsker 

Sebastian Mernild. Han bliver beskrevet som ”den videnskabelige klimasuperstar.” 

Programmet har klima-aktiv tilgang til forskeren. Det ligger i udsendelsen og siges direkte, 

at der er behov for handling, og værten mødes ikke på noget tidspunkt med kritiske 

spørgsmål i forhold til egen rolle og holdninger.  Værten siger i begyndelsen af 

programmet, at programmet skal hjælpe til at finde ud af, ”om løbet er kørt, eller vi kan nå 
at redde Jorden og klimaet.” 

Et tredje eksempel er børnenyhedsudsendelsen ’Ultranyt’ den 1. oktober. Her drejer det sig 

om grønlandske børn, der demonstrerer imod klimaforandringer.  Tonen i indslaget er 

subjektiv, når det for eksempel siges: ”Og der er desværre god grund til at gøre 
opmærksom på klimaproblemet. En helt ny rapport fra FN viser, hvordan klodens have og 
isdækkede områder klarer sig. Og det er ikke specielt hyggelig læsning.” 

Og senere. ”Så er det altså godt at børn over hele verden, inklusive Sascha og Kiki i 
Grønland, siger, at politikerne må gøre noget.” 

Reporteren hylder med den sidste sætning børnenes engagement snarere end at holde sig 

til at dække sagen. 

Indslaget er et af de relativt sjældne, hvor tilrettelæggeren direkte går ind og gennem sit 

sprog kommenterer klimaemnet. 

I de fleste indslag er præmissen derimod implicit. Indslag og artikler bliver ofte 

handlingsanvisende. Det er, hvad der kendetegner mange af DR’s distrikters klimaindslag 

og artikler i perioden.  

DR’s distrikter har dækket C40 topmødet med en række lokale indslag. De er bygget op på 

en meget ens måde. Indslagene nævner C40-mødet som ’krog’ for at finde en positiv lokal 

eller regional case, der støtter op om behovet for at gøre en indsats. Der nævnes 

energitest af huse, lokale fødevarer, indkøb af blomster m.m.  

Distrikternes indslag har hyppigt fokus på lokale ildsjæle, virksomheder eller projekter, som 

gennem det valgte eksempel kan bidrage med en positiv historie om, hvordan man kan gøre 

en indsats for et bedre klima. 

Det er en blomsterhandler på Fyn, som af klimagrunde er gået væk fra at bruge 

importerede blomster for at bruge lokale i stedet. Der er Skjern Papirfabrik, der gør noget 

for at begrænse CO2. Der er meget få kritiske spørgsmål eller kilder, og behovet for en 

grøn omstilling er præmissen for distrikternes indslag af samme type.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

11 
 

Forskellen på en klima-aktiv og en klima-refleksiv tilgang ses i et eksempel, hvor den samme 

kilde er interviewet om samme emne, men i to forskellige P1-programmer og med 

forskelligt udfald. Direktør for C40 Simon Kjær Hansen er en partskilde, som har til opgave 

at promovere det topmøde, han er direktør for. Han bliver interviewet både i P1 Morgen8 

og nogle dage senere i programmet på P1 ’Orientering Weekend.’ I P1 Morgen møder kilden 

spørgsmål, som implicit accepterer hele ideen med topmødet og dets initiativer og aktivt 

medvirker til, at direktøren forklarer sig uden at blive udsat for modspørgsmål. 9 

I ’Orientering Weekend’ derimod udfordrer den kvindelige vært direktøren med kritiske 

spørgsmål. Værten peger på, at de gule veste i Frankrig opstod som en konsekvens af 

social uro på grund af brændstofpriser. Værten spørger også kritisk ind til C40’s løsninger 

og de sociale konsekvenser. Det sidstnævnte indslag er ét af de få, som bliver vurderet 

som k-præmis negativt eller kritisk. Ikke fordi indslaget som sådan forholder sig til klimaet. 

Men fordi værten i sine spørgsmål forholder sig kritisk over for direktøren for C40 og 

tester ham med kritiske spørgsmål. Det er fraværende i de mange andre artikler og 

indslag, som beskæftiger sig med C40. 

Bange børn 

Programmet ’Manus Manege’ på P1 er også et af de få eksempler på et program, der 

forholder sig reflekterende til et aspekt af klimadebatten. Ikke fordi programmet 

udtrykker en holdning til klimaet, for det beskæftiger det sig ikke med. Men fordi 

programmet den 4. oktober handler om den negative virkning, det kan have på børn at høre 

om klimaet og de mulige konsekvenser for kloden og menneskeheden. Programmet bliver 

derfor vurderet som klima-refleksivt. Det sætter klimadebattens negative indflydelse på 

børns sind til debat. Programmet handler derfor ikke om et aspekt af selve klimaindsatsen, 

men om de afledte følger af en så massiv offentlig diskussion.    

At et indslag eller en artikel bliver vurderet som klima-refleksivt er dermed ikke udtryk for, 

at indslaget eller artiklen overhovedet forholder sig til klimaet eller behovet for en 

klimaindsats. Det kan det gøre, men det behøver det ikke nødvendigvis at gøre. Det er 

snarere udtryk for, at tilrettelæggeren har anvendt en metode, hvor man har stillet 

kritiske spørgsmål, indhentet fakta og andre kilder med en kritisk holdning til emnet.  

Neutral 

Der findes også indslag og artikler, som er rubriceret som neutrale. Det gælder en del 

korte nyhedsindslag eller artikler, som er en registrering af klimarelaterede begivenhed og 

derfor hverken er blevet placeret i den ene eller anden kategori. For eksempel en relativ 

kortfattet nyhed om arrestation af skuespilleren Jane Fonda som klimaaktivist. Eller det 

er indslag og artikler, hvor klima spiller en underordnet rolle i forhold til hovedvinklen. 

 

Strømpilen 

Overordnet indikerer undersøgelsen, at DR i den undersøgte periode i meget betydelig 

grad baserer artikler og indslag på en klima-aktiv holdning til klimaindsatsen.  

 
8 P1 Morgen 9. oktober 2019 
9 P1 Orientering Weekend 12. oktober 2019 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

12 
 

Over halvdelen af indslagene var klima-aktive. En betydelig del af disse indslag og 
artikler har karakter af at være ’konstruktive’ bidrag til, hvordan borgere eller 
virksomheder kan foretage sin egen grønne omstilling.  

I den type indslag ligger det indforstået og uden nogen form for debat, at der skal ske en 

grøn omstilling, uden at DR sætter kritiske spørgsmål til kilder eller præmis. Der er 

samtidig mange en-kildehistorier både på dr.dk og i radio og tv. Meget få indslag eller 

artikler beskæftiger sig med den naturvidenskabelige substans i klimadebatten.  

Næsten ingen artikler eller indslag i den undersøgte periode beskæftiger sig med 
substansen i de naturvidenskabelige opfattelser af klimaets udvikling og en indsats 
i den forbindelse. For eksempel berører så godt som ingen indslag demografi og 
befolkningsvækst som en faktor på trods af, at undersøgelsesperioden er præget 
af C40-mødet og de store byers udledning af drivhusgasser. På trods af 
regeringens egen målsætning om en begrænsning på 70 procent af drivhusgasserne 
og inden år 2030 berøres emnet næsten ikke i det undersøgte materiale. 

Et af de få eksempler på et indslag, der kommer lidt ind på nogle af de globale mekanismer 

og årsager til drivhusgasudledningen er faktisk et interview med en landmand fra Jelling. I 

indslaget fra den 9. oktober er han kritisk over for dele af klimaindsatsen. Han 

kommenterer, hvad han opfatter som den yderst ringe indflydelse, som reduktion i 

Danmark har i forhold til lande med en befolkningsstørrelse som Kina og Indien.10  

Der er enkelte eksempler på artikler, som forholder sig til de store naturvidenskabelige 

spørgsmål. Men som nedenstående eksempel viser, så er det samtidig et eksempel på en 

videreformidling af én forskers opfattelse af noget, som i DR-rubrikken bliver betegnet 

som ’sandheden’. Overskriften lyder: OVERBLIK: Hvad der er sandt om klimaforandringerne. 

Indledningen lyder således: ”Klimaforandringer betyder, at vi fremover får varmere vejr, 
flere skybrud om sommeren og vådere vintre. Men er det sandt, at vi kan stoppe 
klimaforandringerne, hvis vi stopper med at spise kød? Eller kan man flyve uden at belaste 
klimaet, hvis man planter et træ? DR har spurgt Jens Hesselbjerg Christensen om, hvad 
der er sandt og falsk om klima-forandringerne. Han er professor og en af verdens førende 
eksperter i klima-forandringer.”11 

Det samme interview er blevet versioneret til radio- og TV-indslag. Heller ikke i 

versioneringerne er der føjet andre kilder til.  

Der er også et par andre træk ved materialet.  

Selv om der er mange indslag, som er k-præmis positive, er der få, hvor 
tilrettelægger eller journalist åbenlyst gennem sprog og speak udtrykker sin egen 
sin egen holdning.  
 
En større gruppe – omkring en tredjedel af indslag og artikler - er neutrale.  De 
indeholder ikke nogen særskilt præmis om, at der må gøres en klimaindsats, og 
skribent eller tilrettelægger har ikke lagt egne holdninger ind i teksten eller sproget. 

 
10 P4 Trekanten 9. oktober 2019/ interview med landmand Knud Jeppesen fra Jelling. 
11 DR.dk 8.10.2019 OVERBLIK. Hvad er sandt om klimaforandringerne? 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

13 
 

Et eksempel på, hvor svært det kan være at finde den balance, var en nyhed, som dukkede 

op i en række medier – også i DR – i november. DR.dk bragte nyheden med overskriften: 

”11000 forskere: Klimakrisen truer menneskeheden.” 

Historien kom fra det tyske nyhedsbureau DPA, som havde fundet den i det videnskabelige 

tidskift Bioscience Magazine.  

DR bragte nyhedstelegrammet, men fulgte ikke sagen op.  

Andre medier gik videre og undersøgte, hvem forskerne var. Der blev blandt andet bragt 

interviews med danske forskere, som havde overvejet at skrive under. Nogle danske 

forskere gav udtryk for, at de ikke ville skrive under, fordi de frygtede at blive taget til 

indtægt for en politisering. Til Kristeligt Dagblad sagde Kirsten Halsnæs, forsker i 

klimaforandringer ved DTU: ”Jeg synes, at videnskaben bliver misbrugt til at legitimere 
politiske dagsordner. Som forsker bør vi holde os på dydens smalle sti, hvor vi kun 
legitimerer det, vi selv har fagligt belæg for.”12 

Senere kom det også frem, at der var underskrivere, som ikke havde nogen klimafaglig 

baggrund for at vurdere klimatruslen. Endelig var der opdigtede forskere, som var sat på 

underskriftsindsamlingen. 

Sagen om underskrifterne drejede sig ikke om, hvad der var videnskabelige fakta i forhold 

til klodens tilstand.  

Den drejede sig om en journalistisk efterprøvning af, hvem de mange underskrivere var. 

Når medierne viderebringer en alvorlig advarsel, som tilsyneladende får massiv opbakning 

i forskerkredse, er det et eksempel på journalistisk opfølgning også at kunne oplyse 

befolkningen om, hvad der er disse forskeres udgangspunkt for at skrive under. 

Gør de det ud fra et fagligt standpunkt som naturvidenskabsmænd, eller gør de det som 

en personlig politisk tilkendegivelse? Det drejer sig ikke om at være for eller en imod en 

klimaindsats i sin journalistiske tilgang. Det drejer sig om at bibeholde et kritisk fokus på 

kilder og kilders oplysninger og komme hele vejen rundt om et emne for derved at sikre en 

høj journalistisk integritet.  

På klimakursus 

Uden for Danmarks grænser har den debat fundet sted længe, om det er en form for ’falsk 

balance’, hvis medierne skal bringe en forsker, som er kritisk, hver gang mediet har bragt 

udtalelser fra en forsker, som tilhører flertallet af klimaforskere, der bekender sig til FN’s 

klimaforudsigelser. 

BBC kom for et par år siden i modvind, fordi stationen lod en kritiker af Storbritanniens 

støtte til vedvarende energi få taletid i et radioprogram. Det skete, fordi der var klaget 

over, at BBC havde inviteret den tidligere konservative finansminister Lord Lawson i 

studiet til en debat om energiformer og energipriser. Lord Lawson var på 

interviewtidspunktet i 2017 formand for en tænketank, hvis profil var kritisk over for den 

britiske stats støtte til vedvarende energi. 13Flere klagede over indslaget og Lawsons 

deltagelse. Den uafhængige kontrolenhed, Ofcom, afgjorde sagen. Ofcom konkluderede, at 

 
12 Kristeligt Dagblad, 11. november 2019. ”Forskere, der ikke har forsket i klimaforandringer, slår klima-alarm.” 
13 https://www.theguardian.com/environment/2018/sep/07/bbc-we-get-climate-change-coverage-wrong-too-often 
 

https://www.theguardian.com/environment/2018/sep/07/bbc-we-get-climate-change-coverage-wrong-too-often


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

14 
 

Lawson var en relevant kilde og havde ret i sine udtalelser om det meget høje niveau af 

offentlig støtte til energisektoren i Storbritannien. Til gengæld var der andre forhold, som 

Ofcom ikke mente, at Lawson havde ret i, og hvor Ofcom vurderede, at BBC burde have 

ydet kritisk modspil, som ikke var tilstede. Kritikken gik på, at BBC havde ladet Lawson så 

tvivl om, hvorvidt der har været en global temperaturstigning de seneste ti år.14 

BBC erkendte, at man havde været for ukritisk, og public service-stationen valgte 

efterfølgende at tilbyde alle medarbejdere en times klimakursus, så de stod bedre fagligt 

rustet i klimadebatten. 

BBC blev altså her kritiseret for at være for følgagtig og ukritisk over for en kilde, der var 

’havkatten i hyttefadet’ i forhold til en klimadagsorden om mere vedvarende energi, men 

en ægte balance vil jo fordre, at BBC stiller kritiske spørgsmål til alle medvirkende, også de 

kilder, som støtter klimadagsordnen. Ægte uafhængighed af politiske synspunkter og 

interesser fordrer, at en public service-station ikke går til klimadebatten med en 

aktivistisk holdning, men med en publicistisk tilgang, og stiller alle relevante spørgsmål på 

brugernes vegne. 

Opsummering 

Klimaet har på kort tid indtaget en dominerende rolle som tema, og det fylder af samme 

grund meget i DR’s dækning bredt. 

Kun meget få artikler eller indslag i den undersøgte periode bærer præg af, at der bliver 

stillet modspørgsmål eller anvendt kilder, der problematiserer den klima-aktive præmis.  

Der er meget få programmer, artikler og indslag, som kan betegnes som klima-refleksive. 

Det vil sige, at de enten i metode, vinkling eller kildevalg udfordrer en antagelse om klima-

handling eller klima-aktivisme, om man vil. 

Omkring en tredjedel af artikler og indslag er neutrale og har hverken hældning til den ene 

eller anden side, også fordi klimaet er en underordnet del af indslaget eller artiklen. 

Kun meget få indslag og artikler rummer en direkte personlig tilkendegivelse fra 

journalisten/værten. Undersøgelsen er imidlertid kun en gennemgang af DR’s indslag og 

artikler i en 14-dags periode i oktober 2019. Kategoriseringen rummer en bedømmelse fra 

min side og er derfor ikke en videnskabelig gennemgang, men en undersøgelse af et udsnit 

af DR-indslag og artikler i 2019. Men undersøgelsen kan ikke udstrækkes til at generalisere 

i forhold til hele DR’s dækning. Det vil kræve en undersøgelse, som ikke er inden for LSR’s 

rammer at kunne gennemføre. 

Resultatet af mit udsnit af indslag og artikler giver anledning til nogle overvejelser om 

dækningen.  

For eksempel er der næsten ingen indslag eller artikler, der stiller spørgsmål til den 

politiske målsætning om 70 procent reduktion af klimagasser inden 2030. Det på trods af 

at eksempelvis dette emne vil kunne få meget betydelige konsekvenser i forhold til 

fordelingspolitik i årene fremover. Og på trods af at emnet var varmt i den periode, som 

her er undersøgt.  

 
14 https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/112701/issue-351-broadcast-on-demand-bulletin.pdf p.12 
ff 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0012/112701/issue-351-broadcast-on-demand-bulletin.pdf%20p.12


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

15 
 

DR’s journalistik afspejler ikke i den undersøgte periode den kompleksitet, variation og de 

mange dilemmaer, som emnet klima også rummer.  

DR’s svar på afsnit 2.3 Klimadebatten 

I afsnit 2.3 redegør LSR for sin kritik af DR’s klimadækning. LSR skriver, at hans 

undersøgelse ”giver anledning til overvejelser om bredden og nuanceringen af 

dækningen i den undersøgte periode”. Baggrunden for LSR’s rapport er, at klima er et 

dominerende emne, som helt naturligt fylder mere og mere i DR’s nyhedsdækning.  

DR er enig med LSR i, at en vurdering af DR’s klimadækning er relevant. Det er et vigtigt 

og komplekst område, som fylder meget både hos befolkningen og i DR’s dækning. 

DR er i sin dækning meget bevidst om, at klimastoffet er komplekst og et område, hvor 

der ofte er både store interesser og følelser på spil.  Ikke mindst derfor skal DR forholde 

sig kritisk til klimastoffet og videnskabelige delkonklusioner. DR har således oprustet på 

den journalistiske dækning og i 2019 ansat en klimakorrespondent, hvis opgave er at 

vise vej gennem junglen af såvel fakta som forudsigelser og fornægtelser på 

klimaområdet. 

DR anerkender, at der altid er noget, vi kan gøre bedre i vores dækning – det gælder på 

klimaområdet såvel som på andre områder. Et eksempel herpå er et indslag fra juni 

2019 om et foto af en hundeslæde på vej over indlandsisen omgivet af vand. DR fik i 

februar 2020 kritik for, at det af indslaget ikke fremgik tilstrækkeligt klart, at billedet i 

sig selv ikke kan reduceres til at være et udtryk for klimaforandringer. DR har beklaget, 

at det ikke blev understreget tydeligere, at billedet i sig selv ikke er dokumentation for 

klimaforandringer. Sagen er et konkret eksempel på, at DR hele tiden skal være 

opmærksom og forholde sig kritisk til sin egen klimadækning. 

Når det er sagt, så kan DR ikke genkende den tendens eller ”strømpil”, som LSR mener, 

at undersøgelsen peger på. DR finder, at der er grundlæggende udfordringer med 

rapportens metode og kategorisering af indslag, og dermed med LSR’s rapports 

grundlæggende præmis.  

LSR forsøger at kortlægge udgangspunkt, vinkling og journalistiske arbejdsmetoder i 
DR’s klimadækning. Dette gøres ud fra en vurdering af, om indslag og artikler er hhv. 

”klima-aktive”, ”neutrale” eller ”klima-refleksive”. LSR’s definition af ”klima-aktive” 

indslag og artikler er imidlertid upræcist defineret og tvetydig, idet kategorierne ikke er 

gensidigt udelukkende. LSR’s eksempler indikerer, at alle indslag og artikler, der ikke 

stiller spørgsmålstegn ved klimaudfordringerne og behovet for en grøn omstilling, bliver 

kategoriseret som ”klima-aktive” af LSR.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

16 
 

DR er grundlæggende uenig i denne præmis for Rapporten. Derudover finder DR, at 

rapporten har så store metodemæssige udfordringer, at der alene er tale om LSR’s 

subjektive vurdering af en række indslag og artikler mv., og ikke en egentlig 

”undersøgelse”. 

DR’s bemærkninger til kritikken uddybes nedenfor. 

Kritik af rapportens grundlæggende præmis 

LSR har i perioden 1.-15. oktober 2019 kategoriseret DR’s indslag (tv, radio og web) vedr. 

klima i tre kategorier: klima-aktive, neutrale og klima-refleksive.  

LSR definerer ”klima-aktive” indslag og artikler som indhold, der afspejler ”at behovet 

for en ’grøn omstilling’ og en ’klima-indsats’ implicit eller eksplicit ligger til grund for det 

redaktionelle produkt”. Denne definition indikerer, at alle indslag og artikler, der ikke 

stiller spørgsmålstegn ved klimaudfordringer og behovet for en grøn omstilling, skal 

kategoriseres som ”klima-aktive”.  

LSR skriver desuden, at ”klima-aktivt” indhold viderebringer ”brugeren indtrykket af 

behovet for en grøn omstilling og vil ofte være aktivt i den forstand, at brugeren får 

anvisninger til en forandring af sin adfærd i en mere klimavenlig retning”. LSR’s brug af 

ordet ”ofte” indebærer, at et indslag eller en artikel kan kategoriseres som ”klima-

aktivt”, selvom det ikke er handlingsanvisende ift. en grøn omstilling. 

LSR skriver efterfølgende, hvordan ”klima-refleksive” indslag skal forstås og ikke forstås. 

LSR skriver, at ”klima-refleksive” indslag ikke handler om at have ”en kritisk holdning til 

selve behovet for en klimaindsats eller det naturvidenskabelige grundlag”. Dette er i 

direkte modstrid med LSR’s definition af ”klima-aktive” indslag, hvor forudsætningen om 

”behovet for en grøn omstilling” er definerende for, at indholdet er ”klima-aktivt”. 

LSR’s definition af ”klima-aktive” indslag er således uklar og tvetydig. LSR’s forståelse af 

”klima-aktive” indslag og artikler kan således alene udledes af LSR’s eksempler på 

indhold, der er kategoriseret som ”klima-aktivt”. LSR’s eksempler indikerer endvidere, at 

alt indhold, der ikke stiller spørgsmålstegn ved klimaudfordringer og behovet for en grøn 

omstilling, er blevet kategoriseret som ”klima-aktivt”.  

DR er grundlæggende uenig i denne præmis for rapporten, hvor et indslag er ”klima-

aktivt”, hvis det ikke stiller spørgsmålstegn ved behovet for en grøn omstilling. Der er en 

bred forskningsmæssig opfattelse af, at der er globale temperaturstigninger og 

forandringer i vores klima, at disse forandringer skyldes menneskelig udledning af CO2, 

og at der skal ske en markant reduktion af CO2-udledning for at undgå yderligere 

betydelige temperaturstigninger i fremtiden.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

17 
 

DR anerkender årtiers internationalt videnskabeligt arbejde, og DR’s klimadækning skal 

derfor ikke stille spørgsmålstegn ved klimaudfordringer og behovet for en grøn 

omstilling i hver eneste artikel eller indslag for ikke at blive kategoriseret som ”klima-

aktiv”.  

DR er på denne baggrund uenig i måden LSR har kategoriseret indslag og artikler og 

finder ikke, at LSR’s rapport viser et retvisende billede af DR’s klimadækning.  

Metodiske udfordringer 

DR finder, at der er en række metodemæssige udfordringer, som stiller spørgsmålstegn 

ved, om LSR’s undersøgelse er valid – og dermed om den kan bruges som en såkaldt 

”strømpil”.  

LSR’s rapport dækker en periode på 14 dage. Den meget korte undersøgelsesperiode er 

metodisk problematisk, og LSR anfører selv periodens længde som en metodisk 

indvendig mod rapporten.  

Undersøgelsesperiodens længde er dog ikke det største metodiske problem. LSR’s 

forsøger grundlæggende at gøre kvalitative data (indslag, artikler mv.) kvantitative. Ved 

anvendelsen af en sådan metode, er det afgørende, at de forskellige kategorier er 

præcist og så vidt muligt objektivt defineret. Som beskrevet i det forudgående afsnit er 

LSR’s kategorier upræcist defineret og ikke gensidigt udelukkende. Dette er 

problematisk, idet kodningen af de enkelte indslag og artikler alene bliver et udtryk for 

LSR’s subjektive vurdering. LSR nævner selv, at der er ”et element af personlig 

bedømmelse”. Når undersøgelsesdesignet indeholder en så udpræget grad af subjektive 

vurderinger, stiller det endnu større krav til selve kodningsprocessen, dvs. inddelingen af 

indslag og artikler mv. i de forskellige kategorier. Kodningen er så vidt vides gennemført 

af LSR selv, og der er ikke foretaget kontrolkodninger med henblik på at afklare, om 

andre personer ville komme frem til samme resultat.  

En robust undersøgelse ville typisk have trukket på eksisterende viden om, hvordan man 

kan kategorisere indslag og artikler – enten på klimaområdet eller på andre relaterede 

områder. Derigennem ville det formentlig have været muligt at anvende kategorier, som 

ikke alene er subjektivt definerede. Samtidig ville en robust undersøgelse have testet og 

sikret, at forskellige mennesker ville nå frem til omtrent samme resultat.  

En robust undersøgelse ville ligeledes indeholde refleksioner omkring eget udgangspunkt 

og bias. Dette er særlig vigtigt, når kodningen gennemføres af den samme person, som 

har defineret kategorierne, og når kategorierne er upræcise og ikke gensidigt 

udelukkende. DR har gennemgået en stor del af de indslag og artikler som LSR lægger til 

grund for sin rapport, og finder på den baggrund, at der kan stilles væsentlige 

spørgsmålstegn ved LSR’s kodning og dermed ved rapportens konklusioner. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

18 
 

LSR’s rapport lever således ikke op til grundlæggende krav for en robust undersøgelse. 

Dette er yderligere problematisk, idet LSR’s metodeafsnit ikke indeholder overvejelser 

om disse metodiske udfordringer i forhold til de anvendte kategorier og kodninger.  

Disse metodiske udfordringer indebærer efter DR’s vurdering, at der alene er tale om en 

subjektiv vurdering af en række indslag og artikler mv., og ikke en reel undersøgelse. 

DR’s arbejde med FN’s verdensmål   

FN vedtog i 2015 i alt 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Siden er regeringer 

verden over begyndt at indarbejde verdensmålene i politiske målsætninger, samtidig 

med at flere og flere virksomheder arbejder for at bidrage til verdensmålene.  

I Danmark præsenterede den daværende regering i marts 2017 en handlingsplan for 

FN’s verdensmål og Folketingets Finansudvalg har i 2018 nedsat en parlamentarisk 

arbejdsgruppe med samtlige partier i Folketinget, som skal sikre koordinering af 

arbejdet i Folketingets udvalg, der er i berøring med verdensmålene.  

Dermed er der fra både regering og Folketing fokus på, at arbejdet med FN’s verdensmål 

bliver indarbejdet i både politiske prioriteringer og i den almindelige opgavevaretagelse i 

staten, kommunerne, regionerne, uddannelsesinstitutioner og øvrige offentlige 

institutioner.  

Der bliver således arbejdet aktivt med FN’s verdensmål i det offentlige såvel som i det 

private – og det gælder også i DR. DR’s arbejde med verdensmålene får LSR til at 

bemærke, at det skærper det redaktionelle ansvar for en balanceret klimadækning. DR 

er opmærksom på dette, hvilket også fremgår af årsrapporten for 2018, hvor der står 

følgende: ”DR arbejder derfor ikke med målsætninger om, at enkelte programmer skal 

fremme konkrete verdensmål. Verdensmålene er således ikke styrende for 

programvirksomheden, ud over de krav til DR’s rolle i samfundet, der fremgår af public 

service-kontrakten.” 

LSR bemærker, at der andre steder i samfundet ses bekymring for, at engagement i FN’s 

verdensmål kan påvirke uafhængige institutioners integritet. Det er ikke entydigt, 

hvordan LSR mener, at det skal tolkes i relation til DR – og hvad pointen er med afsnittet. 

DR har i modsætning til andre virksomheder netop ikke gjort FN’s klimamål til en del af 

sin formålsparagraf, men derimod meget klart holdt det ude af det 

programvirksomheden og dermed det redaktionelle arbejde. Derfor er det efter DR’s 

opfattelse ikke relevant, at LSR inddrager DR’s arbejde med verdensmålene i en kritik af 

DR’s programvirksomhed. 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

19 
 

Konkrete eksempler fra rapporten 

DR har gennemgået samtlige af de indslag og artikler, som LSR fremhæver i 

halvårsrapporten. samt en række af de øvrige indslag og artikler, der ligger til grund for 

LSR’s rapport. Ingen af disse indslag og artikler er efter DR’s vurdering problematiske, og 

DR kan ikke genkende billedet af, at dækningen skulle være ”klima-aktiv”.  

Et af LSR’s primære eksempler på et ”klima-aktivt” indslag er et indslag i TV Avisen den 

12. oktober 2019 vedrørende udfasning af oliefyr. DR finder, at indslaget er en helt 

igennem redelig og faktabaseret nyhedshistorie, som på ingen måde er aktivistisk i 

forhold til klimaet eller på anden vis problematisk. 

Afsættet for historien er, at i Danmark opvarmes 70.000 ejendomme med oliefyr alene. 

Det er tal baseret på DR’s egne beregninger, foretaget med ekspertvurdering fra 

Energistyrelsen og valideret af professor Poul Erik Morthorst fra Klimarådet, der 

konkluderer, at udfasningshastigheden ikke er i tråd med de politiske ambitioner, altså 

en tidligere konkret folketingsbeslutning om helt at udfase oliefyr fra den danske 

energiforsyning inden 2030. Professoren fremhæver, at brugen af olie til opvarmning, er 

noget nær den værste af alle energiformer.  

Historien er vigtig, aktuel og den berører mange. DR har af egen drift gennemført en 

status, der viser, at udfasningen går for langsomt til at indfri det politiske mål. DR 

fremhæver den primære årsag til, at det ikke går hurtigt nok (det er for dyrt at skifte) og 

spørger en række politiske partier til deres holdning. Historien udkommer på flere af 

DR’s platforme – blandt andet en artikel på dr.dk15. Der bliver i artiklen anvist flere idéer 

fra de politiske partier. I det omtalte indslag i TV AVISEN vinkles der på ét af disse 

forslag, men i oplægget til indslaget lægges hele undersøgelsens konklusion frem.  

LSR fremstiller sagen, som om der er tale om et politisk initiativ, som DR ”klima-aktivt” 

og dermed ukritisk lægger mikrofon til. Det er ikke korrekt. DR har taget initiativ til en 

status på en konkret politisk målsætning, hvor vi sammenholder fakta og målsætninger 

og beder politikerne om en reaktion, og det er i den sammenhæng, at straksforbuddet 

mod nye oliefyr fremkommer, men selve beslutningen om udfasning er en gammel 

Folketingsbeslutning.  

DR undersøger i dækningen konsekvenser og årsager samt andre muligheder for at nå 

målsætningen. Der er tale om veldokumenteret og alsidig journalistik, der netop 

forholder sig kritisk til konsekvenserne for danskere, der har et oliefyr. Her er således tale 

om en redelig og faktabaseret nyhedshistorie, hvor metoden til beregningerne er tydeligt 

beskrevet, som en række politikere reagerer på. Politikernes forslag står helt for egen 

regning, det har DR ingen holdninger til.  

 
15 https://www.dr.dk/nyheder/indland/oliefyr-bliver-ikke-skrottet-hurtigt-nok-det-sviner-lugter-og-stoejer 

https://www.dr.dk/nyheder/indland/oliefyr-bliver-ikke-skrottet-hurtigt-nok-det-sviner-lugter-og-stoejer


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

20 
 

Et andet eksempel illustrerer udfordringerne i LSR’s rapport og kategorisering af ”klima-

aktiv” og ”klima-refleksiv”. En udgave af P1-programmet ”Manus Manege” er ifølge LSR 

”klima-refleksivt”. Programmet handler om, hvilke indvirkninger det kan have for børn at 

høre om klimakonsekvenser, og LSR fremhæver programmet som ”et af de få eksempler 

på et program, der forholder sig kritisk til et aspekt af klimadebatten”.  

Udgangspunktet for programmet er en UNICEF-undersøgelse, hvor børn bl.a. skulle 

svare på, hvad der bekymrede dem mest, og her svarede 40 pct. af de adspurgte børn, at 

det var klimaet, der bekymrede dem mest. Det får programmets vært, Manu Sareen, til 

at stille spørgsmålet: ”Er vi ved at skabe en hel generation af klimaangste børn…?” 

Spørgsmålet og forskellige aspekter heraf drøftes programmet igennem med deltagelse 

af to 7. klasseelever, en forælder, en skolelærer og en børnepsykolog.  

Programmet vurderes af LSR som ”klima-refleksivt” til trods for, at programmet bygger 

på en grundlæggende forudsætning om, at der eksisterer klimaforandringer, og at 

programmet ikke forholder sig kritisk til behovet for en grøn omstilling. 

Et enkelt af de indslag, som LSR fremhæver, gav allerede kort efter at programmet var 

bragt anledning til en drøftelse på den pågældende redaktion i DR om, hvorvidt ordlyden 

i indslaget blev for subjektiv.  

Der er tale om et indslag i Ultranyt der handler om, at grønlandske børn demonstrerer 

for klimaet, fordi de selv oplever klimaforandringer i deres dagligdag. I forbindelse med 

efterkritikken af den pågældende udsendelse drøftede redaktionen om framingen var i 

orden – specifikt ordlyden: ”så er det altså godt at børn over hele verden, inklusive 

Sascha og Kiki i Grønland, siger at politikerne må gøre noget”. Redaktionen talte på det 

pågældende møde om, at ordlyden blev for subjektiv, og at de generelt skulle tilstræbe 

ikke at have værdiladet sprogbrug. 

Dette er et godt eksempel på, at klimadækningen er svær, men at DR løbende forholder 

sig kritisk til de indslag og artikler, som bliver bragt, og journalistisk efterkritik er en 

integreret del af arbejdet på redaktionerne.  

DR har, som nævnt gennemgået samtlige eksempler, som LSR fremhæver i 

halvårsrapporten samt en række af de øvrige indslag og artikler, der ligger til grund for 

LSR’s rapport. På den baggrund kan DR ikke genkende LSR’s beskrivelse af, at DR’s 

journalistik i den undersøgte periode ikke afspejler ”den kompleksitet, variation og de 

mange dilemmaer, som emnet klima også rummer”. DR kan heller ikke genkende 

kritikken af, at et indslag er såkaldt ’klima-aktivt’, fordi det ikke stiller spørgsmålstegn 

ved, om der skal ske en grøn omstilling eller fordi den naturvidenskabelige substans ikke 

bliver drøftet i alle indslag.  

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

21 
 

DR har en bred nyhedsformidling - fra længere dybdegående indslag/programmer, til 

kortere indslag. Dette er en del af den mangfoldighed, som DR repræsenterer. DR 

dækker derfor klimaet fra mange vinkler - derfor vil nogle indslag handle om det nære og 

lokale, mens andre indslag og programmer har eksempelvis internationalt udsyn eller 

videnskabelig drøftelse. Indslagene vil derfor være af meget forskellig karakter, og sådan 

skal det være – for DR laver indhold til alle danskere. 

 

2.4 At svare på klager over sig selv  

Det er et godt princip, at man ikke svarer på klager over sig selv. Det står også nedfældet 

i DR’s etiske retningslinjer. 

Alligevel er det ikke altid helt så nemt at holde komplet adskilt, og det kan have uheldige 

følger i klagebehandlingen i DR.  

En del af forklaringen er den måde, som nogle chefer uddelegerer deres ansvar til 

medarbejdere på i DR. 

Der er medarbejdere, som svarer på klager og henvendelser og bruger titlen ”redaktør”, 

uden at de har programansvar. Det kan være medarbejdere, som har det daglige, konkrete 

og praktiske ansvar for et program, men de refererer til en chef, som er programansvarlig. 

Det bør derfor være den programansvarlige chef (ved eksterne produktioner de 

programansvarlige redaktører i DR Medier), der står som afsender af svaret til klageren.  

Det er der gode grunde til. 

1. Hvis et svar fra DR på klager og kritik skal være troværdigt, bør det ikke være den 

medarbejder, hvis arbejde bliver kritiseret, der svarer på kritikken. Chefen har det 

formelle og reelle indholdsansvar for medarbejderens arbejde.  

2. En chef bør vide, hvad en medarbejder har svaret brugeren på en klage. Det er 

chefens opgave at forholde sig til kritikken. Chefen bør have en reel mulighed for at 

afgøre, hvordan svaret til en klager lyder, og hvilken tone, det er afsendt i. Der har 

været eksempel i nogle af de ankesager, hvor et svar er afsendt fra en menig 

medarbejder og i en tone, som chefen ikke har vidst og kunnet forholde sig til. 

3. At det er chefen og ikke den ansatte, som svarer, er også en beskyttelse af 

medarbejderen.  

Der er dog nogle udfordringer ved at følge den præcisering i svarproceduren., Der er 

forskellige typer af programansvar og kulturer i DR’s afdelinger. I nogle grene af 

virksomheden producerer DR selv indholdet, og i andre dele har DR ansvar for indkøbte 

programmer, og programformater, hvor eksterne leverandører producerer indholdet 

til DR, men hvor DR har programansvaret.  

For eksempel ’Aftenshowet.’ Den konkrete redaktionelle proces, hvor man træffer valg 

om indholdet i dagens program, foregår hos leverandøren uden for DR. Men i DR er der 

udpeget en medarbejder som programansvarlig redaktør for ’Aftenshowets’ indhold. 

Medarbejderen har programansvar, men er ikke chef. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

22 
 

DR fik i oktober en henvendelse, som rummede potentiale til en etisk klagesag. Den blev 

besvaret af en menig medarbejder, der hverken havde redaktøransvar i DR Medier eller 

var programansvarlig chef i DR. 

Personen, der henvendte sig, underskrev sig som ’medarbejder fra 

Udenrigsministeriet’.  Han klagede over programmet ’Supertankers’ brug af ordet 

’borgerkrig’ om konflikten mellem Rusland og Ukraine. Klageren gjorde opmærksom på, 

at DR dermed lagde sig op ad den russiske fortælling om konflikten, hvilket var i strid 

med den måde, som vestlige lande og organisationer omtaler konflikten på. Altså en 

klage over partiskhed. Det er muligt, at DR’s svar var vendt med den ansvarlige 

redaktionschef. Det burde i så fald være i dennes navn, at svaret blev givet.  

Det er op til DR’s direktion, hvordan DR sikrer proceduren. 

Foreløbig har jeg selv i anden del af 2019 påpeget det, når jeg har haft kontakt med 

chefer om ankesager og henvendelser i det hele taget. 

Jeg er bekendt med, at i DR Medier og i DR NAD er der koordinatorer, som på vegne af 

flere chefer svarer på klager og henvendelser. Det bør dog ske i den respektive chefs 

navn. 

Klageprocessen 

I forbindelse med klageprocessen vil jeg også opfordre til, at ethvert klagesvar fra DR 

bliver forsynet med klagevejledning. Der er chefer, ofte meget erfarne, som 

rutinemæssigt indsætter en klagevejledning i deres svar. Desværre er det langt fra 

altid, at det sker. Da der løbende sker udskiftning også på chefposter, er det 

nærliggende, at forklaringen er, at nye chefer ikke er bekendt med proceduren. 

Der optræder også henvendelser i Right Now, som både er stilet direkte til en redaktion 

eller til mig, som jeg ikke modtager, fordi de er kommet ind den vej. Det bør være sådan, 

at når en brugerhenvendelse er stilet til lytternes og seernes redaktør, så får LSR den 

altid.  

Derfor vil jeg opfordre DR’s direktion til medvirke til, at alle relevante parter er bekendt 

med faserne i klageprocessen – herunder ankesystemet – og vigtigheden af 

klagevejledningen.  

Ønsket om dialog 

Det er helt forståeligt, at det kan være svært for en medarbejder, som jo på den ene 

side som led i sin ansættelse kan kontaktes gennem sin mailbyline, og derfor også 

forventes at svare de brugere, der skriver. Og på den anden side selv skal finde en 

balance i forhold til, hvad man kan skrive til brugeren. Målet skal ikke være, at DR 

afskærer medarbejderne fra dialog med brugerne. Snarere bør medarbejdere have en 

sikker bevidsthed om, hvad de selv kan svare på, og hvornår de bør overlade det til 

chefen.   

Jeg vil derfor foreslå, at DR tager skridt til at holde nogle workshops, hvor såvel chefer 

som medarbejdere kan drøfte, hvordan man på bedst mulig måde svarer. Dette tiltag 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

23 
 

kan bidrage til at sikre, at medarbejderne er klædt endnu bedre på til at håndtere 

kritiske henvendelser. 

Det vil være en styrke i sig selv, hvis sådanne workshops kan tilrettelægges, så de bliver 

”tværfaglige,” så medarbejdere fra forskellige grene af DR på tværs af formelle skel 

kan arbejde med gode svar. Og det kan måske bidrage til en fælles kultur i forhold til 

svar på eksterne henvendelser. 

• DR’s direktion opfordres til at sikre, at programansvarlige chefer og 

programansvarlige redaktører i DR Medier - og ikke menige medarbejdere - 

besvarer klager. 

• Bedre information til chefer og medarbejdere om klagesystemets procedurer og 

om, at kun chefer besvarer klager fra brugerne. 

• En opfordring til at klagesvar altid er forsynet med klagevejledning. 

• Workshops inden for eller på tværs af fagområder i DR, hvor medarbejdere og 

chefer kan arbejde med ”det gode svar”. Dette kan bidrage til, at brugernes 

henvendelser håndteres og besvares endnu bedre, og dermed styrke brugernes 

oplevelse af dialogen med DR. 

DR’s svar:  

En åben dialog med brugerne er afgørende for DR. Det indskærpes på alle niveauer i huset, 

og er en vigtig del af at arbejde i DR. 

Når det gælder klager, skal disse jf. DR’s etiske retningslinjer behandles med respekt og 

lydhørhed, og det en fast regel, at en DR-medarbejder eller en ekstern producent ikke 

besvarer klager over sig selv, men videregiver sagen til den ansvarshavende DR-chef. 

Almindelige kommentarer til et program, et indslag eller en artikel på dr.dk besvares som 

udgangspunkt af den medarbejder, der har bedst kendskab til sagen. Det kan i visse 

tilfælde være vanskeligt at vurdere, hvornår en forespørgsel eller en 

meningstilkendegivelse udvikler sig til en egentlig klage. Rettesnoren er her, at påståede 

brud på DR’s etiske retningslinjer eller de vejledende regler for god presseskik altid skal 

behandles som en klage og dermed overgå til den relevante chef. Men som lytter og 

seernes redaktør påpeger, er der – sjældne - eksempler på, at en medarbejder har fortsat 

kommunikationen med brugeren i for lang tid. Det giver hver gang anledning til 

indskærpelse af reglen om, at man aldrig besvarer en klage over sig selv. 

Som det fremgår af DR’s etiske retningslinjer, skal klageren ved hel eller delvis afvisning 

af klagen skriftligt oplyses om muligheden for at få sagen behandlet af lytternes- og 

seernes redaktør. I øvrigt gøres opmærksom på, at klagen kan indbringes for 

Pressenævnet forudsat at klager har retslig interesse. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

24 
 

Eftersom reglerne for klagebehandling er en del af DR’s etiske retningslinjer, er de del af 

den introduktion, nye chefer får – ligesom DR Etik på kurset ”Ny i DR”, i diverse workshops 

og i den daglige rådgivning har fokus på at sikre kendskabet til, hvordan klager håndteres 

i DR.    

 

2.5 Når interessenter vil påvirke DR’s fremstilling 

En del af de klager, LSR modtager, er fra mennesker, som mener, at DR har vildledt 

offentligheden ved at fravælge nogle bestemte oplysninger i en sag og dermed bevidst 

fremstille en sag på en ensidig facon. Det gælder i særlig grad emner som sundhed og 

videnskab. I 2019 har LSR behandlet og afgjort flere ankesager fra modstandere af det 

kommende 5G mobilnet. Det har typisk været fra klagere, som har forsynet klagerne med 

omfattende henvisninger til alternative opfattelser af strålingsfaren ved 5G. 

Men også i andre sager, der ikke handler om sundhed og behandling, er kerneaspektet 

jævnligt klagere, som ikke er enige i DR’s redaktionelle valg.  

Det er et gennemgående træk i klagernes argumentationer, at DR ud fra et 

alsidighedskriterium ikke bare ”bør”, men er forpligtet til at høre alternative opfattelser. 

Det er på afgørende punkter i modsætning til DR’s frie ret at træffe redaktionelle valg. 

Derfor tager jeg emnet op her. 

Pressefrihed 

Det er et helt fundamentalt princip i en demokratisk retsstat, at pressen har sin frie ret 

til redaktionelt at vælge, hvad man vil tage op journalistisk og hvilke vinkler, man vil lægge 

på stoffet. Det sker inden for ”frihed under ansvar”, således er medierne ikke hævet over 

anden lovgivning, som sætter grænser for redaktionelle valg. DR kan således sagtens 

komme i klemme i Straffelovens bestemmelser om injurier, selv om man har ytringsfrihed.  

Normalt er der en vis tilbageholdenhed fra statsmagten for at gribe ind over for 

mediernes ytringsfrihed og redaktionelle valg netop af frygt for at gribe ind i 

ytringsfriheden. På den anden side har Danmark et velfungerende selvreguleringssystem, 

hvor medierne udøver selvjustits og retter ind efter afgørelser hos Pressenævnet – eller 

internt i DR i forhold til kritik af overtrædelser af DR’s etiske retningslinjer. Selv om et 

medie frit vælger sin vinkel, er man forpligtet presseetisk til at forelægge kritiske 

oplysninger for den kritiserede part. Det er hér, at uenigheden opstår i mange sager om, 

hvem der er den forurettede, som bør have forelagt kritiske oplysninger. DR må således 

godt fastslå i et program, at sundhedsmyndighederne ikke i øjeblikket finder nogen 

sundhedsfare ved 5G-nettet, uden at DR er forpligtet til at forelægge det for alternative 

kilder, som mener, at der er en fare. Men DR skal som medie være kritisk i forhold til sine 

kilder og kan ikke kritisere en specifik kilde, der er kritisk over for den gængse viden om 5G, 

uden at den pågældende har fået forelagt kritikken. 

Som medie er det afgørende at afvise krav udefra om at blande sig i den redaktionelle 

proces. Omvendt er det lige så vigtigt at understrege, at den redaktionelle frihed ikke er 

et partoutkort til at gøre lige, hvad man vil. DR er på det programetiske plan underlagt 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

25 
 

såvel den almindelige lovgivning som Pressenævnets anbefalinger og DR’s egne etiske 

retningslinjer. 

5G og kildebrug 

Typisk har klagerne henvist til en række kilder og skrifter, som har en anden og negativ 

bedømmelse af sundhedsrisikoen ved det kommende mobilnet end de officielle 

sundhedsoplysninger. DR kan ikke automatisk bare afvise den slags henvendelser. Om de 

er relevante eller ikke er det, afhænger af det journalistiske formål, som DR har med sin 

omtale. For eksempel tog programmet ’Detektor’ fat på sundhedsfaren ved 5G. 

(https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klager-over-dr-

daekning-af-5g-faar-ikke-medhold) 

’Detektor’ refererede i sin gennemgang af 5G den almindelige, officielle opfattelse af 

strålingsfaren eller mangel på samme, sådan som Sundhedsstyrelsen opfatter den. 

Klagerne mente, at der var andre kilder, som på overbevisende vis gjorde op med disse 

officielle opfattelser. Mit synspunkt var og er, at det er ikke forkert, at et DR-program, 

som vil undersøge sundhedsfaren ved 5G, baserer sig på Sundhedsstyrelsens opfattelse, 

så længe det fremgår klart, at det er DR’s præmis for journalistikken. 

Nogle af klagerne gjorde gældende, at DR var inhabil, fordi DR som virksomhed 

samarbejder med teleselskaber om 5G-teknologi. Der var ingen dokumentation for den 

påstand. 

Men hvad nu hvis DR havde stillet sig selv en helt anden opgave? Hvis DR havde sat sig for 

at se kritisk på de danske sundhedsmyndigheders viden om og holdning til 5G? 

Det havde været helt legitimt. Stadigvæk havde det været op til DR at finde de kilder frem, 

som man anså for relevante i forhold til den problemstilling. Det er op til DR og ikke til 

forskellige interessenter at bestemme, hvilke kilder, DR skal bruge. 

Ekspertkilder kan ofte være farvet af, at personen måske nok har sit faglige grundlag i 

orden, men kan optræde i en habilitetskonflikt i forhold til andre gøremål i råd, nævn, 

virksomheder og lignende. Eller eksperten kan have udtalt sig på en måde, som gør, at 

vedkommende ikke er troværdig som ”uvildig.” 

’Detektors’ kildevalg til at belyse ”sandheden” er også et valg. I det konkrete program 

vedrørende 5G støttede ’Detektor’ sig til Sundhedsstyrelsen og 

Verdenssundhedsorganisationen, WHO. Det var klart deklareret, at det var kilderne.  

Sundhedsmyndighederne er ikke ufejlbarlige. Myndigheder kan begå fejl eller være 

underlagt forhold som farver bedømmelsen. Det er i så fald en relevant opgave for et 

medie som DR at afdække. Det var bare ikke sagen i klagen over ’Detektor.’ 

Men vigtigst er det, at officiel viden ændrer sig hele tiden i takt med ny forskning og ny 

erkendelse.  

I mit arbejde skal jeg som udgangspunkt ikke tage stilling til den faglige substans i de 

kildehenvisninger, som klagerne bringer ind i sagen. Det har jeg ikke forudsætninger for. 

Det afhænger af den konkrete klage og kontekst, og hvis en bedømmelse af en faglig kilde 

er vigtig til belysning af, om der er en presseetisk overtrædelse, kan det være relevant.  

Alligevel kan det være svært helt at undgå faktatjek. Eksempelvis i ankesagen om kritik af 

11. september-fremstillingen i historien. (Se kapitel 5.2). Klager mente, at DR viderebragte 

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klager-over-dr-daekning-af-5g-faar-ikke-medhold
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/klager-over-dr-daekning-af-5g-faar-ikke-medhold


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

26 
 

en officiel, men forkert udlægning af Osama bin Laden som bagmanden bag 

terrorangrebet på New York. Det er helt gængs praksis, at en redaktion kan omtale 

eksempelvis terroranslaget mod New York uden at referere kilder hver gang. Det er også 

gængs praksis, at man kan omtale månelandingen i 1969, uden at man er pligtig til at 

referere kilder, der fastslår, at USA faktisk landede på månen i 1969.  

På den måde er journalistikken fyldt med fakta, som bliver taget for givet uden 

kildehenvisninger. Det er en del af den officielle, gængse viden om store begivenheder, hvor 

det må være tilladt i en journalistisk fremstilling uden videre at kunne referere til 

månelandingen eller 11. september, uden at den, der omtaler begivenheden, er pligtig til at 

bruge pladsen på at argumentere imod dem, der opponerer mod den officielle opfattelse. 

Men når den slags spørgsmål bliver genstand for en ankesag, som det var tilfældet med 

11. september og Osama bin Ladens rolle i terroranslaget, kan det pludselig blive genstand 

for kritik, at DR uden kilder har lagt en alment kendt oplysning til grund. 

Som regel benytter journalister sig ikke af kildehenvisninger på samme måde, som 

videnskabsfolk gør. I en anden ankesag drejede det sig om, hvorvidt DR kunne skrive i 

overskriften, at danske landmænd kunne hjælpe bønder i Amazonas. Her var 

problemstillingen en helt anden. Kilden til oplysningen og selve vinklen på artiklen var kun 

journalisten selv. Men det fremgik ikke af artiklen. Det fik klageren medhold i. 

DR skal kunne producere artikler, programmer og indslag hver dag, uden at hver enkelt 

oplysning skal kildebelægges. Omvendt er de mange sager, hvor der bliver sat spørgsmål 

ved en viden, som de fleste af os tager for givet, også en vigtig påmindelse om konstant 

at være kildekritisk. Og det kan give anledning til refleksion over, hvor bastant oplysninger 

bliver fremlagt. For eksempel når DR præsenterer en kritisk gennemgang af noget som 

”sandheden” eller ” ”sandt” og ”falskt.” Noget kan tjekkes ved håndbogsopslag. Men rigtig 

mange klager over journalistisk fremstilling rummer mere komplicerede problemstillinger, 

hvor der ikke er nogen helt enkel ”sandhed”, men fremstillingen er produktet af flere 

journalistiske valg, herunder valg af kilder, man skal kunne argumentere for.  

  

 

*** 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

27 
 

3. Trends og tal for henvendelser  
 

Tendenser og overblik 

Det hører med til denne halvårsrapport at give et retvisende billede af den kritik og den 

ros, som DR møder både i forhold til programetik og andre forhold. 

Registreringen inkluderer klager over DR-programmer herunder fejl og tekniske klager og 

henvendelses-muligheden ”ris eller ros”. 

Det samlede antal registrerede kritiske henvendelser, der er gået ind via 

kontaktformularen Kontakt DR på dr.dk i andet halvår af 2019 (juli - december), er 7599 Til 

sammenligning var dette tal i første halvår af 2019 på 7055. Antallet af tekniske klager er 

i år på 2956. Tendensen er en stigning i antallet af registrerede klager og kritiske 

henvendelser i forhold til sidste halvår.  

Trods det store antal henvendelser via DR’s eget system, vurderes det samlede antal 

kritiske henvendelser at være væsentlig højere, fordi der ikke foreligger nøjagtige tal for 

henvendelser og kommentarer til DR via sociale medier. Antallet af kommentarer, 

reaktioner og delinger på DR’s Facebooksider ligger på ca. 1,2 mio. om måneden. Og en del 

af disse har karakter af kritik, ros eller klage. Det må derfor formodes, at kritik af DR’s 

programmer på DR’s profiler på sociale medier ville forøge det samlede antal af kritiske 

henvendelser, såfremt de kunne inddrages i en samlet optælling. 

Emner, der ligger uden for DR’s programvirksomhed – herunder f.eks. licenshenvendelser 

og kritik fra koncertgængere – er ikke inkluderet i statistikken. 

Alle de registrerede henvendelser er kategoriseret ud fra brugerens udsagn og 

opfattelse. Der bliver dermed ikke i denne rapport taget stilling til, om kritikken er 

berettiget eller ej.  

Som noget nyt, bliver der i denne halvårsrapport for første gang registreret henvendelser 

kategoriseret som ”ros”. Eventuelle større temaer, der har udløst ros fra brugerne, vil stå 

omtalt og uddybet i kapitel 4. 

Som udgangspunkt besvares programetiske henvendelser af den relevante redaktion. DR’s 

Programservice besvarer mange af de kritiske henvendelser, og DR’s Redaktionssupport 

besvarer en stor andel af de tekniske henvendelser. 

 

Henvendelsesfunktionen på Kontakt DR 

I dette afsnit gennemgås de kritiske henvendelser DR har modtaget via kontakt-

muligheden på dr.dk. Disse tal bruges som et pejlemærke for den samlede udvikling, og er 

med til at give et overblik over henvendelsestyperne.  

De kritiske henvendelser og antallet af henvendelser med ros er sammenfattet i tabel 1, 

som er opgjort fordelt på relevante kategorier. 

I tabel 2 fremgår de tekniske klager fordelt på de relevante tekniske kategorier. 

  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

28 
 

Tabel 1 

Kritiske henvendelser og ros, 2. halvår 2019 

Kategori 

Antal 

registrerede 

Klager fra medvirkende 20 

Børnetid 72 

Unfair og tendentiøs dækning 355 

Partisk valgdækning 1 

Redaktionel omtale/skjult reklame 32 

Krav om berigtigelse 3 

Voldsomme effekter 15 

Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse 167 

Upassende sprog 71 

Ukorrekt sprog 397 

Utroværdig konkurrence 2 

Kritik af klagebehandling mm. 42 

Anden programetik 662 

Genudsendelser 73 

Egenreklame og spot 52 

Generelle kritiske 1544 

Programlægning/programforslag/rettigheder 420 

Utydelig tale, underlægningsmusik mm. 187 

Faktuelle fejl 492 

Øvrige 36 

Tekniske klager og kritik 2956 

Kritiske henvendelser i alt  7599 

Spørgsmål  51 

Ros 339 

Henvendelser i alt 7989 

 

 

I andet halvår af 2019 er tallet for ’Klager fra medvirkende’ steget til 20. Sidste halvår lå 

tallet på 13. Tallet er udelukkende udtryk for den mængde henvendelser, der er kommet ind 

via DR’s kontaktformular på dr.dk. Direkte henvendelser til DR’s journalister eller 

redaktioner er således ikke talt med. Der er tale om flere forskellige årsager til klager fra 

medvirkende personer i DR’s programmer og artikler. De primære årsager skyldes f.eks., 

at klageren er blevet filmet uden samtykke eller vil have fjernet sin medvirken eller sit navn 

fra artikler på dr.dk. 

Sammenholdt med den sidste halvårsrapport, er antallet af kritiske henvendelser for 

’Børnetid’ faldet lidt. I andet halvår af 2019 ligger tallet på 72 sammenlignet med 89 i første 

halvdel af 2019. Klagerne har i dette halvår typisk drejet sig om børneprogrammer med 

upassende og voldsomt indhold hvor især særligt henvendelser om Onkel Reje på 

Ramasjang fylder en del.  

Antallet af kritiske henvendelser under kategorien ’Unfair og tendentiøs dækning’ er i 

dette halvår på samme niveau som sidste halvår. I alt har kategorien trukket 355 kritiske 

henvendelser, mens sidste halvår var på 346.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

29 
 

Kritiske henvendelser om ’Partisk valgdækning’ er i dette halvår på 1, sammenlignet med 

sidste halvår, hvor tallet var på 596 henvendelser. Det markant lavere tal og de store 

udsving i dette tal i de sidste rapporter fra lytternes og seernes redaktør skyldes, at 

klager og kritiske henvendelser i forbindelse med valg til Folketinget og Europaparlamentet 

registreres i denne kategori.  

Kategorien ’Ærekrænkelse, fornærmelse, forhånelse’ beskriver kritik over DR, hvor 

brugeren har følt sig selv eller andre nedgjort eller omtalt ærekrænkende. Klagerne 

omhandler mange blandede emner, blandt andet programmer der opfattes nedgørende 

over for f.eks. minoriteter eller marginaliserede grupper. Dette halvår er antallet af 

henvendelser på 167, og dermed faldet en smule i forhold til sidste halvår, hvor 174 klagede 

til DR. 

Lytternes og seernes redaktør holder løbende øje med klager og kritik over sproglige fejl, 

der stadig fylder en del i mængden af kritiske henvendelser til DR. ’Ukorrekt sprog’ rummer 

kritiske henvendelser over forkert udtale, stavefejl og grammatikfejl. Der er i dette halvår 

registreret 397, hvilket er et fald fra 496 i første halvår af 2019. Kategorien ’Upassende 

sprog’ omfatter primært brug af bandeord og vulgært sprogbrug, som nogle klagere 

finder upassende. Sidste halvår lå antallet af henvendelser på 93. I andet halvår af 2019 er 

antallet af henvendelser på 71. 

Kategorien ’Programlægning/programforslag/rettigheder’ rummer kritiske henvendelser 

fra brugerne over blandt andet sendetidspunkt, flyttede programmer og tv-programmer, 

der ikke kan ses pga. manglende eller udløbne rettigheder. Antallet er på 420.    

Kategorien ’Faktuelle fejl’ omfatter kritiske henvendelser om konkrete fejl i fakta i både 

artikler på dr.dk og i indslag i såvel radio som tv. Ofte drejer det sig om årstal, navne, 

geografi eller tekniske fagtermer, som brugerne mener bliver fejlagtigt brugt. I dette 

halvår henvendte 492 sig og påpegede faktuelle fejl. Registreringen forholder sig ikke til, 

hvorvidt klagerne har faktuelt ret i deres klage.  

’Kritik af DR’s klagebehandling mm.’ rummer klager fra brugere, der udelukkende finder det 

besværligt at sende kritik til DR. Det er brugere, der ikke ved, hvor de skal henvende sig 

eller finder proceduren indviklet og omstændelig. Kategorien indbefatter også kritik af 

manglende svar eller lang svartid fra DR’s side. Også kritik af svar, som ikke besvarer 

brugerens henvendelse bliver registreret her. Sammenlignet med sidste halvår er antallet 

af henvendelser inden for denne kategori faldet en smule fra 52 sidste halvår. Tallet ligger 

i dette halvår på 42.  

Antallet af henvendelser inden for ’Anden programetik’ i det forgangne halvår er steget 

(662) sammenlignet med sidste halvår (371). Kategorien rummer kritik af etisk karakter, 

som ikke falder klart ind under andre kategorier, og kritikken kan være meget 

forskelligartet.  

Antallet af henvendelser med ros til DR ligger på 339 (ud af i alt 7989 registrerede 

henvendelser). Det drejer sig om henvendelser, der for eksempel kommer med positive 

tilkendegivelser til DR eller på anden vis udtrykker tilfredshed hos brugerne. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

30 
 

Rapporten gennemgår de største af dette halvårs sager under afsnittet ’Gennemgang af 

væsentlige temaer’. 

 

Tabel 2 

Tekniske klager og kritik, 2. halvår 2019 

Kategori 

Antal 

registrerede 

Undertekster 116 

TV-produktion 30 

Radio-produktion 37 

Streaming af radio/TV på alle platforme 591 

Browser/dr.dk 133 

App’s 303 

Andet teknik 1746 

I alt 2956 

 

 

Antallet af registrerede henvendelser om tekniske fejl, udfordringer og kritikpunkter, der 

er kommet ind via DR’s kontaktfunktion, er i dette halvår på 2956. En markant stigning i 

forhold til første halvår 2019, hvor tallet var 1337. Klagetendenser af en vis størrelse og 

betydning bliver løbende registreret og kan læses i afsnittet ’Gennemgang af væsentlige 

temaer’.   

En stor del af henvendelserne om teknik drejer sig generelt om DR’s apps, dr.dk og 

streaming. Henvendelserne går desuden på afviklingen af programmer og udfald. Desuden 

drejer en stor del af henvendelserne sig om funktionalitet på DRTV og diverse DR-apps. 

Især det nye DRTV fik en del reaktioner.  

Hovedparten af tekniske klager og kritiske henvendelser omhandler streaming. 

Henvendelserne er mangeartede, da brugerne benytter DR’s indhold på mange forskellige 

enheder – både tv, pc, smartphones og tablets. Der klages primært over problemer med 

afspilning af programmer, fejl i upload eller manglende upload af programmer. Desuden er 

der brugere, der oplever problemer med at kunne benytte DR’s tilbud på specifikke model-

fabrikater.  

Der ses stadig henvendelser fra brugerne med tekniske problemer med afspilning af 

programmer på Bonanza. 

Tilbagevendende klagetendenser 

I denne rapport registrerer lytternes og seernes redaktør de kritiske henvendelser, DR 

får om bestemte emner, og som er gengangere fra tidligere år. Det er ikke emner, der 

nødvendigvis alle fylder meget, men som tematisk har optrådt i de sidste halvårsrapporter.      

De sidste år har problemer med lyden på især tv været et tilbagevende tema. Og af denne 

halvårsrapport fremgår det, at underlægningsmusik, jingler og utydelig tale fortsat er et 

problem for en hel del brugere. Henvendelserne er meget forskellige. Mange brugere 

mener, det forstyrrer med musik i baggrunden på både tv og radioudsendelser, mens andre 

synes, at værterne kan være svære at forstå.  



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

31 
 

Manglende rettigheder på udsendelser er et andet tilbagevendende klagetema fra 

brugerne. Især tv-seere forstår ikke altid, hvad grunden er til den korte periode, hvor de 

kan tilgå udsendelser på DRTV. Nogle brugere forstår heller ikke, hvorfor nogle 

udsendelser f.eks. ikke kan ses via internetforbindelse. Problemer med den kronologiske 

rækkefølge af afsnit i tv-serier eller udløbne rettigheder til indhold på radio og tv, 

medfører stadig kritiske henvendelser fra brugerne. Et tilbagevendende klagetema, er 

mængden og antallet af genudsendelser på DR’s kanaler. 

I sidste halvårsrapport blev der registret mange henvendelser fra brugere, der oplevede 

tekniske problemer med DR’s tv-guide. Igen i dette halvår optræder der henvendelser fra 

brugere der oplever lignende tekniske problemer. Se temaet beskrevet i kapitel 4. 

Sproget i DR fylder stadig en del i henvendelserne. Det gælder både skriftlige fejl på dr.dk, 

forkert udtale af ord, forkerte fagtermer mm. Bandeord, vulgære udtryk, slang og lignende 

afføder stadig en del kritiske henvendelser. 

  

 

*** 

 

4. Gennemgang af væsentlige temaer  

I dette afsnit gennemgås de største og vigtigste af de temaer på baggrund af brugernes 

henvendelser i andet halvår af 2019. De kritiske henvendelser fra lyttere, seere og brugere 

er meget forskelligartede. Temaerne går fra madspild og hygiejne i tv-programmet ’Den 

store bagedyst’ til reaktioner over lukning af programmer. 

Emnerne er udvalgt på baggrund af henvendelser modtaget via Kontakt DR. Emner uden 

for programvirksomheden – herunder licensklager og klager fra koncertgængere – er ikke 

omfattet af denne gennemgang.  

’Nul stjerner’ fordomsfuldt 

Værterne Jan Elhøj og Morten Kirckhoff tog i sommeren 2019 seerne med på tur til mindre 

kendte og mindre luksuriøse rejsedestinationer. I programmet ’Nul stjerner’, der blev sendt 

på DR2, gik turen blandt andet til Albanien, Ukraine og Georgien. Men det foregik ikke på en 

værdig måde, mente en del seere. De fandt, at programmet var fordomsfuldt, og at 

værterne ikke behandlede de lande, de besøgte, med respekt. 

DR’s svar:  

I programmet “Nul stjerner", der blev vist på DR2 i sommeren 2019, er det helt bevidst, at 

der er valgt en lidt anderledes vinkel, end man traditionelt anvender i rejseprogrammer. 

Der anvendes således både humor, satire og ironi i programmet. Programmet er tiltænkt 

en yngre voksen-målgruppe, og programmet har vakt meget stor interesse og 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

32 
 

nysgerrighed i et omfang, som rækker ud over, hvad traditionelle programmer i denne 

genre tidligere har gjort. Og det var hele hensigten: At sætte spot på nogle af de steder i 

verden, danskerne ikke så tit rejser til eller sjældent hører om ved hjælp af et 

underholdende greb.  

Konkret peger titlen “Nul stjerner” på hoteloplevelsen og ikke på oplevelsen af landet. 

Titlen er også en modstand til de forskønnede og klichefyldte billeder, som mange 

rejsende “poster" på de sociale medier. Det fremgår også af den præmis, som en speak 

læser højt i starten af programmet, som også netop opfordrer folk til at søge andre steder 

hen end de traditionelle rejsedestinationer, og programserien har da også andre steder 

fået ros for netop at vække opmærksomhed og nysgerrighed for lande, der ellers ikke 

omtales særligt ofte som rejsedestinationer for danskerne. 

Der gives undervejs i programserien endvidere en række sympatiske portrætter af de 

pågældende lande, der tegnes af lokale karakterer og den respekt for traditioner, som 

også udvises i programmet. 

Respons fra lytterne om DR Radio App 

DR modtog særligt i juli mange henvendelser om DR Radio App. Henvendelserne var meget 

forskellige. Nogle af henvendelserne påpegede forbedringer af appen, mens andre stillede 

tekniske spørgsmål eller kom med både kritik og positiv feedback. 

Problemer med sidste omgang af ’AftenTour’ 

DR dækkede dagligt den store sportsbegivenhed Tour de France i programmet 

’AftenTour’. Flere brugere henvendte sig til DR om en fejl på DRTV i forbindelse med 

streaming af udvalgte udsendelser af ’AftenTour’. Brugerne oplevede, at nogle 

udsendelser ikke kunne streames via link, og at det aktuelle live tv-signal i stedet blev vist. 

Det er 19. år, at DR kører med ’AftenTour’. Idet DR's rettigheder til verdens største 

cykelløb udløber i slutningen af 2019, stopper 'AftenTour'.  

DR’s svar: 

En systemfejl bevirkede desværre, at et program blev forkert håndteret, og det gav 

problemet med visse udsendelser af ’AftenTour’. Der var ikke tale om et generelt problem, 

men et problem knyttet til de specifikke udsendelser. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

33 
 

Ikke nok vand i Den Blå Planet 

En lille ”regnefejl” i en videnskabsartikel på dr.dk fik en hel del læsere til at henvende sig. I 

artiklen fremgik det at for at stabilisere afsmeltningen på Vestantarktis, skulle 

snekanoner flytte og fryse cirka 7.400 gigatons havvand på 10 år. ”Det svarer næsten til 

to af akvarietankene fra Den Blå Planet på Amager", stod der i artiklen. Dette var ikke 

korrekt, gjorde flere brugere opmærksom på. Nogle påpegede, at et sådanne projekt ville 

kræve næsten 2 milliarder af den største vandtank på Den Blå Planet.  

DR’s svar: 

Selv om dr.dk’s brugere altid læser vores indhold med et kritisk blik og generelt er gode til 

at gøre opmærksom på fejl, er det længe siden, vi har fået så mange henvendelser på en 

historie, som i tilfældet med artiklen om snekanonerne i Antarktis. Journalisten har 

bestræbt sig på at gøre de astronomiske tal forståelige, men har – formentlig grundet 

noget så banalt som travlhed – formået at lave en skrivefejl. Efter at have haft artiklen 

oppe til diskussion på redaktionen, besluttede vi imidlertid helt at bortredigere 

sammenligningen, da det var vurderingen, at to milliarder akvarietanke var mindst lige så 

svær en størrelse at begribe, som de konkrete 7.400 gigatons havvand. 

’Onkel Rejes Heavy Metalband’ spiller stadig 

DR’s populære karakter Onkel Reje fra Ramasjang fik også i dette halvår en hel del brugere 

til at klage til DR. De mange henvendelser afspejler sig også i antallet registrerede 

’Børnetids’-klager/kritiske henvendelser (se tabel 1). Kritikken går igen i år primært på 

hvad nogle mente er Onkel Rejes forherligelse af ”satanisme” i ’Onkel Rejes Heavy 

Metalband’. Flere seere mener også, at Onkel Rejes optræden er upassende og blandt 

andet lærer børn dårlig opførsel og et dårligt sprog.  

 

DR’s svar: 

Universerne i ”Onkel Reje” er alle holdt i et komisk overdrev, både visuelt og 

indholdsmæssigt. I det specifikke program har Onkel Reje hørt, at alle rigtige heavybands 

er satanister, så det skal hans band også være, hvis de skal vinde Heavy-MGP. Det er en 

del af heavykulturen at beskæftige sig med satanisme og Djævelen, det karakteriserer i 

høj grad genren, og det er derfor i naturlig forlængelse af det, at fænomenerne behandles 

i ”Onkel Rejes Heavyband”. I forhold til ”Onkel Rejes Heavyband”, så er det en 

programserie med et musikalsk univers og en opbyggelig historie om fædre og sønner, 

hvor barnet Krølle leder efter sin forsvundne far, og Onkel Reje har ikke en søn, så han 

tager ham kærligt til sig. På deres vej møder Krølle og Reje en masse udfordringer, der 

giver os spænding omkring udfaldet. Blandt andet møder de en sur, firearmet 

politibetjent, der konstant får mad i hovedet, og en kultleder, der falder i sin kutte og 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

34 
 

skvatter ned ad en meget lang trappe. Onkel Rejes komik er skør, fræk og meget lig den 

humor som børnene i Ramasjangs målgruppe dyrker og som vi også får mange 

efterspørgsler på. Det samme kan siges om sproget der bliver brugt i Onkel Rejes univers 

- Det er også skørt, frækt og ude i et komisk overdrev. 

’Shitstorm’ gav reaktioner 

P1-programmet ’Shitstorm’ kiggede den 18. august 2019 nærmere på blogger Alexandra 

Staffensen og hendes reklamering for muligvis ulovlige produkter. Det fik en hel del lyttere 

til efterfølgende at klage til DR. Rigtig mange brugere fandt programmet 

grænseoverskridende og mente, at gæsten blev dårligt behandlet i programmet.       

DR’s svar: 

Shitstorm på P1 fulgte i efterfølgende programmer op på historien, hvilket medførte, at 

lægemiddelstyrelsen gik ind i sagen og erklærede det pågældende produkt for ulovligt. 

Alexandra Staffensen afviste igennem perioden at deltage i programmet og komme med 

sin udlægning, men fik et skriftligt svar læst op i udsendelsen. Hun opfordrede i perioden 

sine følgere til at klage over udsendelsen og bakke hende op. Det er vores vurdering, at 

dette medførte et særligt højt antal klager fra hendes følgere. Klager der alle blev besvaret 

inklusiv en klage fra Alexandra Staffensen selv. 

Dr.dk ’testside’ gave mange henvendelser 

En test-side på dr.dk udkom ved en fejl den 8. august 2019. Det drejede sig om en interaktiv 

artikel fra DR Nyheder Indland (dr.dk/nyheder/indland) på forsiden af dr.dk. Det fik hurtigt 

mange brugere til at henvende sig til DR. De gjorde opmærksom på fejlen, og enkelte 

mente, at det virkede mærkeligt, at sådanne fejl kunne ske på dr.dk. 

 

’Horisont’ uden tekster 

Da DR viste udsendelsen ’Horisont: Kapitalist i Cuba’ den 12. august på DR1, manglede der 

undertekster. Det fik flere brugere til at henvende sig til DR med kritik. Da dele af 

udsendelsen var på spansk, gjorde seerne opmærksom på, at de uden undertekster ikke 

havde nogen chance for at forstå, hvad der blev sagt.  

DR’s svar: 

En fejl bevirkede, at der blev byttet om på nogle tekstfiler, så der ikke blev vist de korrekte 

undertekster. Fejlen blev desværre ikke fanget før DR modtog seerhenvendelser. Der blev 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

35 
 

først beklaget for de manglende tekster og senere henvist til at undertekster kunne findes 

frem via tekst-TV. 

SAS-strejke ikke ”ulovlig” 

I forbindelse med SAS-strejken i september 2019, reagerede flere seere over ordvalget i 

blandt andet TV Avisens dækning af begivenhederne. En del brugere påpegede, at DR’s valg 

og brug af ordet ”ulovlig strejke” ikke var korrekt. Flere mente, at ordet 

”overenskomststridig” ville være det korrekte at bruge. 

 

’George Gently’ i forkert format 

Flere seere af tv-serien ’George Gently’ skrev til DR om problemer med udsendelsen i 

september. Nogle afsnit blev vist i forkert format (forkert billedformat/aspect ratio). 

Samtidig undrede nogle brugere sig over, hvorfor nogle afsnit af serien ikke kunne ses på 

DRTV, når de lige var blevet vist på flow-tv. 

DR’s svar: 

Visning af afsnit 11, 12 og 13 blev vist i forkert format på DRTV. De pågældende afsnit 

blev dog vist korrekt på flow-tv. 

At visse afsnit ikke kunne ses på DRTV efter sending på flow-tv, skyldes manglende 

rettigheder til at vise førstegangsudsendelsen for den pågældende serie på DRTV, som on-

demand. Rettighederne giver dog ret til at vise genudsendelsen. På gamle serier er der 

andre rettigheder end dem, vi forhandler i dag.  

DR forhandler løbende rettigheder og får heldigvis hele tiden bedre on demand 

rettigheder på vores indkøb, så der skulle blive færre og færre serier, hvor vi ikke kan vise 

førstegangsudsendelsen på DRTV. 

Et mindre DR 

En hel del lyttere, seere og brugere har i løbet af halvåret skrevet til DR og beklaget 

programmer, der enten er stoppet eller snart stopper. Henvendelserne er meget 

forskellige og går på både tv- og radioproduktioner, der ikke længere sendes eller snart 

lukker. Blandt andet har der været henvendelser om ’Filmselskabet’ og ’Jersild minus Spin’. 

En hel del seere kontaktede også DR og beklagede, at ’The Late Show with Stephen Colbert’ 

ikke længere bliver vist på DR3. 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

36 
 

DR’s svar: 

Det er politisk bestemt, at DR i perioden 2019-2023 skal spare 20 pct., når der er taget 

højde for den forventede licensudvikling frem mod 2023. Selvom DR har haft fokus på at 

begrænse besparelserne på programmer og indhold til danskerne mest muligt, og 

forholdsmæssigt sparer mest på administration og støttefunktioner, kan det med et 

sparekrav i den størrelsesorden, der er tale om, ikke undgås, at der også skal gennemføres 

markante besparelser på DR’s indhold.  

DR har i den forbindelse valgt at vægte kvalitet og værdi for den enkelte bruger over 

volumen. Det har således været et centralt pejlemærke ikke at køre en ’grønthøster’ ud 

over DR, dvs. at fastholde alle DR’s eksisterende tilbud, men i mindre god kvalitet og med 

mindre nyt indhold. Det har som konsekvens, at DR ikke kan opretholde samtlige af de 

nuværende kanaler og indholdstilbud. De konkrete beslutninger om, hvor der skal spares, 

har ikke været nemme, og DR er opmærksom på, at mange af DR’s brugere vil opleve, at 

programmer, de synes om, lukkes eller ændrer form. Besparelserne har derfor også været 

drøftet indgående i DR’s ledelse, og det er – givet DR’s nye økonomiske rammer – samlet 

vurderingen, at de trufne beslutninger giver DR det bedst mulige afsæt for at løse sin 

public serviceopgave i de kommende år. 

’Den store bagedyst’ – madspild og hygiejne 

I det populære program ’Den store bagedyst’ på DR1, følger over en million seere en stribe 

amatørbageres dyst i køkkenet og vej mod finalen. En del seere kontaktede i efteråret DR 

med kommentarer til programmet. En del seere fandt det problematisk, at deltagerne har 

smykker og ringe på, og at det er uhygiejnisk i et køkken. Andre var bekymrede for det store 

madspild, de oplevede i programmet, og påpegede hvor meget kage og mange ingredienser, 

der ryger i affaldsspanden. 

DR’s svar 

I Den store bagedyst er det amatører, der arbejder i køkkenerne, på samme måde som de 

ville gøre det derhjemme i deres eget køkken. Inden optagelserne diskuterer vi 

køkkenhygiejne med deltagerne, men det er deltagerne selv, som træffer beslutning om, 

hvordan de vil administrere det i hvert deres køkken. Fremover vil vi dog nok særligt 

indskærpe det uhensigtsmæssige i at have fingerringe på, når der bages. 

Under produktionen af bagedysten er der generelt stor fokus på miljø og madspild. 

Alligevel ses det jævnligt, at deltagerne i programmet smider noget ud.  Ofte er det 

råvarer, som er blevet uspiselige, fordi der er sket fejl i tilberedningen. Dette hænger 

sammen med, at deltagerne igennem programmerne laver mange ting, som de ikke har 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

37 
 

erfaring med, og at de derfor lærer og laver fejl undervejs. Derudover er 

omdrejningspunktet i programmet ’madlavning under tidspres i en 

konkurrencesammenhæng’, og også dette kan medføre, at noget bliver smidt ud. Men 

som nævnt er der en bevidsthed omkring madspild i forbindelse med produktionen. For 

eksempel kan nævnes at programmet i 2019 havde en konkurrence, hvor deltagerne 

lavede ’træstammer’ netop af rester fra en foregående bagning. 

Problemer med DR’s tv-guide 

DR modtog den 15. oktober rigtig mange henvendelser om tekniske problemer med DR’s 

tv-guide. Siden fungerede ikke fra hverken tablet, mobil eller computer, og brugerne 

oplevede blot en ”hvid side”. Den 16. oktober modtog DR fortsat mange henvendelser fra 

brugere, der ikke kunne forstå, at problemet stadig ikke var løst. En del af brugerne gjorde 

også opmærksom på, at de var glade for guiden og brugte den i det daglige – når den 

virkede. 

DR’s svar 

I dagene den 15. og 16. oktober gav tekniske problemer anledning til lange svartider på 

tv-oversigten. Problemet blev løst ved at styrke den hardware, som applikationen kører 

på, og problemet er ikke opstået siden. 

Grynet udgave af ’Den store bagedyst’ 

Da de danske amatørbagere skulle prøve kræfter med kage-klassikere fra Tyskland den 19. 

oktober, blev det en grynet omgang for nogle seere. Rigtig mange brugere skrev til DR og 

beklagede sig over den dårlige billedkvalitet af episode 3 af ’Den store bagedyst’ - 8. 

sæson. Det drejede sig om brugere, der streamede on demand på DRTV. Nogle oplevede et 

pixeleret og grynet billede, mens andre også oplevede udfald i lyden.   

DR’s svar 

Der er ikke blevet registreret noget i vores sagssystem om den pågældende hændelse. I 

forbindelse med lanceringen af DRTV den 12. november er samtlige programmer blevet 

retranskodet, hvilket betyder at det ikke er muligt at tjekke kvaliteten af den pågældende 

udsendelse. 

For lidt dækning af brandene i Amazonas 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

38 
 

En del henvendte sig i sensommeren med kritik af DR’s dækning af brandene i Amazonas i 

Brasilien. Pointen var, at DR brugte for megen tid på uvæsentlige begivenheder i forhold 

til konsekvenserne af, at ”Jordens lunge” brænder, som det generelt blev udtrykt. Nogle 

pegede på enkeltbegivenheder i samme periode – erhvervsmanden Lars Larsens død som 

eksempel – som fik for megen omtale i forhold til Amazonas. 

 

Venstre fyldte for meget i nyhedsdækningen 

I september var der ikke udelt begejstring for DR’s intense dækning af formandsopgøret 

i Venstre. Nogle brugere fandt, at DR var partisk, fordi det journalistiske fokus var på 

Venstre, andre var utilfredse med, at dækningen af Venstre fortrængte andre nyheder. 

Ny tv-guide gave meget kritik      

Ekstremt mange brugere kontaktede DR fra den 12. november, hvor DR’s tv-guide fik nyt 

design. Brugerne kom med kritik og ris over blandt andet det nye design. Mange mente, at 

det gamle design var bedre og gav et bedre overblik. En del brugere gjorde også 

opmærksom på mangler i funktionaliteten. Blandt andet nævnes det af mange, at de 

savner ”favoritkanal”-funktionen, hvor brugeren selv kan vælge kanaler i oversigten. Rigtig 

mange gjorde også opmærksom på problemer med afspilning af programmer fra guiden. 

DR’s svar:  

Tv-guiden benyttes dagligt af ca. 100.000 brugere på web og mobile apps. I dagene efter 

lancering omkring tv-guiden, har DR modtaget omkring 190 henvendelser omkring 

designet og brugeroplevelsen på den nye tv-guide på DRTV, samt en mængde 

henvendelser på sociale medier.  

TV-guiden er primært en service til brugere af flow-tv, der ønsker at orientere sig ud over 

DR’s streaming tilbud på DRTV og i andre tv-kanalers programmer. I forbindelse med 

lanceringen af det nye DRTV, ændrede DR design på tv-guiden.  

DR er opmærksomme på, at mange brugere således har måtte vænne sig til den nye tv-

guide i DRTV, og der er i 2020 planlagt indsatser for at give brugerne både en mere 

streamingfokuseret tjeneste og en bedre brugeroplevelse. Som supplerende tilbud, kan 

den gamle tv-guide kan fortsat tilgås via https://www.dr.dk/tjenester/program-guide/. 

Ros 

Det er denne rapports formål at give et retvisende billede af tendenserne af klager og 

kritiske henvendelser fra brugerne. Som noget nyt indeholder rapporten imidlertid også 

en registrering af ros til DR registreret i kategorien ”ris og ros” i DR’s 

henvendelsessystem, for på den måde at give et mere nuanceret billede af brugernes 

https://www.dr.dk/tjenester/program-guide/


Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

39 
 

henvendelser.  

Der blev i dette halvår registreret 339 henvendelser, der entydigt gav ros til DR.  

Henvendelserne er meget forskelligartede gående på mange forskellige aspekter af DR’s 

programvirksomhed. Dog samler der sig i dette halvår tre hovedtemaer, hvor brugerne i 

særlig grad har været glade for DR’s programmer og indhold og har givet udtryk for det 

via DR’s henvendelsessystem.  

Ros til ’Prins Joachim fortæller’  

DR modtog en del ros fra seere af programmet ’Prins Joachim fortæller’. I seks 

programmer tager Prins Joachim rundt og møder danskere, der giver deres bud på, 

hvorfor Danmark ser ud, som det gør. Mange seere mente, at Prins Joachim fungerer godt 

som vært og er en god formidler af historien. 

Ros til Albert og Sanne 

Tv-programmerne ’Albert og Sanne for altid’ om Albert og Sannes krise som par på grund 

af barnløshed og den efterfølgende fertilitetsbehandling modtog mange roser fra seerne.  

’Anne og Anders’ 

Også rejsedokumentarprogrammerne med ’Anne og Anders’ fik mange roser med på vejen. 

DR viste i sensommeren en række afsnit af de to værters rejse til Mellemøstlige lande som 

blandt andre Jordan, Israel og Libanon. 

 

*** 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

40 
 

5. Andet led i klagebehandlingen 

DR’s klagesystem har to led. I første omgang har en klager krav på et svar fra den DR-

redaktør eller redaktionschef, som har ansvaret for produktionen. Er en klager ikke 

tilfreds med svaret, har den pågældende mulighed for at anke sagen ved at klage videre til 

lytternes og seernes redaktør. 

En klage kan gå til Pressenævnet, hvis den er indgivet inden for fristen på 12 uger, og den 

pågældende har en retlig interesse i sagen. 

En klage til lytternes og seernes redaktør bliver ikke automatisk taget op som en ankesag. 

For det første skal der være tale om en sag, der drejer sig om presseetik. For det andet 

skal det være en væsentlig sag. Det vil altid være en skønssag, men typisk afviser jeg sager, 

hvor klager ikke har kunnet præcisere, hvad klagen gik ud på eller kunnet henvise til, 

hvordan overtrædelsen skulle være sket. Heller ikke klager, der har mere karakter af en 

kommentar end et konkret klagepunkt bliver behandlet. Lytternes og seernes redaktør har 

mulighed for at tage sager op af egen drift. Ligeledes prioriterer lytternes og seernes 

redaktør selv, hvilke sager, der behandles. 

 

5.1 Pressenævnssager  

I anden halvdel af 2019 har Pressenævnet afsagt én kendelse vedrørende DR.   

 

Ikke kritik af ’Kontant’ med fleres behandling af vand i kyllinger 

Landbrug & Fødevarer har klaget til Pressenævnet over tv-udsendelsen ”Kontant: Vandede 

kyllinger i køledisken”, som blev bragt på dr.dk den 7. maj 2019 og på DR1 samme aften. 

Desuden var der klaget over et Facebook-opslag bragt på DR P4 Syd og Esbjergs 

Facebook-side ligeledes den 7. maj 2019, idet de mener, at god presseskik er tilsidesat. 

Landbrug & Fødevarer har klaget over, at udsendelsen, artiklerne og Facebook-opslaget 

indeholder ukorrekt og skadelig information, og at DR ikke i tilstrækkelig grad har 

inddraget Landbrug & Fødevarers synspunkter i udsendelsen. 

Pressenævnet kom til en anden opfattelse. Nævnet fandt, at DR på tilstrækkelig vis havde 

redegjort for den foretagne analyse og den rejste kritik heraf. 

Pressenævnet fandt desuden, at DR havde tilstrækkelig dækning for i udsendelsen og i 

artiklerne at have anvendt betegnelsen ”tilsat vand” om resultatet af de analyser af 

vandindholdet i kyllinge-brystfiletprodukterne, som Fødevarestyrelsen havde foretaget 

for DR. Landbrug & Fødevarer var blevet hørt og fik ikke medhold i kendelsen. 

I første halvdel af 2019 afgjorde Pressenævnet tre sager, og der var kritik af DR i alle tre 

kendelser. Så samlet set fik DR kritik i tre kendelser ud af fire i 2019.  

De tre sager var omtalt i forrige halvårsberetning. 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

41 
 

5.2 Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør 

Ankesager afgjort af lytternes og seernes redaktør 

I andet halvår af 2019 har LSR afgjort 16 sager. Det er to mere end forrige halvår. Klager 

fik medhold i to sager, delvist medhold i fire sager og ikke-medhold i ti af de 16 sager. 

Kritisk gennemgang af S-politik var relevant  

En læser var utilfreds med en artikel på dr.dk, hvor DR’s ’Detektor’ gennemgik 

Socialdemokratiets 2020-plan midt under sommerens valgkamp. Klageren mente ikke, at 

emnet i programmet var egnet til at slå fast, hvad der er et korrekt svar. Desuden mente 

klageren blandt andet også, at tallene fra Skatteministeriet ikke var objektive. 

Klager fik ikke medhold. 

Klager over DR-dækning af 5G får ikke medhold 

To lyttere klagede over en udgave af programmet ’Detektor’ på P1, hvor værterne 

gennemgik helbredsfaren ved mobilnettet 5G. 

De mente blandt andet begge, at programmets brug af ekspertkilder, var problematisk og 

en overtrædelse af DR’s etiske regler. 

Kritikken gik først og fremmest på, at Detektor overser en mængde viden, der taler for, 

at 5G er sundhedsfarligt. De var heller ikke tilfreds med de kilder, som DR havde brugt. De 

to klagere mente, at DR’s eksperter var partiske.  

Klagerne fik ikke medhold. 

Freelancere ikke undtaget fra DR’s etiske retningslinjer om personlige ytringer 

En mand klagede – ikke over et produkt fra DR, men at en freelance-vært havde fremsat 

personlige politiske ytringer og handlinger vendt imod partiet ’Stram Kurs.’ Den 

pågældende vært havde indkøbt et domænenavn, der lå tæt op ad ’Stram Kurs’s domæne, 

således at nettrafik automatisk blev ledt til et minoritetssite for den forening, som værten 

var formand for. 

Klageren mente, at der fandtes et regelsæt, som pålagde de ansatte at holde deres 

personlige meninger for sig selv.  

Det er ikke tilfældet, hvilket jeg gjorde opmærksom på. Derimod kan det have konsekvenser 

såvel for en fastansat som en freelance-ansat medarbejders arbejdsopgaver, hvis de 

holder fast i at ytre sig personligt samtidig med deres virksomhed for DR.  

I den sammenhæng havde den pågældende freelance-vært ikke friere rammer end 

fastansatte, sådan som værtens DR-chef havde argumenteret for.  

Klager fik derfor delvist medhold. 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

42 
 

’Anne og Anders’ undlod oplysninger om PFLP-talsmand 

En seer mente, at DR havde overtrådt sine etiske retningslinjer i programmet ’Anne og 

Anders i Mellemøsten – Libanon’. Hvorfor fortæller programmet ikke, at den "milde" 

forfatter Ghassan Kanafani også var talsperson for terrororganisationen PFLP, og at han 

var med til at tage ansvaret for massakren i Lod lufthavnen? Massakren dræbte 26 og 

sårede 80, skrev klageren til DR. 

Klageren fik medhold. 

DR var ikke ”socialistisk” som følge af artikel om ulighed 

En læser mente – i lighed med direktøren for tænketanken Cepos, som klageren henviste 

til – at en artikel på dr.dk var et udtryk for socialistisk tankegang fra DR’s side. Sagen 

drejede sig om brug af statistikker vedrørende ulighed.  

Klager fik ikke medhold. 

DR bragte forkert oplysning i video om mælk 

Dansk Vegetarisk Forening klagede over flere punkter vedrørende en video om mælk, som 

DR havde lagt ud på YouTube. Klager fik medhold i, at en enkelt oplysning om mælkens 

sundhedsmæssige egenskaber var upræcis, og det blev rettet.  

Klager fik delvist medhold. 

’Shitstorms’ beskyldninger om medvirkende som ”løgner” var over den etiske streg 

En lytter klagede over programmet ’Shitstorm’ på P1 den 1. juni. Blandt andet mente 

klageren, at værten for programmet gik over den etiske streg ved at kalde en medvirkende 

for ”en homofobisk løgner.” 

Klager fik delvist medhold. 

DR-medarbejder gav klager nedladende svar 

I DR’s artikel den 23. august 2019 med overskriften: ”Dansk landbrug kan (måske) redde 

Amazonas, inden det er for sent” nævnes det blandt andet, at dansk landbrug er blandt de 

mest effektive i verden. 

Det fik en læser til at klage til DR. Han ville gerne se dokumentation for påstandene i 

artiklen. Samtidig var klager ikke tilfreds med tonen i de svar, han havde fået fra DR. Blandt 

andet havde DR-medarbejderen karakteriseret klagerens ærinde som ”flueknepperi.” 

Klageren fik medhold. 

I orden at DR omtalte chef for Bagmandspolitiet ved øgenavn 

En læser klagede over en artikel på dr.dk. Artiklen drejede sig om hjemsendelsen af chefen 

for Bagmandspolitiet, og i den forbindelse blev det nævnt, at han ifølge en citeret artikel 

fra Ekstra Bladet og en trivselsrapport blandt medarbejdere var kendt under øgenavnet 

”Kim Jong-il”. 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

43 
 

Klager mente, at det var en overtrædelse af DR’s etik, at omtale chefen på en krænkende 

måde. 

Klager fik ikke medhold. 

Nøgen komiker i kiste var ikke en overtrædelse af etikken 

Programmet 'Begravelse for begyndere' så nærmere på døden, og hvordan blandt andet 

begravelser og bisættelser foregår. Det blev vist på DR2 den 14. september og på DRTV. 

Blandt andet klagede en seer over, at værten og komikeren Torben Chris lå nøgen i en kiste.  

Klager fik ikke medhold. 

DR måtte godt omtale Osama bin Laden som manden bag terrorangreb på New York 

En læser klagede over en artikel på dr.dk, der drejede sig om drabet på Osama bin Ladens 

søn. Klager påstod blandt andet, at de officielle oplysninger om al-Qaeda og Osama bin 

Laden som bagmænd bag terrorangrebet i New York i 2001 var forkerte. Klager henviste 

til andre forklaringer, som han mente afslørede den officielle forklaring på 

terrorangrebene. Han mente, det var en fejl, at DR ikke undersøgte sagen nærmere. 

Klager fik ikke medhold. 

P1 omtalte fejlagtigt jødisk debattør som ’kalotbærende’ 

En jødisk samfundsdebattør og forfatter blev i P1 Debat omtalt som en ’højreorienteret, 

kalotbærende jøde.’ Det fik pågældende til at klage til DR over, at han var blevet omtalt i 

programmet, og at han blev omtalt både som højreorienteret og som kalotbærende, og 

dermed ortodoks jøde. Klageren fik ikke medhold i brugen af ordet højreorienteret, men 

eftersom klageren gjorde gældende, at han ikke bærer kalot, var det en fejl. 

Klager fik delvist medhold. 

P4 Nordjylland holdt sig på etikkens vej ved brug af miljøretsekspert 

P4 Nordjylland bragte den 22. oktober 2019 et nyhedsindslag om uenigheden mellem en 

lokal gruppe lodsejere og Aalborg Kommune over området Lille Vildmose i Nordjylland. I 

indslaget udtalte en ekspert og professor i miljøret sig om sagen. Det fik en advokat for 

en gruppe af lodsejere til at klage. Lodsejerne har i ti år haft en sag med Aalborg Kommune 

om rettighederne til jorden i naturområdet Lille Vildmose. Blandt andet mente klageren, at 

ekspertens udtalelser ikke blev brugt korrekt af DR. Han mente også, at da lodsejerne var 

part i sagen, burde de være blevet hørt. 

Efter at DR Nordjylland afviste hans klage, ankede klageren til lytternes og seernes 

redaktør.  

Klageren får ikke medhold i sine påstande 

 

 

 

 



Lytternes og seernes redaktør – Halvårsrapport for andet halvår 2019  

 

44 
 

'Detektor' gik ikke Liberal Alliances ærinde 

’Detektor’ tog i september 2019 fat på enlige forsørgeres indtægtsgrundlag. Det fik en 

lytter til at klage til DR. Han hævdede blandt andet, at programmet manipulerede og brød 

loven ved at medregne børnetilskud og børneydelser til en enlig forsørgers indtægt. 

Klageren fik ikke medhold. 

 

Satireprogrammet ’Ugen plus det løse’ kaldte ikke netmedie for ”junkmedie” 

Redaktøren for netmediet, ’Solidaritet’, klagede over en udgave af satireprogrammet 

’Ugen plus det løse.’ Ifølge redaktøren havde programmet fejlagtigt sammenkædet hans 

eget venstrefløjsmedie ’Solidaritet’ med såkaldte ’junkmedier’, og det skulle være sket ud 

fra en artikel i Politiken, hvor forskellige netmedier var gennemgået.  

DR var i et første svar til klageren kommet til at begå en fejl, som DR siden rettede. I selve 

programmet blev ’Solidaritet’ ikke nævnt som et junkmedie.  

Klageren fik ikke medhold. 

DR var berettiget til at vise anoreksiramt kvinde foran spejl 

En seer klagede over DR’s brug af et billede fra programmet ’Indefra med Anders Agger – 

anoreksi.’ Billedet, der illustrerede en artikel om emnet, viste en ung kvinde med anoreksi 

kun klædt i undertøj foran sit spejl. Klageren mente, at brugen af billedet var uetisk, da det 

fremstillede spiseforstyrrelser som noget æstetisk og tiltrækkende.  

Billedet var efter lytternes og seernes redaktørs opfattelse derimod ikke brugt i det 

øjemed, men for at illustrere selve problemstillingen i såvel programmet som artiklen: At 

anoreksiramte får et forvrænget billede af egen krop.  

Klager fik ikke medhold. 

 

 

 

 

 

*** 

 

 


